![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73771
Hankkeen nimi: Messukohteena koko Kouvola - yrittäjäyhteistyön koordinointi
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 13.12.2017 ja päättyy 30.9.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KOUVOLA INNOVATION OY
Organisaatiotyyppi: Suuryritys
Y-tunnus: 2221859-6
Jakeluosoite: Paraatikenttä 4
Puhelinnumero: +358 206156544
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: KOUVOLA
WWW-osoite: www.kinno.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Miettinen Pasi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hall. ja kehitysj
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358206158814
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kouvolassa järjestetään kesällä 2019 asuntomessut. Hankkeen toimenpiteiden tavoitteena on aktivoida ja tukea alueen yrittäjiä ja toimijoita saamaan maksimaalinen hyöty tapahtumasta. Asiakkaille halutaan tarjota onnistunut messukokemus ja saada heidät käyttämään monipuolisesti palveluja sekä pidentämään viipymää. Hankkeella edesautetaan uusien palveluresurssien syntymistä, toteutetaan yhteismarkkinointia ja luodaan yhtenäinen Asuntomessut- ilme. Uudenlaista elinkeinomarkkinoinnin toimintamallia testataan ja saatuja kokemuksia hyödynnetään tulevissa suurtapahtumissa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 680
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 147 721
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 215 264
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 211 031
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite: Paraatikenttä 4
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: KOUVOLA
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Kouvolan yrittäjäjärjestöjen ja Kymenlaakson kauppakamarin aloitteesta Kouvola Innovation Oy käynnisti v. 2018 Messukohteena koko Kouvola –hankkeen kehittämään toimintamallia, jonka avulla paikalliset yritykset ja matkailukohteet saavat mahdollisimman suuren hyödyn messukesästä. Tehtäviksi määriteltiin yritysyhteistyön kehittäminen ja koordinointi sekä uudentyyppisen elinkeinomarkkinoinnin yhteistyön ideointi, yhtenäisen Kouvola-ilmeen luominen messukesäksi, palveluiden ja oheistapahtumien kehittäminen yritysten kanssa ja matkailumarkkinointi messukävijöille sekä messubussien opastusten käsikirjoitukset. Tavoitteena oli yritysten liikevaihdon kasvattaminen, messukävijöiden viipymän pidentäminen ja kaiken kaikkiaan Kouvolan tunnettuuden kasvattaminen. Yritysyhteistyö, tiedon kokoaminen ja jakaminen sekä jatkuva vuoropuhelu yrittäjäjärjestöjen, keskustayhdistysten ja asuntomessutoimiston kanssa olivat perustana hankkeen onnistumiselle. Markkinointi aloitettiin VisitKouvolan osastolla Matka2019–messuilla, jossa samalla alkoi Asuntomessumessujen lipunmyynti. Alkuvuonna visitkouvola.fi–sivustolle avattiin oma Asuntomessut –osio, jossa tärkeimpänä kohtana oli listaus Kouvolan majoitusmahdollisuuksista. Asuntomessut näkyivät VisitKouvolan Pietarissa järjestämissä markkinointitapahtumissa keväällä ja venäläistä mediaa tuotiin tutustumaan myös itse messuihin. Asuntomessut näkyivät myös kaikissa VisitKouvolan markkinointitoimenpiteissä pitkin vuotta. Yrittäjäjärjestöjen kanssa toteutettiin ’Messukohteena koko Kouvola’ –julkaisu, joka jaettiin laajalle alueelle Etelä-Suomessa. Pääkaupunkiseudulle suunnattiin laaja iltapäivälehden kanssa toteutettu digikampanja. Kouvolan messuaikainen ’Viikko-ohjelma’ tehtiin niin näytteilleasettajia kuin matkailijoitakin varten. Kaupungin keskustassa toimi Kouvola-info messujen ajan. Varsinainen Kouvola-info tehtiin messualueelle. Messubussien opastusten käsikirjoitukset kuuluivat myös hankkeen tehtäviin. Kouvola-shop oli onnistunut esimerkki yritysyhteistyöstä. Shop suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä yritysten kanssa. Lähes 100 neliön teltassa oli myynnissä tuotteita 30 paikalliselta yritykseltä ja yksittäisiä artikkeleja oli noin 380. Messujen viimeisen viikon aikana paikalliset ravintolat ja ruokapaikat (yhteensä 21) tarjosivat 3 € makupala –kampanjan. Messukesän ilme näkyi eri puolilla kaupunkia ja erityisesti kaupungin keskustassa. Värikkäät viirit viriteltiin kävelykadun ylle ja terassien ympärille. Asvalttitarrat, banderollit ja muut ilmeeseen istutetut opasteet ohjasivat kävijöitä palvelujen pariin. Hankkeessa kehitettiin ja testattiin uudentyyppistä elinkeinomarkkinoinnin yhteistyömallia, jota Kouvola Innovation Oy voi hyödyntää jatkossa. Syntyi uusia palveluja, joiden jatkokehittämistä ja toteutusta yritykset voivat jatkaa itsenäisesti tulevina vuosina tai tulevissa suurtapahtumissa. Saatiin arvokasta kokemusta yritysyhteistyön ideoinnista ja johtamisesta. Tulokset vaikuttavat paikallisen elinkeinoelämän yhteistyön kehittymiseen ja Kouvola Innovation Oy:n rooliin yritystoiminnan palvelujen kehittämisen moottorina. Hankkeen toimenpiteisiin osallistui kaikkiaan yli 50 yritystä. Messujen jälkeen tehdyssä yrityskyselyssä (vastaajia 59) saatiin laajalti palautetta, että messukesänä toteutettua yritysyhteistyötä ja iloista kaupunki-ilmettä pitää jatkaa tulevinakin vuosina. Hankkeen toimenpiteiden osalta kysyttiin mielipidettä yhtenäisestä messuilmeestä. 72 % vastanneista piti sitä onnistuneena ja 89 % toivoo sille jatkoa tulevina kesinä. Kouvolan medianäkyvyys ja ihmisten kiinnostus kaupunkia kohtaan kasvoi huomattavasti messukesän ansiosta. VisitKouvola.fi–nettisivujen uusien käyttäjien määrä kasvoi 48 % ja istuntojen määrä 57 % hankkeen aktiivisen markkinointijakson aikana edelliseen vuoteen verrattuna. Majoitustilastoissa oli kesällä yli 14 % kasvu. Asuntomessujen kävijätutkimuksen mukaan messukävijät jättivät kaupunkiin rahaa n 12,3 M€ (alueelle n. 5,1 M€ ja paikkakunnalle 7,2 M€)