![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74142
Hankkeen nimi: ArboEdu - Opetusteknologiaa maailmalle
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.6.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OY ARBONAUT LTD
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 0973526-5
Jakeluosoite: Kaislakatu 2
Puhelinnumero: +358 40 5300622
Postinumero: 80130
Postitoimipaikka: JOENSUU
WWW-osoite: www.arbonaut.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Korpelainen Elisa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504690961
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
ArboEdu - Opetusteknologiaa maailmalle -hankkeen aikana Arbonaut tutkii uusia kohdemarkkinoita ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia oppilaiden aktivoimiseen tarkoitetulle ArboEdu -sovellukselle. Hankkeessa syvennytään kahden kohdemaan toimintaympäristöihin ja verkostoihin, jotta Suomessa kehitetty sovellus ja liiketoimintamalli saadaan räätälöityä toimivaksi kokonaisuudeksi myös kansainvälisille markkinoille vietäväksi. Hankkeen toimenpiteet edistävät myös sukupuolten tasa-arvoa sekä kestävää kehitystä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 71 810
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 71 397
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 71 810
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 71 397
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun
Kunnat: Joensuu
Jakeluosoite: Kaislakatu 2
Postinumero: 80130
Postitoimipaikka: JOENSUU
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
ArboEdun avulla oppilaille on mahdollista opettaa luonnonvarojen kestävää käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
ArboEdun avulla on mahdollista siirtää oppiminen ulos luontoon, ja näin ollen opettaa kouluissa ilmastonmuutoksen aiheuttamista muutoksista sekä ilmastonmuutoksen riskeistä ympäristössä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
ArboEdu on hyödyllinen apuväline myös biologian ja ympäristötiedon opettamiseen, sillä se mahdollistaa ilmiöpohjaisen oppimisen luonnossa. Näin ollen sovelluksen avulla on helppo opettaa kasvillisuudesta ja eliöistä lapsille. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
ArboEdua voidaan käyttää myös kouluympäristön ulkopuolella, esimerkiksi Natura 2000 -kohteissa luokkaretkeillessä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 3 |
Hanke mahdollistaa lisähenkilöiden työllistämisen ArboEdun pariin. Tämä vahvistaa alueen elinkeinoelämää. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 4 |
Hanke tukee aineettoman tuotteen, web/mobiilisovelluksen, lisäkehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 6 |
ArboEdun käytöllä on merkittävä vaikutus kohdemaiden oppilaiden hyvinvointiin, sillä sovelluksen käyttö mahdollistaa oppilaiden aktivoinnin koulupäivän aikana. Molemmissa kohdemaissa lasten liikkumisen vähäisyys on merkittävä ongelma, johon etsitään ratkaisuja kouluissakin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
ArboEdun käyttö tukee oppilaiden tasa-arvoista kohtelua kouluissa, sillä sen avulla kaikilla oppilailla on mahdollisuus päästä liikkumaan ja ulos oppimaan. Hankkeen toteuttaminen parantaa sukupuolten välistä tasa-arvoa Arbonautilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 6 |
ArboEdun käyttö ei rajoitu pelkästään luontokohteissa opettamiseen, sillä se on hyödyllinen työväline opettamiseen myös oppilaiden vieraillessa yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti tärkeissä kohteissa (mm. museot, kirkot, muistomerkit). | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ArboEdu-hanke käynnistyi syyskuussa 2018 ja päättyi vuoden 2020 loppuun. Hankkeen tavoitteena oli tutkia ArboEdulle parhaiten toimiva liiketoimintamalli ja luoda yhteistyöverkosto, joiden avulla ArboEdulla olisi hankkeen jälkeen mahdollisimman hyvät valmiudet toimia Iso-Britannian sekä Espanjan opetusalan markkinoilla. Hankkeen edetessä tavoitteet tarkentuivat ja keskittyivät myöhemmin koulutuspaketin luomiseen laajemmille markkinoille, Iso-Britannian ja Espanjan markkinoihin keskittymisen sijaan. Toimintamallia lähdettiin muuttamaan niin että Arbonautilla olisi valmiudet soveltaa vieläkin paremmin aiemmissa projekteissa kertynyttä tietotaitoa paikkatiedon hyödyntämisestä opetusteknologiassa myös muissa maissa, sekä valmiudet vetää ArboEdun markkinointia kansainvälisillä markkinoilla. Hankkeen tavoitteena onkin vahvistaa ArboEdua mahdollisena vientituotteena, jotta yrityksen liikevaihdossa ja henkilöstömäärässä nähtäisiin positiivista kehitystä hankkeen loputtua. Hankkeen aikana Arbonaut hankki markkinatietoa Iso-Britanniasta sekä Espanjasta, niin käyttämällä konsultteja kuin osallistumalla alan tapahtumaan sekä luomalla yhteyksiä ja verkostoja. Arbonaut hyödynsi ja jatkojalosti jo kehittämäänsä ArboEdu – järjestelmää ja loi tälle koulutusalustan, jonka tavoitteena oli laajempien markkinoiden helpompi saavutettavuus. Koulutusalustan avulla voidaan tavoittaa laajempi käyttäjäkunta, mm. kansallispuistojen ja muiden luontokohteiden vierailupaikkoina toimivat keskukset, jolloin käyttötarkoituksetkin ovat aiempaa laajemmat, ArboEdua voidaan käyttää esim. osana kouluille tarjottavia luokkaretkiä ja opetuspäiviä.