![]() |
![]() |
Hankekoodi: A74005
Hankkeen nimi: REHOME - väliaikaisen asumisen ja hätämajoituksen kalusteratkaisujen globaali liiketoimintapotentiaali
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19, PL 214
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katariina Mäenpää
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085039
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
REHOME - väliaikaisen asumisen ja hätämajoituksen kalusteratkaisut ja uudet liiketoimintaratkaisut -hankkeessa kehitetään pikakaluste- ja majoitusratkaisuja hätä- ja tilapäismajoitustarpeisiin monialaisella liiketoiminnan kehitysyhteistyöllä. Tavoitteena on suunnitella ja edistää uudenlaisten tuotteiden kaupallistamista muotoiluosaajien, jälleenmyyntiyritysten, humanitaaristen järjestöjen ja kotimaisen puunjalostusteollisuuden kokonaisuudella. Tämä luo uusia työllistymisen ja liiketoiminnan mahdollisuuksia kotimaisen ja ennen kaikkea päijäthämäläisen bio- ja vientiteollisuuden sektorille. Hankkeessa rakennetaan päijäthämäläinen yritysryhmä sekä arvoketju tuottamaan kansainväliseen humanitaariseen liiketoimintaan ratkaisuja (kuten väliaikaisasumisen ja hätämajoituksen ratkaisuja) kasvaville markkinoille Euroopassa ja Lähi-idässä. Tavoitteena on asumis- ja kalusteratkaisujen kehitystyön lisäksi kehittää liiketoimintamallia, hyödyntäen alueen korkeakouluja ja alueellisia yritysverkostoja.
Toimenpiteet toteutetaan neljässä työpaketissa: TP1 Tuotekehitys ja konseptointi, TP2 Liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen, TP3 lnnovaatio- ja arvoverkkojen ja liiketoimintakonseptien rakentaminen ja TP4 Markkinointi ja promootio.
Tuloksina syntyy kansainvälinen liiketoimintakonsepti, räätälöitävissä oleva ja testattu kalustemallisto eri asiakassegmenteille sekä päijäthämäläinen arvoketju tuottamaan väliaikaisasumisen ja hätämajoituksen ratkaisuja kasvaville markkinoille Euroopassa ja Lähi-idässä. Tuloksina syntyy myös humanitaariseen liiketoimintaan liittyviä taustatutkimuksia ja selvityksiä. Lisäksi järjestetään promootiotapaamisia kansainvälisille yhteistyökumppaneille ja hankintaorganisaatioille. Alueelle syntyy uutta liiketoimintaa. Hanke toteutetaan LAB-ammattikorkeakoulu Oy:n ja LUT:n yhteistyönä yhteistyökumppaneinaan Päijät-Hämeen alueen yrityksiä. Hanke alkaa 1.9.2018 ja päättyy 30.4.2021.
Lahden ammattikorkeakoulu Oy (2630644-6) ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy (2177546-2) sulautuivat 1.1.2020 LAB-ammattikorkeakoulu Oy:ksi. Kyseessä on osakeyhtiölain 16 luvun ja 2 §:n mukainen absorptiosulautuminen ja Lab-ammattikorkeakoulu Oy:n y-tunnus on aiemmin ollut Lahden ammattikorkeakoulun y-tunnus (2630644-6). Kaikki kummankin sulautuneen ammattikorkeakoulun sopimukset, projektit ja velvoitteet siirtyivät fuusiossa lain mukaisesti yleisseuraantona uudelle Lab-ammattikorkeakoulu Oy:lle ja näin ollen sopimusten ja projektien osapuoli on Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy:n sijaan Lab-ammattikorkeakoulu Oy. Fuusiolla ei ole vaikutuksia tämän projektin toiminnalliseen toteuttamiseen, vaan projektin tavoitteet, kohderyhmä ja tulokset säilyvät projektisuunnitelman mukaisina.
PK-yritykset; pakkausteollisuus, kalusteteollisuus, talotehtaat, jälleenmyyjät
- materiaalituottajat (pahvi, kartonki, saha- ja levyteollisuus)
- humanitaariset järjestöt, kuten kansalaisjärjestöt, avustusjärjestöt
- valtiot, YK
- kansainväliset verkkoliiketoimintaa harjoittavat yritykset
- maahanmuuttajat, pakolaiset hätämajoitusratkaisujen kokemusasiantuntijoina
- nuoret väliaikaisasumisen kokemusasiantuntijoina
- korkeakoulut, yliopistot
- suurtapahtumat, kuten festivaalit, urheilutapahtumat jne.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 276 148
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 276 148
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 394 499
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 394 499
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti, Hollola, Asikkala, Sysmä, Padasjoki, Kärkölä, Heinola, Orimattila, Hartola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 7 |
Hanke edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä hyödyntämällä kotimaisia biopohjaisia materiaaleja kustannustehokkaasti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 6 |
Ratkaisut ovat täysin kierrätettäviä, joka osaltaan edistää vähähiilisyyttä ja täten hillitsee ilmastonmuutosta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitettevissä tuotteissa käytetään kierretettäviä biopohjasia materiaaleja (pahvi, vaneri). Tuotteet ovat helposti jatkokierrätettäviä olemassaolevien lajittelu- ja jälleenkäsittelyprosessien mukaisesti soveltuen siten laajamittaisesti osaksi kiertotalouden mekanismeja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Hankkeeseen osallistuvien yritysten tavoitteena on lisätä uusiutuvien energialähteiden käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen tavoitteena on auttaa päijäthämäläisiä yrityksiä luomaan uutta kestävää liiketoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään tuotteisiin liittyviä palveluja, jotka esim. tukevat myyntiä ja markkinointia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 6 |
Hankkeessa kehitetään vastuullisia ja kustannustehokkaita logistisia ratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 10 |
Hätämajoitusta tarvitsevien ihmisten primääritarpeiden parempi huomioiminen kaluste- ja asumisratkaisuja kehitettäessä lisää heidän hyvinvointiaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
Kaluste- ja asumisratkaisuilla voidaan myös edistää tasa-arvoa kriisitilanteissa ja hätämajoituskohteissa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Kaluste- ja asumisratkaisuilla voidaan edistää kulttuurista yhdenvertaisuutta esim. lisäämällä yksilöiden mahdollisuutta toteuttaa omaa kulttuuriaan ja uskontoaan omista lähtökohdistaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 4 | 7 |
Ympäristöosaaminen liittyy vahvasti kestävään muotoiluun ja tuote- ja palvelukehitykseen. Hanke tuo tähän uusia näkökulmia. |
REHOME - väliaikaisen asumisen ja hätämajoituksen kalusteratkaisujen globaali liiketoimintapotentiaali -hankkeessa pyrittiin kehittämään pikakaluste- ja majoitusratkaisuja hätä- ja tilapäismajoitustarpeisiin monialaisella liiketoiminnan kehitysyhteistyöllä. Tavoitteena oli suunnitella ja edistää uudenlaisten tuotteiden kaupallistamista muotoiluosaajien, jälleenmyyntiyritysten, humanitaaristen järjestöjen ja kotimaisen puunjalostusteollisuuden kokonaisuudella, jonka odotettiin luovan luo uusia työllistymisen ja liiketoiminnan mahdollisuuksia kotimaisen ja ennen kaikkea päijäthämäläisen bio- ja vientiteollisuuden sektorille. Lisäksi hankkeessa oli tavoitteena kehittää alueellista arvoverkostoa ja ekosysteemiä sekä luoda liiketoimintamalli kansainvälisille humanitaarisille markkinoille hyödyntäen alueen korkeakouluja ja yrityksiä.
Hankkeen tärkeimmät tulokset olivat alueellisen arvoverkon ja innovaatioiden ekosysteemin vahvistuminen yhteisen oppimisen kautta sekä ymmärryksen lisääntyminen kansainvälisestä humanitaarisesta liiketoiminnasta. Perinteinen yritys-korkeakouluyhteistyö laajeni, kun keskusteluun osallistuivat vahvasti kolmannen sektorin toimijat. Näin ollen tulevaa tekemistä voidaan rakentaa vahvemmalta pohjalta kansainvälisiä areenoita silmällä pitäen. Toinen merkittävä tulos oli hankkeen ja siinä kehitettyjen kalusteiden saavuttama näkyvyys kansainvälisellä tasolla, joka on omiaan herättämään keskustelua tärkeistä teemoista ja lisäämään Päijät-Hämeen tunnettuutta kestävän innovatiivisen muotoilun ja kalustetuotannon osaajana. Lisäksi saatiin tärkeää oppia opiskelijan tekijänoikeuksista koulutusorganisaatiokontekstissa. Teema on myös kansallisesti kriittinen, joten hyöty tulee valumaan myös Päijät-Hämeen ulkopuolelle.
Hankkeen puitteissa syntyi kattavia markkinaselvityksiä ja kilpailija-analyysejä erilaisiin hätämajoituksen ja väliaikaisasumisen tilanteisiin niin b2b- kuin b2c-sektoreilla Euroopassa, Lähi-Idässä sekä Yhdysvalloissa eli markkinapotentiaalia kevyille, ympäristöystävällisille kalusteille on olemassa. Hankkeessa tutkittiin myös mahdollisia logistisia ratkaisuja sekä vaihtoehtoisia liiketoimintamalleja humanitaariseen liiketoimintaan, joista tehtiin julkaisuja tieteellisiin aikakausilehtiin.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi