![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73991
Hankkeen nimi: Elokuvamatkailulla vetovoimaa Kotkan-Haminan seudulle
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Cursor Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0727178-6
Jakeluosoite: Kyminlinnantie 6
Puhelinnumero: +358 40 190 2500
Postinumero: 48601
Postitoimipaikka: Kotka
WWW-osoite: http://www.cursor.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Satu Maarit Soini
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailun hankekoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 190 2513
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Matkailu on globaalisti nopeimmin kasvava toimiala. Kotkan-Haminan seudun elinkeinorakenne on suuressa murroksessa, ja seudun nuori mutta jatkuvasti kehittyvä matkailuelinkeino tarvitsee uusia kohderyhmiä ja tuotealueita. Menestyksekkäästi seudulla v.2015 käynnistynyt elokuvakomissiotoiminta on luonut vakaan pohjan uusille matkailun elämyspalveluille. Elokuvamatkailun kautta voidaan myös tavoittaa täysin uusia kohderyhmiä. Kotkan-Haminan seudulla on kuvattu v. 2015-2017 aikana useita av-tuotantoja, joiden pohjalta on hyvä ammentaa matkailuun uusia sisältöjä.
Hankkeen tavoitteena on seudulla toteutettujen tuotantojen näkyvyyksien hyödyntäminen ja markkinointiyhteistyö seudun matkailuyrittäjien kanssa, tuotantojen uudenlainen hyödyntäminen seutunäkyvyydessä, kv-pilotointi sekä tuotteistaminen.
Hankkeen myötä seudun yrittäjät ja toimijat oppivat hyödyntämään seudulla kuvattuja av-tuotantoja osana matkailun liiketoimintaansa. Toimenpiteiden myötä saadaan seudun matkailutuoteportfolioon lisää uudenlaisia matkailutuotteita, jotka pohjautuvat joko seudun tarinoihin tai täällä toteutettuihin av-tuotantoihin. Tämä houkuttelee uudenlaisia matkailijoita seudulle ja kasvattaa heidän viipymää. Seudun kansallista ja kv-näkyvyyttä toteutetaan uudenlaisesti kasvattaen seudun tunnettuutta. Toimenpiteiden myötä seudulle syntyy positiivinen medianäkyvyys ja yhteisöllisyys kasvaa.
Hanke jakautuu kolmeen pääteemaan; 1) Elokuvamatkailun kehittäminen ja tuotteistus, 2) Tuotteistuksen pilotoinnit sekä 3) Seudun näkyvyyden edistäminen av-tuotantoja hyödyntäen.
Elokuvamatkailun kehittämiseksi järjestetään seudun toimijoille koulutuksia ja työpajoja siitä, miten tuotantoja hyödynnetään elokuvamatkailussa. Tähän sisältyy palvelutuotteiden muotoilua ja tuotteistamista, kumppanina mahdollisuuksien mukaan seudun oppilaitokset esim. XAMK. Luodaan elokuva-/roolimatkailun kehittämiseen työkaluja seudun yrittäjille, jotta he voivat paremmin hyödyntää seudun tarinoita osana omaa palveluiden ja tuotteistuksen kehittämistä. Osallistutaan aktiivisesti neuvotteluihin tuotantoyhtiöiden kanssa seudulle sijoittuneiden tuotantojen roolimatkailun mahdollisuuksista. Hankkeessa tehdään tuotekäsikirja, miten rakennetaan esim. case Tuntematon tie -konsepti; opas, johon on määritelty eri kokonaisuuksien toteuttamiseen tarvittavat tuottajat ja tuotteet.
Hankkeessa pilotoidaan erityyppisiä hankkeessa kehitettyjä elokuvamatkailun tuotteita, järjestetään ideapaja esim. Aallonmurtaja-tuotannosta sekä toteutetaan pilotoijille tuotteiden markkinointia. Tuotetaan digitaalisesti karttasovellukseen (esim. Citynomadi, Google Maps) tai vastaaviin olemassa oleviin kanaviin sisältöä seudullisesta palvelutarjonnasta ja elokuvien kuvauspaikoista. Seutunäkyvyyden kehittäminen av-tuotantoja hyödyntäen kasvattaen vetovoimaisuutta tuotantojen kautta järjestämällä mediamatkoja, teematapahtumia, PR-yhteistyötä mm. tuotanto- ja levitysyhtiöiden kanssa sekä järjestetään aluetilaisuuksia. Jälkimarkkinoinnin osalta kokeillaan uudenlaista hyödyntämistä seutunäkyvyydessä. Tuotetaan myyntimateriaalia eri kanaviin, toteutetaan vaikuttajamarkkinointia (tubettajat, bloggaajat yms.) sekä digitaalista sisällöntoteutusta ja markkinointipilotointeja tuotantoyhtiöiden kanssa.
Hankkeen myötä seudulla käynnistyy uudenlaista liiketoimintaa elokuvamatkailua hyödyntäen. Matkailu- ja palvelualojen liiketoiminnan tarjonta monipuolistuu ja tuotantojen mahdollistama seudullinen näkyvyys hyödynnetään aiempaa tehokkaammin.
Pitkällä aikavälillä seudun vetovoimaisuus kasvaa ja tavoitetaan uudenlaisia kohderyhmiä matkailuun.
K-H seudun matkailu- ja palvelualan pk-yritykset, kulttuuritoimijat, kunnat sekä seudulle sijoittuneet av-tuotannot, matkailijat sekä media.
Välillisinä kohderyhminä hankkeessa 3. sektorin yhteisöt, paikalliset asukkaat, muut luovien alojen yritykset
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 189 210
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 152 572
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 270 300
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 217 960
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kotkan-Haminan
Kunnat: Hamina, Miehikkälä, Pyhtää, Virolahti, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 2.00
Suunniteltu: 2, joista naisten perustamia 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 1.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 3 |
Matkailuliiketoiminnan kehittäminen ympärivuotiseksi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa hyödynnetään tuotantojen sekä seudun omia tarinoita seudun matkailupalveluissa ja tuotteistuksessa, jolloin pystytään lisäämään matkailijoiden kulttuurituntemusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 4 |
Seudun kulttuuritoiminnan kehittyminen tuo seudun asukkaille hyvinvointi. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 6 |
Seudun tarinoiden tuominen tähän päivään rikastuttaa kulttuurisen identiteetin vahvistamista. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke on tältä osin neutraali. |
Kaakkois-Suomen elokuvakomissio on viime vuosina saanut hankittua Kotkan-Haminan seudulle lukuisia elokuvatuotantoja, joita hyödynnettiin tällä hankkeella. Tavoitteena oli niiden tuoman näkyvyyden hyödyntäminen seutumarkkinoinnissa sekä tuotteistaa ne myytäviksi matkailutuotteiksi.
Tuntematon sotilas oli suurimman huomionarvon saanut elokuva, ja siitä tehtiinkin määrällisesti eniten matkailutuotteita ja tuoteaihioita. Näkyvimpinä oli Virolahden Bunkkerimuseon alueelle toteutettu Tuntemattoman polku sekä sen yhteyteen toteutettu AR-teknologiaa hyödyntävä tietovisa.
Toinen matkailullisesti merkittävä elokuva oli Pertsa ja Kilu, mutta korona-pandemian myötä elokuvan ensi-ilta siirtyi hankeajan ulkopuolelle, minkä vuoksi useita tämän elokuvan hyödyntämiseen tehtyjä suunnitelmia ja toimenpiteitä jäi toteuttamatta. Hankkeen toimenpiteiden tuloksena perustettiin yksi uusi yritys Kotkan-Haminan seudulle. Hankkeessa on hyödynnetty seudulla kuvattuja elokuvatuotantoja sekä seudun omia tarinoita matkailupalveluissa ja tuotteistuksissa, mikä lisää matkailijoiden seudullista kulttuurituntemusta. Seudun kulttuuritoiminnan kehittyminen edistää seudun asukkaiden hyvinvointia, vahvistaa kulttuurista identiteettiä sekä sosiaalista ja kulttuurista kestävyyttä ja yhdenvertaisuutta.