![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74074
Hankkeen nimi: Glöet going international
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 5.3.2018 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: VON ELK COMPANY OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2540309-2
Jakeluosoite: Kalevantie 2 c/o Magnusson
Puhelinnumero: +358 451296661
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: http://gloet.eu/en/story/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raunio Juha-Matti
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: HPJ, perustaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 506 4000
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
-Uusien markkinoiden käynnistäminen (Valitut Aasian markkinat, Itävalta, Englanti, USA) -Tuoteperheen laajentaminen Glöet White ja Glöet Pink tuotteilla -Uuden brändin kehittäminen Aasian markkinoita varten -Uuden avainhenkilön palkkaaminen yrityksen toimitusjohtajaksi
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 25 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 6 280
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 25 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 6 280
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite: Aleksanterinkatu 29 A 27
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: TAMPERE
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Glöet on suomalaisen perheyhtiön Von Elk Oy:n kehittämä uusi jouluinen juoma. Glöet lanseeratttiin Suomeen jouluna 2015 ja Glöet on 2021 myynnissä Suomen lisäksi Ruotsissa, Norjassa sekä myös Saksassa. Ruotsi on kasvanut meidän isommaksi markkinaksi ja Glöet on saatavilla jouluna kaikista Systembolagetin 447 myymälästä. Glöetin tarina sai alkunsa joulupäivänä 2012, kun toinen perustajista Anette Raunio halusi tarjota jotain erilaista vieraille ja teki ensimmäisen kotikeittiöversion glögiskumpasta, jossa lasin pohjalle kaadettiin pikkaisen glögitiivistettä ja päälle proseccoa. Uskoimme ideaan ja lähdimme kartoittamaan sopivaa kumppania, koska meillä ei itsellä ollut aiempaa kokemusta alkoholialasta. Kylmänä nautittava glögikuohuviinin resepti oli vaikea haaste. Muutaman mutkan jälkeen Glöet oli ostettavissa Alkoista jouluna 2015 ja on ollut osa Alkon valikoimaa siitä saakka. Kesäkuun alussa 2018 Anette aloitti yrityksen ensimmäisenä työntekijänä ja bisnes alkoi kehittyä nopeasti. Jouluna 2018 Glöet löi läpi myös Ruotsissa. Kansainväliset markkinat ovat myös juoma-alalla suuri kaupallinen mahdollisuus, mutta samaan aikaan vaativat suuria panostuksia. Menestys suuremmilla markkinoilla oli pienyritykselle nyt mahdollista, mutta samaan aikaan vaadittiin moninkertaiset investoinnit. Pohjoismaissa on juotu lämmintä glögiä satoja vuosia. Perinne saapui aikanaan Suomeen Ruotsista. Nyt oli meidän vuoromme, veimmehän glögikuohuviini Glöetin Suomesta Ruotsiin ja näin myös uuden tavan juhlistaa joulua. Kylmänä nautittava glögikuohuviini on esi-isäänsä verrattuna juhlava, matala alkoholipitoinen ja hienostunut. Naapurimaa otti uutuuden ilolla vastaan. Pienenä perheyrityksenä olemme luoneet Pohjoismaihin täysin uuden jouluisten kuohuviinien kategorian perinteisen glögin rinnalle. Glöetin innoittamana kylmänä nautittavia jouluisia kuohuviinejä on ilmestynyt markkinoille jo useita ja ennustamme kasvun jatkuvan seuraavista kolmesta syystä: 1.Kuluttajat hakevat vaihtoehtoa perinteiselle sokeripitoiselle ja alkoholiltaan vahvalle glögille. 2. Glögillä maustetut kuplat tuovat kaivattua juhlavuutta. 3. Talvet lämpenevät, jolloin perinteisen kuuman glögin rinnalle nousee kylmänä tarjottavat jouluiset juomat. On hienoa luoda uusi kategoria, mutta vielä tärkeämpää on omistaa se. Joulua voi juhlistaa nyt uudella tapaa kylmän, juhlavan glögikuohuviinin kanssa. Lähdimme liikkeelle kuluttajien tarpeista, kaipasimmehan itsekin uudenlaista tapaa juhlistaa joulua. Paluuta vanhaan ei enää ole. Tavoiteemme on selkeä, Glöetistä tulee vahva ja vakiintunut brändi Pohjoismaihin ja osaksi kuluttajien joka vuotista jouluperinnettä. Glöet oli jouluna 2021 kuplivan glögikategorian markkinajohtaja niin Suomessa kuin Ruotsissa. Nyt viime vuosina mukaan on tullut kupliva gluhwein eli brändinimenä Glubbel. Tarkoitus on valloittaa myös nämä markkinat ja Saksassa olemme jo aloittaneet myynnin.