![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73997
Hankkeen nimi: KAVIO Publishing
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KAINUUN ETU OY
Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos
Y-tunnus: 0784050-4
Jakeluosoite: Seminaarinkatu 2
Puhelinnumero: +358445514554
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: KAJAANI
WWW-osoite: www.kainuunetu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ylikangas Timo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Peliala
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 445514614
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
KAVIO Publishing hankkeessa kehitetään ja testataan ratkaisua, jolla Kainuussa kehitetyillä peleillä olisi todellinen ja parempi mahdollisuus menestyä saturoituvilla markkinoilla. Tästä syystä nostetaan ennen kaikkea alueen osaamista digitaalisessa markkinoinnissa - myös 0-budjetilla. Alueellisena haasteena Kainuussa ja Pohjois-Suomessa on pääoman, sijoitusrahan ja toiminnan rahoittamiseen soveltuvan riskirahan saatavuus. Tämän ongelman ratkaisemiseksi kokeillaan uudenlaista yhteistyömallia Kainuun ja Oulun seudulla, jotka yhdessä kykenevät tarjoamaan riittävän kiinnostavan dealflown. Tavoitteena on synnyttää vähintään 80 uutta työpaikkaa, 5 uutta yritystä ja sivuvaikutuksena tuplata Kainuun pelialan liikevaihto 20 m euroon vuonna 2019. Selvitetään KAVIO Publishing yrityksen perustamista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 162 320
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 161 236
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 229 724
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 191 827
Maakunnat: Kainuu
Seutukunnat: Kajaanin
Kunnat: Kajaani
Jakeluosoite: Seminaarinkatu 2
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: KAJAANI
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Luonnonvaroja ei kulu. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Melko neutraali | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei merkittävää vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Toteutus vähäväkisillä alueilla | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Digitaaliset tuotteet. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Mahdollisuuksien mukaan | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Vahvistaa paikallista ekosysteemiä ja jokainen työpaikka lisää muita työpaikkoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Digitaaliset tuotteet. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Rahoittajien saaminen paikkakunnalle vähentää liikkumisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Mahdollistaa työllistymisen ja ansainnan harvaan asutulla alueella. Liikunta ja ulkoilumahdollisuudet. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Antaa kaikille samat mahdollisuudet | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Lisää kilpailukykyä suhteessa vauraampiin alueisiin. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 2 |
Monipuolistaa alueen kulttuuritarjontaa | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Neutraali |
Hankkeessa on autettu pelialan yrityksiä julkaisutoimintaan ja näkyvyyden edistämiseen liittyvissä asioissa esim. lanseeraustilanteissa, tukemalla markkinointitoimenpiteiden suunnittelua ja lehdistötiedotteiden sisällön laatimisessa – digitaalisen markkinoinnin osaamisen nostaminen. Toimintatapana on ollut pienryhmätyöskentelyä – workshopit -, joissa on hyödynnetty projektihenkilöstön laatimia ohjeistoja, järjestetty asiantuntijakontakteja sekä tarvittaessa neuvottu myös tapauskohtaisesti osana vertaisryhmätyöskentelyä. Hankkeen tuloksena syntyi myös esiselvitys ”kanssajulkaisutoiminnan” aloittamisesta alueella. Yrityskohtainen konsultointi ei kuulunut hankkeen työkalupakkiin, jonka vuoksi hankkeessa valmisteltiin useita erilaisia oppaita peliyritysten eri tilanteisiin, järjestettiin työpajoja ja kannustettiin osallistumista erilaisiin tapahtumiin. Hanke on aktiivisesti markkinoinut Pohjois-Suomea yhtenäisenä alueena. Alueen peliklusterin tunnettuutta on kehitetty kansallisille ja kansainvälisille sijoittajille ja julkaisijoille, kertomalla alueen yrityksistä ja mahdollisuuksista kyseisille tahoille eri tapahtumien yhteydessä, etenkin Neogamesin koordinoiman Play Finland –yhteistyön kautta. Merkittäviä paloja tässä palapelissä ovat olleet myös eri tapahtumat, joiden järjestämistä on aktiivisesti tuettu. Yritystoiminnan rahoittamiseen soveltuvan riskirahoituksen kartoitusta on tehty pelialan tapahtumien lisäksi osallistumalla rahoitusalan tapahtumiin ja rakentamalla yhteistyötä pelialan rahastojen kanssa – toiveista huolimatta, varsin aikaisin selvisi, että omalle alueelliselle pelirahastolle ei ole riittävää pohjaa, koska etenkin suurimmilla julkistoimijoilla on muita prioriteetteja. Hanke on auttanut kansainvälisten peliyritysten perustamista ja toimenpiteiden seurauksena on syntynyt kaksi uutta yritystä, joissa alueella jo toimivien yritysten ja yrittäjien lisäksi on mukana ulkomainen toimija. Muutenkin hanke on vähintään myötävaikuttanut 12 uuden pelistudion syntymiseen. Toimialarajoja ja laajempaa toimintakenttää on haettu osallistumalla EU:n ICT CNECT 2018 -tapahtumaan Wienissä sekä ICT Proposers Day 2019 –tapahtumaan Helsingissä. Toimialarajojen yli menevää yhteistyötä on pyritty rakentamaan erityisesti matkailu-, turvallisuus- ja terveysalojen kanssa; Innovative Defence Technology for Virtual Battlefield –tapahtumaan osallistui ainakin 108 henkilöä yli 70 organisaatiosta, joista noin 40% oli hankkeen toimialueelta ja Kainuun matkailuforumissa huhtikuussa 2019, jossa matkailualan toimijoille on yritetty antaa tietoa pelialan mahdollisuuksista osana toimialan markkinointia ja tapahtumien järjestämistä. Tähän tapahtumaa osallistui ainakin 72 henkilöä vähintään 45 organisaatiosta, joista valtaosa Kainuusta. Terveydenhoitoalan rajojen rikkominen alkoi siten, että hankkeen käyttöön hankittiin kattava tietopaketti, erilaisia juridisia vaatimuksia ja haasteita ajatellen. Terveydenhoitopuolelle on alueen yritysten toimesta tehty joitakin pilottiluonteisia tuotekokeiluja. Lopputulosten kannalta näyttäisi, että uusien yritysten perustannan osalta hanke on päässyt kutakuinkin tavoitteeseensa, molempien alueiden osalta. Liikevaihdon kehittymisen suhteen Kainuussa jäätiin hieman alle ja Oulussa mahdollisesti jopa yli. Työpaikkojen lisääntyminen Kainuussa pysähtyi 2019 ja kasvoi Oulussa.