![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73302
Hankkeen nimi: Onerva Omaisviestintäpalvelun kaupallistaminen ja kansainvälistymisen valmistelu
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 31.8.2017 ja päättyy 28.2.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ONERVA HOIVAVIESTINTÄ OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2832827-8
Jakeluosoite: Yrjönkatu 38-40 B 22
Puhelinnumero: +358 503264989
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ
WWW-osoite: http://onervahoiva.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niemijärvi Ville
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503264989
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Onerva Omaisviestintä on viestintä- ja yhteistyöpalvelu vanhus- ja vammaishoivaan. Sen avulla asiakkaat, omaiset sekä hoitajat voivat viestiä keskenään tietoturvallisesti ja reaaliajassa. Onervan kaupallistamis- ja kansainvälistymishankkeen tavoitteena on käynnistää Onervan liiketoiminta Suomessa, kehittää liiketoimintamallista ja palvelusta skaalautuva ja alustaa Onervan kansainvälistymistä. Hankkeeseen kuuluu palvelun kehitys yhdessä asiakkaiden kanssa, 2-3 uuden innovaation prototyypit, markkinakartoitus sekä liiketoimintamallin kehittäminen. Hankkeen tuotoksena Onervalla on merkittävä markkina-asema vanhus- ja vammaishoivan omaisviestinnässä, markkinakartoitus uusilla kansainvälisillä kohdemarkkinoilla on tehty ja liiketoimintamalli on räätälöity sille sopivaksi.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 62 220
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 23 231
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 62 220
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 23 231
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän
Kunnat: Jyväskylä
Jakeluosoite: Yrjönkatu 38-40 B 22
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: JYVÄSKYLÄ
Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 1, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 3 |
Onervassa kehitetään jakamistalouden periaattein alustaa, jonka kautta eri hoivapalveluyrittäjät, vapaaehtoiset ja 3. sektori voivat markkinoida palvelujaan. Tämä vahvistaa paikallista hoivakenttää ja luo uusia mahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 7 |
Onerva Omaisviestinnän tavoite on parantaa hoivan laatua tuomalla läheiset osalliseksi hoivaa ja tekemällä vanhushoiva läpinäkyvämmäksi. Parempi tiedonvälitys tarkoittaa vähemmän virheitä hoivatyössä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Onervan Omaisviestintäpalvelun kaupallistaminen ja ja kansainvälistymisen valmistelu -hankkeessa (09/2017 - 02/2019) keskityttiin Onervan pikaviestipalvelun eli ns. "hoiva-alan whatsappin" kaupallistamiseen vanhushoivan markkinoille. Ennen hanketta Onervalla oli tuotteen ensimmäinen versio valmiina sekä pilottiasiakkaita mutta ei liikevaihtoa. Hankkeen tavoitteena oli toteuttaa tuotteesta skaalautuva tuotantoversio sekä kaupallistaa se valmiiksi, myytäväksi tuotteeksi. Samalla tavoitteena oli valmistella kansainvälistymistä ja selvittää markkinakartoitusten avulla tuotteen mahdollinen kysyntä Keski-Euroopan ja Pohjoismaiden hoivamarkkinoilla. Hanke onnistui tavoitteessaan, tuotteesta toteutettiin suunnitellusti uusi versio asiakaspalautteen pohjalta ja se saatiin myytyä hankkeen aikana eri puolille Suomea. Tällä hetkellä Onervan omaisviestintäpalvelu on Suomen suosituin tietoturvallinen, reaaliaikainen viestintäpalvelu omaisten ja hoitajien väliseen viestintään. Markkinakartoitukset toteutettiin Saksassa ja Ruotsissa. Näissä selvisi, että palvelulle on selkeä kysyntä ja samat ongelmat viestinnässä ja läpinäkyvyydessä on myös muualla Euroopassa. Neuvottelut jatkuvat Ruotsissa neljän kunnan kanssa palvelun pilotoinnista.