![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73573
Hankkeen nimi: Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 31.5.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1046216-1
Jakeluosoite: Ratatie 22
Puhelinnumero: 0401927316
Postinumero: 01300
Postitoimipaikka: Vantaa
WWW-osoite: http://www.laurea.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Merja Iiskola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0504085951
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomi elää ja elpyy viennistä. Suomesta löytyy alle 10 000 yritystä, jotka tekevät aktiivisesti vientikauppaa. Vaikka Suomi on tunnettu innovaatioista ja korkeasta tuotekehitysosaamisesta, ei tätä ole onnistuttu realisoimaan viennin suhteen. Nykypäivän Suomesta löytyy jo kansainvälistä osaamista, mutta se ei kohtaa suomalaisten pk-yritysten kanssa. Myös sähköinen kaupankäynti ja niiden tuomat mahdollisuudet ovat alihyödynnetty resurssi suomalaisten pk-yritysten parissa. Mikäli tämä mahdollisuus osattaisiin paremmin hyödyntää, synnyttäisi se merkittävissä määrin uutta kansainvälistä liiketoimintaa.
Hankkeessa keskitytään sähköisen liiketoiminnan moninaisiin mahdollisuuksiin myynnin- ja markkinoinnin näkökulmasta. Kv-osaajille sekä pk-yrittäjille järjestetään yhteisiä koulutustilaisuuksia, joissa heidät perehdytetään sähköisen markkinoinnin työkalujen pariin (LinkedIn, Facebook, webinaarit, Google, Pinterest, Blogit, Hubspot ja muut sisältömarkkinointityökalut) sekä yleisimpien markkinapaikkojen toimintalogiikkaan (Amazon, ebay, Yandex, Rakute, Alibaba, Indiegogo, Kickstarter, yms.). Koulutusten yhteyteen rakennetaan käytännön tehtäviä, joita kv-osaajat tekevät suomalaisten pk-yritysten tarpeisiin. Nämä tehtävät sisältävät kansainvälisen liiketoiminnan ulottuvuuden myynti- ja markkinointikokeilujen muodossa – ja ne toteutetaan LbD (learning be developing)-pedagogiikan mukaisesti. Laurealla on vankat juuret LbD-pedagogiikasta. Vuonna 2016 Laurean opiskelijat toteuttivat noin 3000 eritasoista oppimisprojektia alueen yritysten tarpeisiin. Paljolti juuri LbD – pedagogiikan ansiosta Laurea on Suomen toiseksi halutuin korkeakoulu (taideyliopiston jälkeen) ja valmistuneiden työllisyysaste on yli 95 prosenttia. Kyseisessä toimintamallissa on potentiaalia myös muihin kohderyhmiin, kuten pk-yritysten kansainvälistymiskokeiluihin kv-osaajaverkoston avulla.
Käytännön kokeilut pitävät sisällään seuraavia ulottuvuuksia;
- Toteutetaan pk-yritykselle kohdennettu Facebook-kampanja ja testataan tuotteen potentiaalia valitussa kohdemaassa
- Toteutetaan pk-yritykselle kohdennettu LindedIn-kampanja ja kartoitetaan potentiaalisia prospekteja valitusta kohdemaasta.
- Tehdään tuotesivu kansainväliselle verkkokauppa-alustalle (Amazon, Rakute, Alibaba tai muut maakohtaiset sivut) ja testataan tuotteen kaupallinen potentiaali.
- Suunnitellaan ja lanseerataan kansainvälinen verkkokauppa valittuun kohdemaahan.
- Tehdään kampanjasivu kansainväliselle joukkorahoitusalustalle (Kickstarter, Indiegogo, tai muut maakohtaiset alustat).
- Tehdään kansainvälinen tuote-esittelyvideo yrityksen Youtube – kanavalle.
- Käynnistetään Google Add –mainonta valitussa kohdemaassa.
- Tehdään hakukoneoptimointia ulkomaisille sivuille.
- Tehdään sisällöntuotantoa ulkomaisiin blogeihin ja/tai toteutetaan erilaisia sisällöntuotantokampanjoita (Hubspot, yms.).
- Järjestetään yritysten kanssa yhteistyössä asiantuntijawebinaareja.
- Hankitaan kansainvälinen osoiterekisteri ja käynnistetään osallistuvalle yritykselle sähköpostimarkkinointi valittuun kohdemaahan.
Hankkeen aikana kv-osaajat sekä suomalaiset pk-yritykset saavat kattavan kuvan digitaalisen liiketoiminnan eri mahdollisuuksista kansainvälisen liiketoiminnan aloittamiseksi (tai laajentamiseksi). Digitaalisen liiketoiminnan eri koulutustilaisuuksiin osallistuu vähintään 200 pk-yrityksen edustajaa ja 500 kv-osaajaa. Käytännön kokeiluja toteutetaan vähintään 70 suomalaiselle pk-yritykselle, joista osan odotetaan jatkavat kansainvälistä liiketoimintaa kyseisen kokeilujakson jälkeen.
Hankkeen ansiosta kv-osaajille (ja pk-yrittäjille) syntyy aitoa substanssia sähköisten verkkotyökalujen pariin sekä kontakteja ja ymmärrystä perinteisen pk-sektorin toiminnasta ja yrityskulttuurista. Tämä hyödyttää alueen pk-yrityksiä ja mahdollistaa kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisen. Hankkeen aikana syntyy noin 15–20 kv-osaajien perustamaa uutta yritystä ja vähintään 15–20 uutta työpaikkaan suomalaisiin pk-yrityksiin. Pidemmällä aikavälillä hanke synnyttää merkittävästi uutta kansainvälistä liiketoimintaa ja parantaa Suomen vaihtotasetta.
Hankkeen moninaiset kokeilut sekä iso osallistujajoukko 1) mahdollistaa laajan vaikuttavuuden alueen elinkeinotoiminnan kehittämiseksi ja 2) synnyttää uutta tietopääomaa ja tietointensiivistä liiketoimintaa sekä kv-osaajien että alueen pk-yritysten toimesta.
Hankkeella on pääasiallisena kohderyhmänä kansainvälistymisestä kiinnostuneet ja sitä suunnittelevat pk-yritykset.
Pk-yritysten pääasiallisin kohderyhmä tulee koostumaan perinteisimmistä pk-yrityksistä. Uudellamaalla on paljon 1970- ja 1980 – luvuilla perustettuja pk-yrityksiä, jotka eivät ole laisinkaan hyödyntäneet digitaalisen liiketoiminnan moninaisia mahdollisuuksia. Monella yrityksellä tuoterepertuaari on kunnossa, liiketoiminta sujuu ja taseessa olisi vara investoida, mutta osaaminen ei riitä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen. Kansantalouden näkökulmasta tässä on se suurin potentiaali, jota kyseisen hankkeen näkökulmasta tavoitellaan uudelle kasvu-uralla.
Hanke ei poissulje start-up yrityksiä, joskin koulutusten pääasialliseen valintakriteeriin liittyy tuotteen tai palvelun valmiusaste. Käytännön myyntikokeiluja on haastava toteuttaa, ellei yrityksellä ole tuotetta, tai vähintään prototyyppiä olemassa. Kansainvälistymisen suhteen kannattaa muistaa myös se, että yrityksen kannattaa aina ensimmäiset kokeilut tehdä Suomessa ja vasta tämän jälkeen lähteä skaalaamaan toimintaa kansainvälisesti.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on kv-osaamista ja kv-verkoston omaavat asiantuntijat.
Hankkeen kv-verkosto ymmärretään mahdollisimman laajasti. Yksi merkittävä kohderyhmä tulee muodostumaan sellaisista maahanmuuttajista, jolla on korkeakoulututkinto tai relevanttia työkokemusta liike-elämän parista. Näitä koulutettuja maahanmuuttajia etsitään eri kanavista, kuten Uusyrityskeskuksen ja TE-toimiston verkostoista sekä Start-up refugeen toiminnasta.
Toinen mielenkiintoinen kohderyhmä liittyy ulkomaisiin vaihto-opiskelijoihin. Esimerkiksi Laureassa opiskelee paraikaa noin 500 ulkomaista vaihto-opiskelijaa ja määrä on viimeiset vuodet ollut kasvussa. Myös alumneista on olemassa hyvät osoiterekisterit, jotka ovat yksi luonnollinen hankkeen kohderyhmä. 3AMK:n yhteistyön ansiosta ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden rekrytointi on helppo laajentaa myös muihin yhteistyökouluihin (Metropolia ja Haaga-Helia).
Hankkeen järjestämiin tilaisuuksiin voi osallistua jokainen, joka kykenee tuomaan lisäarvoa pk-yrityksen kansainvälistymiseen digitaalisten työkalujen avulla. Pk-yrityksille suunnatut harjoitustyöt tehdään ryhmissä. Monipuolinen osaajaverkosto mahdollistaa paremman lopputuloksen.
Merkittävä hyötyjä on suomalainen yhteiskunta. Suomalaisista yrityksistä tulee entistä vahvempia ja niiden markkina-alue laajentuu.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 351 401
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 341 891
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 447 607
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 430 640
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Raaseporin, Porvoon, Helsingin, Loviisan
Kunnat: Vantaa, Espoo, Lohja, Loviisa, Tuusula, Järvenpää, Porvoo, Hyvinkää, Hanko, Mäntsälä, Raasepori, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20, joihin työllistyvät naiset 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 14.00, joihin työllistyvät naiset 7.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 8 |
Suomessa on paljon luontoystävällisiä tuotteita ja tuotantotapoja. Mikäli näitä saadaan entistä voimallisemmin kansainvälisille markkinoille, parantaa se luonnon ekologista tasapainoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 8 |
Digitaalisesta tapahtuva myyntiä- ja markkinointi vähentää matkustuskustannuksia ja on luonnonvarojen näkökulmasta merkittävästä tehokkaampi tie aloittaa kansainvälistyminen (säästöt lentokilomatreissä, yms.) | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei suoria tai välillisiä vaikutuksia tähän osa-alueeseen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Digitaalisten työkalujen kautta tapahtuva myynti- ja markkinointi on luontoa säästävää toimintaa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei suoria tai välillisiä vaikutuksia tähän osa-alueeseen. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Joidenkin kohdeyritysten toiminta saattaa edistää kyseistä osa-aluetta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 3 |
Suomalaiset yritykset ovat tässä osa-alueessa monia verkkokkimaita kehittyneempi. Heidän kansainvälistyminen edistää egologista kestävyyttä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 10 |
Kansainvälistyminen tukee paikallisen elinkeinon kehittymistä parhaalla mahdollisella tavalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hanke tuottaa uusia digitaalisia palveluja, lähinnä markkinoinnin ja myynnin alueilta, kansainvälistyvien yritysten hyödynnettäväksi | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 7 |
Digitaalinen toimintatapa vähentää kansainvälistymisen lentokilometreja merkittävästi. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 7 |
Suomalaisten yritysten onnistunut kansainvälistyminen tuo hyvinvointia koko yhteiskuntaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 9 |
Hanke edistää kulttuurillista tasa-arvoa merkittävällä tavalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 7 |
Hankkeessa eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat henkilöt ja yritykset työskentelevät yhdessä. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 5 |
Yhteistyö hankkeessa luo uudenlaista kulttuuriympäristöä yhdistämällä eri kulttuureista tulevia henkilöitä. | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 4 |
Ympäristöasiat ovat tärkeitä kaikessa liiketoiminnassa ja sen sisäistäminen tulee esille myös hankkeeseen osallistuville kv-osaajille |
Kansainväliseen kasvuun digitaalisin työkaluin –hankkeen tavoitteena oli pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen tukemalla pk-yrityksiä digitaalisten markkinointityökalujen käytössä ja verkkokaupan lanseeramisessa. Toissijaisena tavoitteena oli kohtaannuttaa pk-yrityksiä ja Suomessa asuvia kansainvälisiä osaajia (kv-talentteja) niin, että kohtaamiset tukivat pk-yritysten kansainvälistymisponnisteluja tuomalla kv-talenttien osaaminen ja kokemus niiden käyttöön. Hankkeessa päästiin hyödyntämään Laurea-ammattikorkeakoulun osaamista yrittäjyydestä, kansainvälisestä liiketoiminnasta ja digitaalisista työvälineistä sekä yhdistämään hankekumppaneina olleiden yrittäjäjärjestöjen, YritysEspoo, YritysVantaa ja Uudenmaan Yrittäjät, kokemusta yrittäjyydestä ja laajoista kontaktiverkostoista. Hankeaika oli 1.3.2018 – 31.5.2020 ja sen rahoitti Uudenmaan liitto / EAKR.
Hanke järjesti toiminta-aikanaan yhteensä 44 erilaista tapahtumaa; koulutusseminaareja, työpajoja, kv-talentti -työpajoja ja kohtaamistilaisuuksia. Niiden lisäksi hanke toteutti pk-yrityskohtaisia kehittämisprojekteja/pienimuotoisia kokeiluja yhteensä 95, joissa kv-talentit toimivat yhdessä yrittäjien kanssa. Näissä projekteissa kehitettiin yrityksen digitaalisia valmiuksia ja kansainvälistymisvalmiuksia. Aiheina olivat mm verkkosivujen kehittäminen, SEO:n hyödyntäminen, digitaalisten markkinointisuunnitelmien teko, sosiaalisen median markkinoinnin haltuunotto, kohdemarkkinoiden verkostojen kartoittaminen. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä 447 yritystä, joista 509 eri henkilöä. Kv-talentteja, vaihto-opiskelijoita ja opiskelijoita osallistui tilaisuuksiin ja projekteihin yhteensä 491 henkilöä. Lisäksi tapahtumiin osallistui mm kuntien ja kehittämisyhtiöiden henkilöitä 232.
Hankkeen päätyttyä tehdyssä Vaikuttavuuskyselyssä kertoi 84 % vastaajista lisääntyneestä digitaalisten työkalujen käytöstä pk-yrityksissä. Vastanneista yrityksistä 33 % laajensi markkinoitaan kansainvälisille markkinoille ja 32 % perusti verkkokaupan. Vastanneista yrityksistä 32 %:lla oli joko liikevaihto tai henkilöstön määrä kasvanut merkittävästi. Jopa 68 % vastanneista yrityksestä oli sitä mieltä, että hanke oli vaikuttanut yrityksen kasvuun jossain määrin. Jopa 3 yrityksistä koki, että vaikutus oli ollut suuri.
Kv-talentit pääsivät tutustumaan suomalaiseen yrityskulttuuriin ja opettelemaan kansainvälistymistä sekä sähköisten työkalujen käyttöä autenttisissa liiketoimintaympäristössä. Kv-talentit oppivat havainnollistamaan oman osaamisensa paremmin ja markkinoimaan omaa osaamistaan heille järjestetyissä erillisissä tilaisuuksissa. Uusia työpaikkoja löytyi ja kv-talentit loivat uusia verkostoja. Jotkut kv-talentit perustivat oman yrityksen ja saivat hankkeessa mukana olleista pk-yrityksistä ensimmäisiä asiakkaitaan.
Hankkeen aikana tuotetut koulutusmateriaalit ja käsikirjat ovat löydettävissä YritysEspoon ja YritysVantaan verkkosivuilta sekä vuoden 2020 loppuun asti hankkeen omilta verkkosivuilta www.expand2ebusiness.fi.