![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73293
Hankkeen nimi: Virtuaalinen rakentaminen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.9.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: PL 68
Puhelinnumero:
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: MIKKELI
WWW-osoite: www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Partala, Timo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405963533
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Virtuaalinen rakentaminen -hankkeessa tavoitteena on uudistaa rakennusalan prosesseja avoimeen, yhteisölliseen ja virtuaaliseen suuntaan sekä mahdollistaa edistyneiden tietomallien käyttö rakennusprojektien koko elinkaaren aikana. Hankkeessa mahdollistetaan nykyisten kehittyneiden pelimoottorien (esim. Unity, Unreal Engine) ominaisuuksien hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa ja ylläpidossa kehittämällä menetelmä, jolla voidaan toteuttaa integraatio pelimoottorin ja rakennussuunnittelun ohjelmistojen välillä. Tähän pohjautuen kehitetään yhteistoiminnallisen, avoimen ja joukkoistetun rakennussuunnittelun välineitä, jotka mm. tarjoavat mahdollisuuden kommentoida ja muokata rakennuksen virtuaalimallin eri osia yhteistoiminnallisesti. Virtuaalilaitteistoja hyödyntämällä suunnittelijoille ja esimerkiksi rakennuksen tilaajalle tai loppukäyttäjälle voidaan tarjota todellisenkaltainen näkymä mallinnettavaan rakennukseen. Pelimoottorin mahdollistamien edistyneiden simulaatioiden avulla voidaan lisäksi mallintaa mm. rakennuksessa tapahtuvaa toimintaa, esteettömyyttä, kuormitusta, valaistusta ja eri materiaalien ominaisuuksia. Hankkeessa tapahtuvaan kehitystyöhön perustuen suunnitellaan konsepteja uudenlaiseen kansainväliseen palveluliiketoimintaan.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 405 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 387 417
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 405 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 387 417
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin
Kunnat: Mikkeli
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Rakennusmateriaalien kulutuksen optimointi ja jätteiden vähentäminen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Uudenlaiset digitaaliset ratkaisut vähentävät tarvetta työntekijöiden henkilöliikenteeseen ja parantuneella suunnittelulla ja simulaatioilla voi olla lisäksi energiansäästöä lisääviä vaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 7 |
Rakennussuunnittelun ja -ylläpidon prosesseja parantamalla lisätään materiaalitehokkuutta ja vähennetään rakennusjätteen määrää. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Digitaalisen suunnittelun avulla on mahdollista nopeuttaa siirtymistä uusiutuviin energialähteisiin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 10 |
Digitaalisaatio ja uudet digitaaliset innovaatiot ovat keskeisessä roolissa alueen rakennusalan toimijoiden kilpailukyvyn kannalta. Digitaalisten teknologioiden käyttöä edellytetään mm. julkisen sektorin tarjouskilpailuissa. Hanke edistää myös paikallisten yritysten allianssimaista organisoitumista ja yhteistyövetoista suunnittelua ja rakentamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 10 |
Hankkeen tavoitteena on nimenomaan kehittää uusia aineettomia, digitaalisia tuotteita ja palveluja rakennusalalle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 6 |
Vähentää henkilöliikenteen tarvetta, tarkalla reaaliaikaisella laskennalla rakennussuunnittelun yhteydessä voidaan optimoida materiaalivirtoja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Tavoitteena rakennusalan prosessien helpottaminen ja parantaminen ja sen kautta työhyvinvoinnin edistäminen. Esteettömyyssimulaatiot parantavat rakennusten esteettömyyttä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Rakennusalalla työskentely helpottuu, mikä mahdollistaa alalla työskentelyn entistä laajemmalle joukolle ihmisiä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Rakennussuunnittelun joukkoistaminen antaa kansalaisille uudenlaisen osallistumismahdollisuuden. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Parantuneet prosessit ja visualisaatiot voivat vaikuttaa positiivisesti rakennuskantaan ja maisemasuunnitteluun. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Entistä paremmin ympäristönäkökulmasta suunniteltu materiaalien käyttö rakennusalalla. |
Virtuaalinen rakentaminen -hankkeessa tavoitteena on uudistaa rakennusalan prosesseja avoimeen, yhteisölliseen ja virtuaaliseen suuntaan sekä mahdollistaa edistyneiden tietomallien käyttö rakennusprojektien koko elinkaaren aikana. Hankkeessa mahdollistetaan nykyisten kehittyneiden pelimoottorien (esim. Unity, Unreal Engine) ominaisuuksien hyödyntäminen rakennusten suunnittelussa ja ylläpidossa kehittämällä menetelmä, jolla voidaan toteuttaa integraatio pelimoottorin ja rakennussuunnittelun ohjelmistojen välillä. Tähän pohjautuen kehitetään yhteistoiminnallisen, avoimen ja joukkoistetun rakennussuunnittelun välineitä, jotka mm. tarjoavat mahdollisuuden kommentoida ja muokata rakennuksen virtuaalimallin eri osia yhteistoiminnallisesti. Virtuaalilaitteistoja hyödyntämällä suunnittelijoille ja esimerkiksi rakennuksen tilaajalle tai loppukäyttäjälle voidaan tarjota todellisenkaltainen näkymä mallinnettavaan rakennukseen. Pelimoottorin mahdollistamien edistyneiden simulaatioiden avulla voidaan lisäksi mallintaa mm. rakennuksessa tapahtuvaa toimintaa, esteettömyyttä, kuormitusta, valaistusta ja eri materiaalien ominaisuuksia. Hankkeessa tapahtuvaan kehitystyöhön perustuen suunnitellaan konsepteja uudenlaiseen kansainväliseen palveluliiketoimintaan.