![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73511
Hankkeen nimi: Meriklusterin energiatehokkuus Satakunnassa: SataMari
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2388924-4
Jakeluosoite: PL 1001
Puhelinnumero: (02) 620 3000
Postinumero: 28101
Postitoimipaikka: Pori
WWW-osoite: http://www.samk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna Keinänen-Toivola
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 710 3063
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Energiatehokkuus ja energiahallintamenetelmät ovat satakuntalaisen meriklusterin alalla kehityksen keskiössä, koska ilmastonmuutosta korostavan ympäristösääntelyn merkitys korostuu ja toisaalta energiantehokkuuden vaatimukset kasvavat niin maalla kuin merelle. Satakuntalaisessa meriteollisuudessa energiatehokkuus ei toistaiseksi ole ollut toiminnan keskiössä, vaikka se vaikuttaa keskeisesti alan kannattavuuteen, niin operatiivisessa kuin uusien tuotteiden ja palveluiden liiketoiminnassa.
SataMarin valmistelu on sisältänyt Satakunnan maakuntaohjelmiin (voimassa oleva v. 2014-2017 ja lausunnolla oleva 2018-2021) yksityiskohtaiseen tarveanalyysiin, alueen yritysten kanssa vuosia kestäneeseen aktiiviseen osaamisen lisäämisen ja hanketoiminnan yhteistyöhön ja lukuisiin neuvotteluihin alan toimijoiden kanssa.
SataMari vastaa meriklusterin käytännön kehittämistarpeisiin energiatehokkuudessa ja pyrkii luomaan uutta liiketoimintaa energiatehokkaissa ratkaisuissa niin tuote- kuin palvelukonsepteissa. Toiminta perustuu Living Lab-toimintatapaan, jossa Raumalla sijaitsevat SeaSide Industry Park ja Rauman satama toimivat pilotointialustoina.
SataMarissa 1) selvitetään Satakunnan merisektorin nykytilanne energiatehokkuudessa ja valmistautumisessa tuleviin säädöksiin; 2) lisätään tietoisuutta ja kehittää osaamista politiikoista ja strategioista, mutta ennen kaikkea löydetään käytännön toimia energiatehokkuuden saavuttamiksi meriklusterin alalla; 3) pilotoidaan energiatehokkaita ratkaisuja meriteollisuudessa lainsäädännön, teknisistä, ja taloudellisista näkökulmista; 4) kehitetään ohjeistus- ja päätöksentekotyökalu yrityksien energiatehokkaiden ratkaisujen kehittämisessä; 5) lisätään alueen kilpailukykyä vastaamaan paremmin kiristyvään ympäristösäätelyyn niin maalla kuin merelle liittyen kasvihuonekaasujen päästöihin uusilla cleantech-ratkaisuilla ja digitalisaation avulla.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on meriklusterin yritykset Satakunnassa ja toimijaketjuun kuuluvissa tahoissa kuten alihankkijat myös maakunnan ulkopuolella. Välillisiä kohderyhmiä ovat liitot, yhdistykset, laitevalmistajat uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa, viranomaiset, koulutusorganisaatiot ja vakuuttajat ja kansainväliset luokituslaitokset. SataMari yhdistää satakuntalaisen osaamisen yrityksissä ja Satakunnan ammattikorkeakoulussa energiatehokkuuden ja uusiutuvien energialähteiden ja meriklusterin alueella. Hankkeessa on tehty sukupuolten tasa-arvoanalyysi, sukupuolten tasa-arvoa edistetään ja kestävää kehitystä edistetään niin lainsäädännön, teknologian kuin osaamisen kehittämisen näkökulmista meriklusterissa.
Visiona on, että Satakunta on Euroopan johtava alue meriteknologia-alan resurssitehokkuusosaamisessa Euroopassa vuoteen 2022 mennessä.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on meriklusterin yritykset Satakunnassa ja toimijaketjuun kuuluvissa tahoissa kuten alihankkijat myös maakunnan ulkopuolella.
Kohderyhmä koostuu:
- Satamat toimijoineen (erityisesti Rauma, Pori, Eurajoki). Esim. Rauman sataman alueella toimii 60 eri toimijaa
- Raskaanteollisuuden keskittymät (esim. Rauma SeaSide Industry Park, jossa toimii 35 yritystä)
- Laivan- ja offshorerakentajat alihankkijaketjuineen (veturiyrityksinä Rauma Marine Construction, Technip Offshore,
Uudenkaupungin työvene)
- Varustamot (esim. Meriaura,Finnlines)
- Logistiikkayritykset (esim. Euroports, Logistikas), cleantech-yritykset
- LOURA verkosto
- Alan kansalliset viranomaiset (MOTIVA, Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto)
Tärkeimmät kohderyhmät eli aihepiiriin liittyvä teollisuus (veturiyritykset, alihankkijat, meriklusterin asiakkaat ja viranomaiset) Satakunnassa sijaitsevat Rauma, Porin, Eurajoen, Harjavallan, Euran, Nakkilan ja Ulvilan kunnissa.
- Liitot, yhdistykset: Satamaliitto, Suomen meriteollisuus ry, Suomen varustamot ry, ulkomaalaiset varustamot, International Chamber of Shipping, IMO
- Laitevalmistajat uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa
- Viranomaiset: Liikenteenturvallisuusvirasto Trafi, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö, AVIt, Motiva,
Suomen ympäristökeskus, Ilmatieteenlaitos, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
- Koulutusorganisaatiot: WINNOVA, Turun yliopiston Brahea-keskus, Turun AMK, Novia
- Vakuuttajat (Alandia, Swedish Club, Gard) ja kansainväliset luokituslaitokset (Lloyds Register, DNV)
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 159 787
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 159 606
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 228 267
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 228 008
Maakunnat: Satakunta
Seutukunnat: Rauman, Porin
Kunnat: Rauma, Harjavalta, Ulvila, Pori, Nakkila, Eura, Eurajoki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 6 |
Hankkeen päätavoitteena on satakuntalaisen meriklusterin energiatehokkuuden parantaminen. Luonnonvaroja kuluu vähemmän, kun energian käyttö optimoidaan prosesseissa ja valmistettavissa tuotteissa. Uusiutuvan energian ratkaisut (esim. aurinkopaneelit) vähentävät fossiilisten polttoaineiden käytön tarvetta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 6 | 8 |
Hanke vastaa meriklusteriin kohdistuvaan kiristyvään merenkulun ympäristösääntelyn vaatimuksiin, jolla pyritään vähentämään maailmanlaajuisesti merenkulun negatiivisia terveys- ja ympäristövaikutuksia. Energiatehokkuus ja uusiutuvien energialähteiden käyttö vähentävät ilmastomuutoksen aiheuttamia riskejä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 3 |
Koska haitallisten kasvihuonekaasu- ja pienhiukkaspäästöjen määrä vähenee osana rakennusten ja muiden operaatioiden energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian ratkaisuja,niistä aiheutuu vähemmän haitallisia vaikutuksia kasvillisuudelle, eliöstölle ja luonnon monimuotoisuudelle. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 5 |
Meriklusterin ympäristösääntely ja yumpäristösuojelu yhdistettynä kestävään liiketoimintaan vaikuttaa erityisesti positiivisesti ilman laatuun, niin paikallisesti pilottiympäristössä Rauman kaupungin alueella kuin laajemmassa mittakaavassa muilla vastaavilla alueilla, kun SataMarin parhaita käytäntöjä otetaan käyttöön. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei välitöntä eikä välillistä vaikutusta luontoarvoihin muuten kuin edellisissä kohdissa mainitulla tavalla. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 4 |
Energiatehokkuuden parantaminen meriteollisuuden rakennuksissa ja tuotantoprosesseissa (esim. biopolttoaineiden käyttö kuljetuksissa) vähentää materiaalien tarvetta ja syntyvien jätteiden määrää. Uutena innovaationa laivojen biojätteiden biokaasuprosessi voisi vähentää jätteiden määrää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 7 | 8 |
Hankkeessa selvitetään meriklusterin mahdollisuudet käyttää uusiutuvaa energiaa niin prosesseissa kuin tuotteissa ja palveluissa. Uusiutuvalla energialla esim. aurinko, voitaisiin tuottaa osa tarvittavasta sähköstä, mutta ne voivat synnyttää myös uutta liiketoimintaa esim. aurinkopaneelien integrointi kelluviin huviloihin tai laivoille tarjottava maasähkö satamasta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 8 |
Hanke edistää maakuntaohjelman mukaisesti uudistuvaa teollisuutta, erityisesti uusien innovaatioiden kautta. Uudet innovaatiot voivat olla niin teknologiaa (kuten aurinkopaneelit, ledvalot) tai palveluita (satamien maasähkö) | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 6 |
Meriklusterin "raskaan teollisuuden" ympärille kehittyy uusia tuotteita ja palveluita erityisesti digitalisaation myötä, esimerkiksi energianoptimointipalvelut. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 8 | 8 |
Rauman ja Porin satamien ulkomaanyhteyden ovat jatkossakin kansantaloudellisesti erittäin merkittäviä. Hanke tukee maakunnan meriyhteyksien kehitystä huomioiden lainsäädännön, teknologian ja taloudellisista näkökulmista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 5 |
Resurssitehokkuuden kehittäminen ja hiilineutraalisuuden edistäminen osana älykästä erikoistumista johtaa Satakunnan hyvinvoinnin edistämiseen: alueella on menestyvää liiketoimintaa mikä luo työpaikkoja ja tuo verotuloja. Osaamisenkehittämisosiot lisäävät alan henkilöstön hyvinvointia, koska heidän osaamisensa kehittyy ympäristöteknologian alalla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hanke pyrkii tunnistamaan sukupuolten erilaiset näkökulmat ja vahvuudet sekä huomioimaan niitä teknologiakehittämisestä kerrottaessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Satakuntalainen meriklusteri on osa kansainvälistä liiketoimintaa, jonka yhteiskunnallinen merkitys on maakunnan asukaslukuun nähden Suomen merkittävin. Satamat ja meriteollisuus ovat portteja maailmalle joten hanke edistää yhtesikunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta maakunnan suhteessa kansainvälisiin kumppaneihin | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 4 |
Satakunnassa satamatoimintoja on ollut vuosisatojen ajan (Rauma ja Pori) ja laivoja on Raumalla rakennettu laajassa mittakaavassa 1940-luvulta lähtien. Energiatehokkuussa ja uusiutuvien energialähteiden käyttö tukee kulttuuriympäristön kehitystä osana globaalia kokonaisuutta. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 9 |
Hanke yhdistää ensimmäistä kertaa satakuntalaiset keihäänkärkiosaamiset ja luo niistä uutta kansainvälistä osaamista: meriklusterin ja energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian sekä niihin liittyvän ympäristöliiketoiminnan. Tavoitteena on, että Satakunta on Euroopan johtava osaaja meriteknologia-alan resurssitehokkuudessa Euroopassa vuoteen 2022 mennessä. |
Satakunnan ammattikorkeakoulun toteuttamassa Meriklusterin energiatehokkuus Satakunnassa (SataMari) -hankkeessa selvitettiin käytännön toimia Satakunnan meriklusterin energiatehokkuuden parantamiseksi. Kolmivuotisessa (2018–2020) EAKR-rahoitteisessa hankkeessa pyrittiin myös luomaan uutta liiketoimintaa alalle tunnistamalla uusia tuotteita ja palveluita liittyen energiatehokkuuteen. SataMari-hankkeen toiminta perustui Living Lab -toimintatapaan, jossa pilottialustoina olivat Raumalla meriteollisuuspuisto SeaSide Industry Park Rauma ja Rauman sataman alue. Alueilla tehtiin vähähiilisyyttä tehostavia demonstraatioita 1) energiatehokkuudesta ja 2) uusiutuvasta energiasta. Yhdyskuntien vähähiilisyyttä edistävänä uutena ratkaisuna tehtiin ohjeistus- ja päätöksentekotyökalu meriklusterin yritysten käyttöön. Energiansäästötyökalu on vapaasti käytettävissä osoitteessa: https://sub.samk.fi/satamari. Sivustoille on koottu hankkeen kaikki tulokset julkaisuineen.