![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73243
Hankkeen nimi: Maaseudun mikro- ja pienyritysten kansainvälisten valmiuksien edistäminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2017 ja päättyy 31.5.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Rovaniemen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 1978283-1
Jakeluosoite: Pl 8216
Puhelinnumero: 016 3221
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.rovaniemi.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Maritta Nuutinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Maaseutupäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 400341226
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Rovaniemen kaupunki on toteuttanut vuoden 2016 aikana Muotoiluyhteistyön kansainvälistymisselvitys-hankkeen. Hankkeen tavoitteena oli selvittää japanilaisten yhteistyökumppaneiden valmius rakentaa tulevaisuudessa liiketoimintaan tähtäävää yhteistyötä. Yksi selvityshankkeen tuloksista on suunnitelma, jonka pohjalta voidaan toteuttaa pilotointikokeiluja sekä päädytään kokeilujen kautta palveluiden ja tuotteiden käyttöönottoon ja kaupallistamiseen. Sekä japanilaiset että suomalaiset yritykset ovat hyvin innokkaita jatkamaan yhteistyötä konkreettisten toimenpiteiden toteutukseen.
Tavoitteena on että toteutettavien pilottikokeilujen avulla saada aikaan toimivia liiketoimintasuhteita Japaniin ja saada aikaan yhteistyössä japanilaisten toimijoiden kanssa palveluiden ja tuotteiden kaupallistamista. Hankkeen vahvuutena on, että siinä yhdistetään japanilainen ja suomalainen innovatiivinen osaaminen hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Japanilaisesta näkökulmasta kiinnostavimpia tuotteita ovat suomalaiseen arkeen ja kulttuuriin liittyvät käyttöesineet, harrastusvälineet, sisustus- ja keittiötarvikkeet. Japanilaisilla on tietysti omat mielikuvansa suomalaisen arjesta ja siihen mielikuvaan sopivien tuotteiden tunnistaminen on erityisen tärkeää. Myös terveys-, hoiva-alan ja hyvinvointialan yritysten yhteistyö japanilaisten toimijoiden kanssa edistäisi näiden yritysten vientimahdollisuuksia Japaniin. Tällöin kaupunkien ja oppilaitosten rooli taustavaikuttajina on merkittävä.
Hanke vahvistaa ja kehittää yhteistä Rovaniemi Japani toimijaverkostoa ja heidän osaamistaan. Hanke tuo esille sen mikä yrittäjän toiminnassa tuo eniten arvoa tuotteelle japanilaisen ostajan näkökulmasta ja minkälaisilla toimenpiteillä arvoa voidaan luoda entistä enemmän.
Hankkeen kohderyhmänä ovat rovaniemeläiset/lappilaiset mikro- ja pk-yritykset ja pienemmässä määrin oppilaitokset sekä Rovaniemen kaupunkikonserni.
Japanilaisessa yritysympäristössä yhteistyösuhteiden merkitys on hyvin suuri, Rovaniemen kaupunki on rakentanut pitkäjänteisesti yhteistoimintaa japanilaisten toimijoiden kanssa. Myös selvitysvaiheen aikana kontaktiverkosto on laajentunut ja tiivistynyt. Yhteistyötä on tehty mm. Sapporon, Tokion, Nagoyan ja Yamaguchin alueilla. Näitä olemassa olevia kontakteja tullaan hankkeessa käyttämään hyödyksi.
Hankkeella ei ole välillisiä kohderyhmiä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 65 560
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 119
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 113 240
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 104 465
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 7 |
Mikro- ja pienyritysten kannattavuutta ja kasvumahdollisuuksia edistetään kehittämällä yritysten edellytyksiä luoda kansainvälistä liiketoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 6 |
Hankkeen avulla terveys- ja hoiva-alan yritykset saavat mahdollisuuden kehittää tuotteita ja palveluita kansainvälisille markkinoille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 6 |
Hankkeella on mahdollisuus edistää ikääntyneiden hyvinvointia yritysten laadukkaampien tuotteiden avulla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 2 | 5 |
Kansainvälisen yhteistyön avulla edistetään suvaitsevaisuutta ja eri kulttuurien ymmärrystä sekä erilaisten kulttuurisidonnaisten liiketoimintatapojen omaksumista. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli demonstraatio- ja pilottikokeilujen avulla saada aikaan toimivia liiketoimintasuhteita Japaniin. Tavoitteena oli saada aikaan yhteistyössä japanilaisten toimijoiden kanssa palveluiden ja tuotteiden kaupallistamista.
Hankkeessa oli mukana Lapista aktiivisesti 11 yritystä ja Japanista yhteistyökumppaneita oli yhteensä 20. Japanilaiset yhteistyökumppanit olivat pääasiassa yrityksiä, mutta myös valtiollisia ja kunnallisia organisaatioita sekä oppilaitoksia. Yrityksistä voidaan mainita suuret tavaratalot Nagoyasta ja Sapporosta, COOP -vähittäismyyntiketju, japanilaiset maahantuojat sekä media-alan yritykset.
Hankkeessa mukana olevat lappilaiset yritykset saivat toimivia kontakteja japanilaisiin toimijoihin, pystyivät testaamaan tuotteidensa menekkiä japanilaisilla markkinoilla, saivat tuotteitaan näkyviin japanilaisilla markkinoilla ja verkostoituivat japanilaisten toimijoiden kanssa. Yritykset saivat myös hyvän käsityksen japanilaisista markkinointitavoista. Yksittäiset yritykset voivat jatkaa vientinsä kehittämistä Japaniin yrityskohtaisilla kehittämishankkeilla kuten Business Finlandin vienninedistämisvälineillä.