![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73815
Hankkeen nimi: Kuopion Asemanseudun kehittämisedellytysten vahvistaminen liikenteellisenä solmukohtana
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 16.2.2018 ja päättyy 31.5.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kuopion kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0171450-7
Jakeluosoite: Tulliportinkatu 31, PL 228
Puhelinnumero: 017 182 111
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.kuopio.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Niskanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447185120
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen taustalla on Pohjois-Savon liiton edellisen EU-rakennerahastojen ohjelmakauden rahoitus, jolla on mahdollistettu Kuopion Matkakeskusalueen kehittyminen. Sen jälkeen alueen kehittäminen on edennyt suunnitellusti kohti toimitilarakentamista ja yksityissektorin toteuttaja aloittaa alueen talonrakentamisen toukokuussa 2018. Hankkeen välittömään kokonaisuuteen kuuluvat linja-autoaseman alue, rata-alue, rautatieaseman alue sekä keskeinen kaupunkialue. Kuopion asemanseudusta on kasvamassa uusi maakunnallisesti ja valtakunnallisesti tärkeä palvelukokonaisuus, joka tulee tarjoamaan liikenne- ja matkustajapalveluiden lisäksi asunto-, toimisto-, liike- ja palvelutiloja muodostaen osa-alueet:
- julkisen ja joukkoliikenteen kohtaamispaikka ja matkustajapalvelut. Kuopio on valtakunnallinen kasvukeskus; valtakunnallisen liikenteen solmukohdan kehittämisen ja modernisointi vahvistaa alueen ja maakunnan elinvoimaa
- asunto-, toimisto-, liike- ja palvelutiloja sisältävä työpaikka-alue
- sisäänkäynti Kuopioon
- ydinkeskustan palvelujen täydentäjä ja jatkoa mittavalle kaupunkikeskustan kehittämiselle.
Hankkeella on vetovoima-, kilpailukyky- ja imagovaikutuksia. Asemanseutu on paikallisten, maakunnallisten ja valtakunnallisten liikennemuotojen solmukohta, paikka jossa vaihdetaan liikennemuodosta toiseen ja jonka kautta alueen työssäkäyvät, asioivat asukkaat, yritys- ja innovaatiotoimijat, matkailijat, opiskelijat, tapahtumakävijät sekä erilaisten vapaa-ajan palvelujen käyttäjät jatkuvasti liikkuvat. Liikenteen sujuvuudella on keskeistä merkitystä elinkeinoelämän kilpailukyvylle sekä työntekijöiden liikkumismahdollisuuksille.
Hankkeen tavoitteena on tukea yritysten, matkailukohteiden ja tapahtumien sekä erilaisten palvelujen saavutettavuutta ja näkyvyyttä sekä lisätä kestävien liikkumismuotojen (julkinen ja joukkoliikenne, kävely, pyöräily) vetovoimaisuutta, käyttöä ja saavutettavuutta Kuopion kaupunkiseudulla. Hanke liittyy myös Euroopan laajuiseen TEN-T kattavan verkon saavutettavuuteen. Lisäksi hanke parantaa yritystoiminnan menestymisedellytyksiä alueella sekä luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia yrityksille kohdistuessaan kehittyvään liikenteelliseen solmukohtaan.
Hankkeessa toteutetaan sujuva kulkuyhteys radan alittavaan tunneliin modifioimalla/muuttamalla olemassaolevaa tunnelia sekä toteuttamalla uusi alueen informaatiojärjestelmä. Kyseessä on olemassa olevan asematunnelin muutos, joka yhdistää alueita sekä liityntäliikennettä. Tunnelilla on merkittävä vaikutus julkisen- ja joukkoliikenteen saavutettavuuteen ja se helpottaa siirtymisiä liikkumismuodosta toiseen sekä edelleen eri kohteisiin, matkailukeskuksiin ja erilaisiin palveluihin ja tapahtumiin. Informaatiojärjestelmästä saatava tieto ohjaa sujuvasti alueella liikkuvia ja luo uusia palvelumahdollisuuksia sekä lisää palvelujen näkyvyyttä. Muut toimenpiteet mahdollistavat sähköbussien latausinfran toteuttamisen alueelle sekä parantavat turvallisuutta alueella.
- Julkisen liikenteen, joukkoliikenteen toimijat/liikennöitsijät
- Kaikki asemanseudun kautta liikkuvat matkustajat, työssäkäyvät, opiskelijat, matkailijat, tapahtumakävijät, asukkaat ja asioivat (juna, bussi, taksi, pyörä, kävely, matkailun charterliikenteen asiakkaat jne. )
- Liikkujat, jotka vaihtavat liikennemuodosta toiseen paikallisesti, seudullisesti, maakunnallisesti tai valtakunnallisesti liikkuessaan
- Alueen yritykset ja organisaatiot, matkailuyritykset, tapahtumatuottajat
- Laajemmin yhteyksien/tiedonjaon kautta Itä-Suomen elinkeinoelämä, matkailuyrittäjät, tapahtumatuottajat, korkeakoulut, oppilaitokset, muut organisaatiot ja yhteisöt
- Kuopion kaupunkialueen keskeisten investointihankkeiden toimijat ja toteuttajat sekä niiden kautta syntyvien palvelukokonaisuuksien tulevat loppukäyttäjät, jotka tarvitsevat liikkumisen palveluja ja joille liikkuminen on vetovoima- ja kilpailukykytekijä.
- Mahdollisten uusien järjestelmien/ratkaisujen kautta uusia palveluja tuottavat yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 227 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 1 201 270
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 2 046 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 2 002 279
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio, Siilinjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
Vähähiilisen liikkumisen mahdollistaminen tukee osaltaan luonnonvarojen kestävää käyttöä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 7 |
Hanke edistää vähähiilisten liikkumismuotojen käyttöä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 5 |
Kannustaminen julkisen liikenteen käyttöön vähentää välillisesti luontoon kohdistuvaa kuormitusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 3 |
Hanke on jatkoa Kuopion Matkakeskushankkeelle, jossa tehtiin kunnallisteknisiä ratkaisuja mm. hulevesien hallintaan. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei ole | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Rakentamisessa huomioidaan Kuopion resurssiviisausohjelman tavoitteet | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 3 | 3 |
Hyödynnetään olemassa olevia hyviä energiatehokkuuskäytänteitä (mm. Savilahden kohteiden kokemukset) ja huomioidaan kaupungin ilmastopoliittiset tavoitteet | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Hanke merkittävästi parantaa yritysalueen toimintaedellytyksiä ja mahdollistaa monipuolisesti uutta yritystoimintaa Kuopiossa ja vaikutusalueella | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 8 |
Alueen kehittyminen mahdollistaa uusien palvelujen kehittämisen Kuopiossa ja Kuopion alueella | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 9 |
Hanke konkreettisesti sujuvoittaa liikkumista ja logistiikkaa ja eri liikkumismuotojen yhteyksiä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 6 |
Mahdollisuudet kävelyyn, pyöräilyyn paranevat. Sujuvat vaihtoyhteydet helpottavat asiakkaiden arkea ja välillisesti lisäävät hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 4 |
Esteettömyyden ja turvallisuuden parantaminen lisää tasa-arvoa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 3 |
Informaatiojärjestelmän toteutuksessa huomioidaan tarvittavat kieliversiot ja esteettömät opastukset | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 2 |
Asemanseutu on osa keskeistä kuopiolaista kulttuuriympäristöä ja portti myös Kuopion ja alueen kulttuuripalvelujen äärelle | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 4 |
Hyödynnetään Kuopion kaupungin ympäristöpalveluiden osaaminen ja huomioidaan resurssiviisausohjelman tavoitteet. Hanke mahdollistaa alueen tunnetuksi tekemisen resurssiviisauden edelläkävijäkaupunkina. |
Hankkeessa onnistuttiin tekemään oikea-aikaisesti ne toimenpiteet, jotka osaltaan ovat mahdollistaneet Asemanseudun toteuttamiskokonaisuuden suunnitellun etenemisen. Hankkeessa parannettiin huomattavasti eri liikennemuotojen saavutettavuutta, yritysten ja matkustajien tiedonvälitystä sekä Asemanseudun palvelujen yleistä sujuvuutta. Hankkeen myötä saatiin parannettua sujuvaa yhteyttä junaradan ali, joka pienensi rata-alueen estevaikutusta ja vaikutti oleellisesti Asemanseudun reitistöjen, piha-alueiden sekä rakennusten toiminnallisuuteen. Käytöstä poistuneeseen vanhaan vinoon tunneliosuuteen on jatkossa mahdollista toteuttaa esim. matkustajien matkatavarasäilytyspalvelua.
Hankkeessa toteutettiin myös nykyaikainen informaatiojärjestelmä helpottamaan siirtymistä liikennemuodoista toiseen ja toimimaan viestintä- ja markkinointikanavana mm. matkailijoille ja muuten Asemanseudulla liikkuville Kuopion alueen palveluista. Toteutettu informaatiojärjestelmä sisältää dynaamiset ja staattiset opasteet, linja-autojen peruutusvaroitusjärjestelmän sekä eritysryhmien itsenäisen liikkumisen edellytyksien parantamistoimia. Järjestelmä on kokonaisuus, joka jakaa tietoa, sujuvoittaa matkustajan kulkemista alueella ja auttaa löytämään nopeasti oikeisiin paikkoihin. Järjestelmä on etäohjattava ja -ylläpidettävä sekä toimii reaaliaikaisesti.
Kuopion Asemanseudulle on jo kasvanut uusi tärkeä palvelukokonaisuus, joka tulee tarjoamaan liikenne- ja matkustajapalveluiden lisäksi asunto-, toimisto-, liike- sekä palvelutiloja kaupungin keskustaan pitkälle tulevaisuuteen. Keskeiset kokonaisuuteen liittyvät osa-alueet ovat jo nyt käynnissä ja kokonaisuus on pääosin valmis 2023. Kaiken kaikkiaan Asemanseudusta itsestään on muodostunut yrityksille erittäin houkutteleva sijoittumiskohde. Asemanseudun voidaan myös arvioida vaikuttavan positiivisesti myös Kuopion yleiseen vetovoimaan ja imagoon sekä kaupungin muiden kaupunkikehityshankkeiden etenemiseen. Kuopion kaupungin, elinkeinoelämän ja keskeisten yritysjärjestöjen näkemysten mukaan Kuopion seudun saavutettavuuden parantaminen on keskeinen seudun edunvalvonnan painopiste ja Asemanseutuun liittyvät toimet ovat osaltaan parantaneet saavutettavuutta ja matkaketjujen toimivuutta. Hankkeelle asetetut yritystoimintaan kohdistuvat tuotosindikaattoritavoitteet saavutettiin.