![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73772
Hankkeen nimi: Design Venture ohjelma - muotoilu yritysten liiketoiminnan vauhdittajaksi
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.8.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULU OY
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: +358 3 828 18
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Soini-Salomaa Kristiina
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447081813
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen toimenpiteet vahvistavat Lahden ja Päijät-Hämeen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa brändi- ja vetovoimatekijänä. Hankkeessa kehitettävä Design Venture -ohjelma kokoaa yhteen toimenpiteet, joissa PK -yritysten liiketoiminnan ja tuotekehityksen tarpeet kohtaavat suunnittelualojen osaamisen ja rahoittajatahot. Tuloksina syntyy ohjelma, jolla taataan yritysten syntyyn, kasvuun ja kansainvälistymiseen tähtäävien toimenpiteiden jatkuvuus hankkeen jälkeen. Ohjelma sisältää vaihtuvateemaiset promootiotapahtumat, joissa esillään muotoilun hyödyntäminen eri toimialoilla, rahoittaminen sekä kohtautetaan osaajat ja yritykset. Design Venture Day toteutetaan osana Lahti Design Week -tapahtumaa 2019 sekä kolme Design on the Road -kiertuetta 2018 ja 2019.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 145 470
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 136 571
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 207 815
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 195 103
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Lahti
Jakeluosoite: Kannaksenkatu 22
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: LAHTI
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Muotoilu voidaan nähdä keinona kehittää materiaali- ja energiatehokkaita ratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 6 |
Muotoilu nähdään keinona edistää paikallisten yritysten kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 10 |
Muotoilu nähdään keinona vahvistaa elinkeinoelämän aineetonta arvonluontia ja kilpailukykyä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 0 |
Design on the Roadiin yhdistetään hankkeen useita toimenpiteitä jolloin vähennetään erillistä matkustamista | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Kohderyhmän osaamisen kasvu lisää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 2 |
Hankkeessa saatu tieto liittyen sukupuolen merkitykseen design pohjaisessa arvonluonnissa edistää loppukäyttäjien tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Design Venture -ohjelma on vauhdittanut pk- ja mikroyritysten liiketoimintaa muotoilun keinoin. Olemme vahvistaneet Lahden ja Päijät-Hämeen alueen älykästä erikoistumista nostamalla muotoilun strategista asemaa seudun brändi- ja vetovoimatekijänä. Muotoilu on yksi Lahden ammattikorkeakoulun strategisista painoaloista. Tavoitteenamme on ollut luoda menestyviä yrityksiä ja edistää niiden kasvua ja kansainvälistymistä. Design Venture -ohjelmassa olemme valmentaneet 34 pk- ja mikroyritystä eri toimialoilta ymmärtämään muotoilun roolia liiketoiminnassaan. Lisäksi olemme opastaneet heitä ostamaan muotoilua ja käyttämään muotoilijoita, ja valmentaneet muotoilijoita myymään palvelujaan pk- ja mikroyrityksille. Mukana olleiden yritysten toimialoja ovat olleet mm. kahvipaahtimo, ruoka, urheiluvälineet, ohjelmistot, autotuunaus, videotuotanto, aikuiskoulutus ja verkkokauppa. Ohjelmassa muotoilulla tarkoitamme tuotteen ja palvelun suunnittelua, mutta myös viestintää, etenkin digitaalista viestintää ja brändäystä. Ohjelman alkuvaiheessa jälkimmäisten alueiden valmennus on ollut tärkeintä yrityksillemme. Tarkemmat tiedot löytyvät maksatushakemuksen liitteenä olevasta loppuraportista.