![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73895
Hankkeen nimi: Hydraulisen työkoneen sähköistäminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 3.1. Pk-yritysten energiatehokkuuden edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.5.2018 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LEKATECH OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2911472-2
Jakeluosoite: Harjuntie 239
Puhelinnumero: +358 407426565
Postinumero: 47400
Postitoimipaikka: KAUSALA
WWW-osoite: www.lekatech.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anttila Antti
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407426565
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on todentaa uuden, tubulaarislineaariseen sähkömoottoriin perustuvan teknologian käytettävyys työkoneympäristössä. Hankkeen aikana suunnitellaan teknologiaan pohjautuva testilaite ja testiympäristö laitteen testaamiseksi. Molemmat valmistetaan ja näiden avulla suoritetan teknologian testaus laboratorio-olosuhteissa. Edelleen suunnitellaan ja valmistetaan yksinkertaiset testilaitteen lisäosat niin, että laitetta voidaan testata todellisen työympäristön kaltaisessa tilanteessa. Hankkeen tuloksena odotetaan teknistä verfiointia teknologian kaupalliselle toteutettavuudelle. Samalla odotetaan lähtödataa kaupallisen tuotteen suunnittelulle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 88 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 88 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 88 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 88 000
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Iitti
Jakeluosoite: Harjuntie 239
Postinumero: 47400
Postitoimipaikka: KAUSALA
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 8 |
Tuotteemme avulla voidaan eliminoida öljyn käyttöä työkoneissa. Edelleen tarvittava energia voidaan tuottaa millä tahansa energialähteellä, ei ainoastaan polttomoottorilla, kuten nykyisin on tilanne. Toisaalta tuotteen rakenne on sellaisenaan yksinkertaisempi kuin vallitsevat tuotteet. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Viittaan edelliseen öljyn ja polttoaineiden vähäisempään käyttöön. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 7 |
Öljyvahinkojen riski pienenee lähes olemattomaksi (vain voiteluöljy). | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Käytettävän öljyn määrän vähenemisen myötä myös (ongelma)jätemäärä vähenee käyttöiän aikana merkittävästi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 10 |
Tuotteemme mahdollistaa uusiutuvien energialähteiden käytön ennen näkemättömällä tavalla. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Valmistus tulee ainakin aluksi olemaan yksinomaan Iitissä. Tällä on heijastuvaikutuksia aluelle myös laajemmin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Tuotekokonaisuus tulee koostumaan fyysisen tuotteen lisäksi palveluista ja ohjelmistoista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Rakennustyömaat ovat vähemmän meluisia ja iskuvasaratyöt vähäkestoisempia kuin on totuttu. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Teknologiaamme voidaan jatkossa ajatella käytettävän laajemminkin eri alueilla, joissa se tyypillisesti korvaisi ympärtöä kuormittavampia ratkaisuja. |
Hankkeessa selvitettiin tubulaarisen sähkökoneteknologian käytettävyyttä työkoneympäristössä. Sen puitteissa suunniteltiin teknologiaprototyyppi, valmistettiin se, integroitiin koneeseen invertteriohjaus ja testattiin kokonaisuuden toimivuus laboratorio-olosuhteissa. Kyseisestä prototyypistä rakennettiin edelleen kenttätestauskelpoinen, jota testataan oikeaa käyttökohdetta vastaavassa tilanteessa hankkeen jälkeen. Tulokset hankkeesta olivat hyvin rohkaisevia ja liiketoiminnan kehitystä tullaan jatkamaan suunnitellusti.