![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73994
Hankkeen nimi: Western Lakeland Päijät-Häme
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lahden seutu - Lahti Region Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1074350-2
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Puhelinnumero: 0207 281 760
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.visitlahti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anu Orvokki Huusko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Head of Production and Sales, leisure
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 7533 590
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Päijät-Hämeen osalta hankkeen päätavoitteena on luoda Päijät-Hämeestä ja Päijänteen alueesta tiivis osa Visit Finlandin Western Lakeland aluetta ja samalla yksi Suomen kiinnostavimmista hyvinvointi- ja järviluontomatkailun kohdealueista, jonka vetovoima houkuttelee kansainvälisiä (kierto)matkailijoita (sekä yksittäiset että ryhmämatkailijat) alueelle. Kohdemarkkinana Saksa ja saksankielinen Eurooppa sekä Japani. Hankkeen toimenpiteet toteutetaan yhteistyössä Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Visit Finlandin kanssa:
1. Tuotekehitystyöpajat
2. Uusien tuotteiden ja tuotepakettien kokoaminen tuotemanuaaleihin
3. Matkanjärjestäjien networking-tilaisuudet ja tutustumismatkat
4. Mediamatkat
5. Näkyvyys ja edustus Visit Finlandin workshopeissa, messuilla, PR-tilaisuuksissa
6. PR-materiaalin tuottaminen
Hankkeen tuloksena saadaan käynnistettyä laajempi yhteistyö koko Western Lakeland- alueelle (pk-yritykset, alueorganisaatiot), luotua uudenlaisia liiketoimintakumppanuuksia, vahvistettua alueen vetovoimaa ja kilpailukykyä järviluonto-, hyvinvointi- ja kiertomatkailukohteena, avattua tuoteperheittäin uusia markkina-alueita sekä lisättyä Päijät-Hämeen pk-matkailuyritysten ja matkailusidonnaisten toimijoiden yhteistyötä kansainvälisessä markkinoinnissa ja tuotepaketoinnissa.
Alueen pk-yritykset (majoitus-, kuljetus-, ravintola-, ohjelmapalvelu jne.)
Alueorganisaatiot, matkanjärjestäjät
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 343 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 856
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 490 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 482 652
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Padasjoki, Hollola, Kärkölä, Lahti, Asikkala, Sysmä, Hartola, Heinola, Orimattila
Jakeluosoite: Salpausselänkatu 7
Postinumero: 15110
Postitoimipaikka: Lahti
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Omalla lihasvoimalla toteutettavat retket. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Julkisten kulkuneuvojen käyttäminen tuotekokonaisuuksissa vaihtoehtona. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Mahdollisuuksien mukaan sähköisen materiaalin tuottaminen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
PK-yrityksiä suositellaan siirtymään uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
PK-yritysten kansainvälistyminen, tuotekehitystyö kestävän kehityksen ehdoilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen KV-markknoille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
- | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 2 |
- | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
- | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 2 | 0 |
Paikallisen kulttuurin esille tuominen matkailutuotteissa (maatilavierailut, panimovierailut, pientuottajat jne.) | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
- |
Hankkeen päätavoitteena oli luoda Päijät-Hämeestä ja Päijänteen alueesta tiivis osa läntistä Järvi-Suomea (Western Lakeland) ja samalla yksi Suomen kiinnostavimmista hyvinvointi- ja järviluontomatkailun kohdealueista, jonka vetovoima houkuttelee kansainvälisiä matkailijoita alueelle. Lisäksi hankkeen tavoitteena oli pk-yritysten tuotekehitys- ja markkinointiosaamisen lisääminen kehittämällä uusia tuotteita matkanjärjestäjien tarpeisiin ja toiveisiin pohjautuen ja uudet matkailijasegmentit huomioiden.
Hankkeen aikana toteutettiin seitsemän, kaikille yrityksille avointa akatemiavalmennusta, joiden tavoitteena oli ohjata pk-yritysten tuotekehitystyötä, edistää yritysten verkostoitumista ja tuotteiden paketointia. Akatemiavalmennusten myötä alueen pk-yrityksille syntyi hankkeen aikana 23 uutta, kansainvälisille markkinoille tarkoitettua tuotetta. Lisäksi koko läntisen Järvi-Suomen kattavia, teemallisia kiertomatkatuotteita syntyi seitsemän. Tuotekehitystyön tueksi hankkeessa toteutettiin tuotepohjaisia markkinointitoimenpiteitä sekä sisältökampanjoita eri kanavissa. Hankkeen aikana alueella vieraili yhteensä 53 matkanjärjestäjää ja alueelle toteutettiin 16 mediavierailua. Matkanjärjestäjävierailuiden ja messu- ja workshoptapaamisten myötä alueen ottivat myyntiin 16 uutta matkanjärjestäjää.
Hankkeen voidaan sanoa toimineen hyvänä ponnahduslautana alueen ja alueen pk-yritysten tuotteiden nostamiseksi kansainvälisten matkanjärjestäjien tietoisuuteen ja tiiviiksi osaksi läntistä Järvi-Suomea ja koko Lakeland-aluetta.