![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73445
Hankkeen nimi: Terveys- ja järviluontomatkailun kansainvälinen kehittämishanke.
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 25.9.2017 ja päättyy 31.12.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KRUUNUPUISTO OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 2041174-7
Jakeluosoite: Vaahersalontie 44
Puhelinnumero: +358 44 7639130
Postinumero: 58450
Postitoimipaikka: PUNKAHARJU
WWW-osoite: www.kruunupuisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ronkainen Hannu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 505594797
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tavoitteena on löytää Kruunupuistolle sopivat asiakasryhmät valituista kohdemaista ja rakentaa terveys- ja hyvinvointituotteet kohdemaiden/asiakassegmenttien erityispiirteet huomioiden Toimenpiteenä on tuotteistaa ja testata terveysmatkailupalvelut valituille kohdealueille (Kiina, Venäjä, Saksa) ja asiakasryhmille sekä hakea kanavat markkinointiin ja maajärjestelyihin. Tuloksena on kohdemaittain, valituille kohderyhmille, halutut terveysmatkailutuotteet ja kanavat niiden markkinointiin. Hankkeen lopussa Kruunupuistolla on malli kansainvälisen strategian toteuttamisesta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 212 520
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 191 080
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 212 520
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 191 080
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Savonlinna
Jakeluosoite: Vaahersalontie 44
Postinumero: 58450
Postitoimipaikka: PUNKAHARJU
Suunniteltu: 20, joihin työllistyvät naiset 18
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 9 |
Kohde on luonnonsuojelualueella. Kohteelta edellytetään erityistä vaatimustasoa hankkeessa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 10 | 10 |
Kohteelta edellytetään erityistä vaatimustasoa hankkeessa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 9 |
Mm. monikultturienen työyhteisö. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Suojeltua rakennuskantaa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli tuotteistaa terveysmatkailupalvelut valittujen kohdemarkkinoiden potentiaalisille asiakasryhmille sekä hakea kanavat markkinointiin ja maajärjestelyihin. Tuotteistamisen edellytyksenä on kohdemarkkinoiden ja asiakastarpeiden ymmärtäminen ja palvelutarjonnan kehittäminen sitä vastaavaksi. Hankkeen käynnistyessä valitut kohdemarkkinat olivat Venäjä, Kiina ja Keski-Eurooppa. Kohdemarkkinoilla oli tunnistettu kasvupotentiaali Suomeen suuntautuvassa terveys- ja hyvinvointimatkailussa. Koronapandemiasta ja muuttuneesta maailmantilanteesta johtuen kohdemarkkinoita ja toimenpiteitä jouduttiin muokkaamaan hankkeen aikana merkittävästi. Hankkeen lähtökohtana oli odotettavissa oleva hyvinvointia edistävien vapaa-ajanpalveluiden ja aktiviteettien kysynnän kasvu sekä kotimaan että ulkomaanmatkailussa. Lisäksi perustana oli yrityksen vahva kuntoutusliiketoiminnan osaaminen ja kokemus. Yrityksen strateginen linjaus oli kasvattaa kuntoutustoiminnan rinnalle vahvaa terveysmatkailuliiketoimintaa sekä koti- että ulkomaanmarkkinoille. Vuosina 2018 - 2020 hanke tuotteisti terveysmatkailutuotteita ja palvelutarjoomaa valituille kohdemarkkinoille, rakensi yhteistyö- ja jakelukanavaverkostoa sekä teki tarvittavia myynninedistämistoimenpiteitä. Hankkeessa tehtyjen markkinaselvitysten ja kohdemaiden asiantuntijoiden kartoitusten pohjalta tarkentui potentiaaliset asiakassegmentit ja kannattavat tuoteryhmät. Varsinaisen kuntoutustuotteen saaminen kannattavaksi vientituotteeksi osoittautui haastavaksi. Terveys- ja luontoelementtejä sisältävät hyvinvointimatkailutuotteet osoittautuivat kaikille markkinoille kannatavimmiksi tuotteiksi. Yhteistyökumppaneiden kanssa rakennettiin myös kuntouttavia toipumislomapaketteja esim. leikkauksen jälkeen Venäjän markkinoille, joille on edelleen vakiintunutta kysyntää. Vuoden 2020 koronapandemian myötä toimenpiteitä ja suunnitelmaa jouduttiin linjaamaan uudelleen koskemaan kotimaanmarkkinaa ja Euroopan lähimarkkinoita, erityisesti Venäjää. Pandemiatilanteesta johtuen hankkeen toiminta oli sekä keskeytettynä ja toimenpiteet olivat maailmantilanteesta johtuen pienimuotoisia, painottuen yrityksen sisäiseen kehittämistoimintaan ja valmistautumiseen siihen, kun markkinatilanne avautuisi. Ukrainan sodan myötä hankkeen suunnittellut toimenpiteet jouduttiin jälleen uudelleenarvioimaan ja painopiste siirtyi Keski-Europpaan ja kv.myynnin ja markkinoinnin juurruttamiseen osaksi vakiintunutta toimintaa. Poikkeustilanteesta huolimatta yritykselle oli muodostunut hyvä jakelutieverkosto ja sen myötä hyvä matkanjärjestäjäyhteistyö Eurooppaan ja Pohjoismaihin, jonka ylläpitämiseen ja kehittämiseen keskitytään jatkossa edelleen. Kansainvälisen liiketoiminnan, matkanjärjestäjäyhteistyön ja tuotteistamisen osaaminen on yrityksessä hankkeen myötä vahvistunut ja yrityksellä on hyvät lähtökohdat jatkossa vastata muuttuviin markkinaolosuhteisiin eri markkinoilla. Hyvinvointimatkailu on edelleen kasvava matkailutrendi ja sen rinnalla vastuullisuuteen, kestävyyteen, paikallisuutteen, luontoon ja esteettömyyteen pohjautuville matkailukohteille nähdään tulevaisuudessa eri markkinoilla potentiaalia. Kruunupuistolla on kehittämishankkeen jälkeen hyvät edellytykset vastata edellä kuvattuun kysyntään.