![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74234
Hankkeen nimi: Tornion Matkailun Masterplan
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: TEAM BOTNIA OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 1508288-9
Jakeluosoite: Pakkahuoneenkatu 1
Puhelinnumero: 0407336980
Postinumero: 95400
Postitoimipaikka: Tornio
WWW-osoite: http://www.bothnianbusiness.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marko Alamartimo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 251350
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Torniolla on tarve matkailun kehittämistyön pitkäjänteiselle strategialle, linjauksille ja toimenpiteille, eli matkailun kokonaisvaltaiselle masterplanille. Hankkeen tavoitteena on laatia Torniolle matkailualan kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, missä määritellään konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet kaupungin matkailualan kehittämiseksi ja sitoutetaan keskeiset toimijat niiden toteuttamiseen. Hankkeen aikana kootaan kaupungin matkailun kehittämisen tietosisältö ja laaditaan havainnemateriaali, mikä tukee päätöksentekoa, kaupungin matkailun liiketoimintasuunnittelua ja markkinointia, sekä kaupungin kaavoitusta. Hankkeen aikana kaupungin matkailunkehittämisen toiminnallinen suunnittelu ja maankäytön yleissuunnittelu toteutetaan samanaikaisesti ja toisiaan tukien.
Hankkeen toimenpiteitä ovat:
1. Lähtötietojen kokoaminen
2. Tornion matkailun nykytila-analyysi
3. Aluekäyttösuunnitelman laatiminen matkailuelinkeinon tarpeisiin
4. Matkailun toiminnalliset sisällöt ja tuotekehitys
5. Matkailunkehittämisen organisointi ja alueen toimijoiden sitouttaminen yhteistyöhön
6. Markkinoinnin sisällöt ja kohderyhmät
7. Saavutettavuuden parantaminen
8. Matkailun osaamistarpeet ja työvoiman saatavuus
Hankkeen tuloksena syntyy Tornion matkailun kehitystoimintaa ohjaava, yrittäjä- ja liiketoimintalähtöinen matkailun masterplan, joka suuntaa kehittämistyötä, maankäytön suunnittelua ja investointeja.
Alueen matkailu- ja palvelualan yritykset, matkailijat, Tornion kaupunki, elinkeinojen kehitysyhtiö Team Botnia Oy, investorit, Lapin alueen matkailukoulutusorganisaatiot.
Alueen muut yritykset, asukkaat, yhteistyökumppanit seutukunnalla ja matkailun yhteistyöalueilla (Meri-Lappi, Tornionlaakso, Haaparanta, Perämerenkaari), matkailun alueelliset ja valtakunnalliset organisaatiot, VR, Finnavia, Finnair, kuljetusyhtiöt, muut operaattorit.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 116 530
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 116 438
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 166 472
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 166 340
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Tornio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Masterplanin toteuttamisen aikana esim. lähiruoan merkitys matkailupalveluissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa mm. Torniossa saatavilla olevan LNG:n hyödyntäminen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Voi nousta toimenpide-ehdotuksissa yhdeksi kilpailukykytekijäksi matkailupalveluissa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 7 |
Masterplanin toteuttamisen aikana mm. lähiruoka osana aitoja palvelukokemuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Masterplanin toteuttamisen aikana mm. sähköiset varausjärjestelmät. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Masterplanin toteuttamisen aikana sisäisen logistiikan ja kuljetusyhteyksien kehittäminen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Kehittyvät matkailupalvelut edistävät niin asiakkaiden, kuin paikallisten asukkaiden sosiaalista ja toiminnallista hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 4 |
Kulttuuriympäristöt ovat yksi matkailupalveluiden osatekijä. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Tornion matkailun masterplan -hankkeen tavoitteena oli laatia Torniolle matkailualan kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, missä määritellään kaupungin matkailualan kehittämisen kannalta konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet. Tärkeää oli myös sitouttaa keskeiset toimijat mukaan kehittämistyöhön. Hankkeen aikana koottiin kaupungin matkailun kehittämisen tietosisältö ja laadittiin päätöksentekoa, liiketoimintasuunnittelua ja markkinointia tukevaa havainnemateriaalia.
Hankkeen toimenpiteitä olivat:
1. Lähtötietojen kokoaminen
2. Tornion matkailun nykytila-analyysi
3. Aluekäyttösuunnitelman laatiminen matkailuelinkeinon tarpeisiin
4. Matkailun toiminnallisten sisältöjen määrittely ja tuotekehitys
5. Matkailunkehittämisen organisointi ja alueen toimijoiden sitouttaminen yhteistyöhön
6. Markkinoinnin sisältöjen ja kohderyhmien määritteleminen
7. Saavutettavuuden parantaminen
8. Matkailun osaamistarpeiden ja työvoiman saatavuuden kartoittaminen
Hankkeessa toteutettiin neljä erillistä kyselyä (asukkaat, matkailijat, matkailuyritykset ja matkanjärjestäjät), viisi teemakohtaista työpajaa, noin 20 matkailualan yritysten haastattelua ja yksi benchmarking –matka. Kyselyiden, haastattelujen ja työpajojen pohjalta laadittiin Tornion matkailun kehitystoimintaa ohjaava, yrittäjä- ja liiketoimintalähtöinen matkailun masterplan, joka suuntaa kehittämistyötä, maankäytön suunnittelua ja investointeja.
Hankkeen kautta Tornion matkailullisiksi kärkikohteiksi valittiin Kukkolankoski, Tornion ja Haaparannan kaupunkikeskustat, Cape East –Toranda –alue ja saaristo. Matkailun kärkiteemat puolestaan ovat vesistö- ja luontomatkailu, rajat ylittävät kokemukset, teemalliset matkailureitit ja –kohteet sekä kulttuuri ja perinteet. Matkailijatyypeistä tärkeimmiksi valikoituivat aitouden etsijät, luontonautiskelijat ja aktiiviset seikkailijat. Masterplan –projektin päätulos on se, että Tornio ja Haaparanta muodostavat yhdessä yhden käyntikohteen kahdessa maassa: lyhyesti sanottuna TornioHaaparanta tarjoaa elämyksiä kaksin verroin.