![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73220
Hankkeen nimi: VisitSaimaa – Lakeland Finland 2017-2019
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2017 ja päättyy 30.6.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0600598-8
Jakeluosoite: Maaherrankatu 22, 50100 Mikkeli
Puhelinnumero: 044 794 2219
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: HÄKKINEN MAISA IRMELI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailujohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 794 2219
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
VisitSaimaa – Lakeland Finland 2017-2019 –hanke on maakunnallinen matkailun kehittämis- ja markkinointihanke, jonka keskeisin tavoite on nostaa Saimaan alue merkittäväksi ja kansainväliseksi matkailukohteeksi Lapin ja Helsingin rinnalle sekä kasvattaa Etelä-Savon matkailutuloa. Hanke laajentaa aikaisempien hankkeiden näkökulmaa maakunnalliseksi ja yli maakunnalliseksi, panostaa erityisesti tunnettuuden ja saavutettavuuden parantamiseen unohtamatta jatkuvaa tarvetta kehittää asiakaslähtöisiä palveluja ja yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä Etelä-Savo ja Saimaan alue tunnetaan nykyistä merkittävästi paremmin vetovoimaisena matkailualueena sekä kotimaassa että kansainvälisillä markkinoilla valituissa segmenteissä. Kansainvälisten matkailijoiden määrä ja matkailutulo kasvaa valituilta markkina-alueilta tasaisesti ja ympärivuotista matkailua kehitetään pitkäjänteisesti kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Yritykset ovat sitoutuneet yhteistyöhön - yhteisiin tavoitteisiin ja yhteisiin asiakkuuksiin.
VisitSaimaa- hankkeella haetaan ratkaisuja Etelä-Savon/Saimaan matkailun (Etelä-Savo ja Etelä-Karjala)
- Saimaa-brändin rakentamiseen ja tunnettuuden parantamiseen kotimaassa ja kansainvälisesti
- Saimaan alueen asiakaslähtöisten sisältöjen ja palvelujen edelleen kehittämiseen
- Saimaa –yhteistyömallin syntymiseen
- Ympärivuotisen matkailutulon kasvuun, uusien yritysten ja työpaikkojen syntymiseen
- Kansainvälistymiseen
- Saavutettavuuden parantamiseen
- Osaamisen kasvattamiseen
- Digitaalisen matkailumyynnin ja -markkinoinnin edistämiseen Saimaan alueella
Kansainvälisiä kohdemarkkinoita ovat ensisijaisesti Keski-Eurooppa, Venäjä ja Aasia. Euroopan ja Aasian kohderyhmäksi on määritelty ensisijaisesti ns. ”modernit humanistit” –kohderyhmä, joka voidaan jakaa kolmeen segmenttiin; kulttuurifanit, aktiiviset perheet ja modernit humanistit pariskunnat. Venäjän osalta ensisijainen kohderyhmä on rauhaa ja luonnon antimia arvostavat perheet, pariskunnat ja pienryhmät. Ainutlaatuinen, koskematon ja kaunis järviluonto sekä paikallinen elämäntapa ja kulttuuri ovat kaikissa kohderyhmissä ja -markkinoilla tärkeimmät vetovoimatekijämme. Tarjoamme hyvinvointia niin aktiivisia luontoelämyksiä etsiville, kulttuurikokemuksia kaipaaville kuin ruoka- ja hyvinvointimatkailijoille. Yhteistyötä Helsingin ja Pietarin kanssa tiivistetään. Tarjoamme yhdessä kokonaisvaltaisia ja tuotteistettuja matkailupaketteja kansainvälisissä jakelukanavissa ja –verkostoissa erityisesti Aasian markkinoille. Digitaaliset markkinointi- ja myyntikanavat mahdollistavat kustannustehokkaan markkinoinnin myös ns. niche-kohderyhmille eri kohdemarkkinoilla.
Liiketoiminnan ja osaamisen kasvua tavoittelevat, kansainvälisille markkinoille tähtäävät ja yhteistyöhön sitoutuneet matkailuyritykset ja tapahtumajärjestäjät sekä muut matkailullisia sisältöjä tuottavat tahot (mm. ruoka-, design- ja kulttuuritoimijat) Etelä-Savossa ja Saimaan alueella. Saimaan matkailuliiketoiminnan potentiaaliset kumppanit kotimaassa ja ulkomailla: mm. matkanjärjestäjät, operaattorit, investorit ja media sekä paikalliset asukkaat, yhteistyökumppanit ja sisällön tuottajat.
Yhteinen ja tärkein kohderyhmä hanketoimijoille on kuitenkin asiakas. Hankkeen toimenpiteiden tulee tähdätä ensisijaisesti asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseen, asiakkaan prosessien helpottamiseen, asiakkaiden kokonaisvaltaisen elämyksen tuottamiseen ja asiakastyytyväisyyteen.
Saimaan alueen matkailutoimijat, palveluyritykset, vähittäiskauppa ja tapahtumajärjestäjät. Maakunnan design-, ruoka- ja kulttuuritoimijat ja -yrittäjät.
Lakeland-alueen ja muiden matkailualueiden toimijat, kansainväliset yhteistyökumppanit ja sidosryhmät.
Visit Finland, Finpro ja TEM.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 089 378
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 973 410
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 655 492
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 520 312
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Varkauden, Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Hirvensalmi, Sulkava, Puumala, Enonkoski, Mikkeli, Pieksämäki, Rantasalmi, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa, Joroinen, Juva, Varkaus, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 6, joihin työllistyvät naiset 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18.50, joihin työllistyvät naiset 13.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 8 |
Hankkeessa edistetään omalta osaltaan kestävän matkailun periaatteita mm. tuotteistamalla ja markkinoimalla luontoa mahdollisimman vähän rasittavia palveluja ja edistämällä tietoisuutta kestävän matkailu periaatteista. Saimaa-brändin yksi kolmesta arvosta on kestävyys - eettisyys, sosiaalinen kestävyys, sitoudutaan kestävän kehityksen periaatteisiin ja viestitään tätä myös ulospäin. Viestinnällä pyritään nostamaan matkailijoiden tietoisuutta ainutlaatuisen ja puhtaan luontomme merkitystä ja sen suojelemisen tärkeyttä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 7 |
Hankkeessa edistetään mm. lähi- ja luomuruoan käyttöä ruokamatkailun kärkenä, kannustetaan yrityksiä kehittämään toimintaansa kestävän matkailun periaatteita edistäen. Hankkeessa edistetään myös alueen saavutettavuutta julkisia kulkuneuvoja käyttäen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 5 |
Hankkeessa edistetään rakennettujen luontokohteiden hyödyntämistä (mm. kansallispuistot ja merkityt retkeilyreitit). Näin pyritään suojelemaan muita alueita ja luonnon monimuotoisuutta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 6 |
Kestävän matkailun periaatteiden jakauttaminen yrityksiin ja asiakkaiden tietoisuuden kasvattaminen edistää myös veden ja ilman säilymistä puhtaana. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 8 | 8 |
Ks. edelliset vastaukset. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Hanke edistää sekä yritysten että matkailijoiden tietoisuutta kestävän matkailun periaatteista ja sitä kautta omalta osaltaan vaikuttaa materiaalien uusiokäyttöön ja jätemäärien pienentämiseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Uusitutuvien energialähteiden käyttö on kestävän matkailun kehittämisen painopistealue. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 3 |
Suosimalla paikallisia tuottajia ja yhteistyökumppaneita edistämme paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä (luomu- ja lähiruoka, design, uudet paikalliseen elämäntapaan pohjautuvat yritykset ja palvelut jne.) | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 6 |
Matkailupalvelut ja erityisesti matkailuelämykset ovat aineettomia palveluja. Elämysten merkitys on kasvanut ja tähän kysyntään vastataan mm. tuotteistamalla paikalliseen elämän tapaan ja luontoon perutuvia elämyspalveluja lisää. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 5 |
Ks. edelliset vastaukset. Edistämme alueen saavutettavuutta myös julkisia kulkuneuvoja hyödyntäen. Suosimme ns. "pehmeitä" ja luontoa kunnioittavia elämyspalveluja (ei motorisoituja). | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Hankkeen kehittämisen ytimessä on hyvinvoinnin lisääminen tarjoamalla matkailijoille luontoon läheisesti liittyviä kultuuri-, aktiviteetti- ja hyvinvointipalveluja. Osa näistä palveluista on myös paikallisten ja vapaa-ajan asukkaiden hyödynnettävissä. Uusi kysyntä edistää palvelujen säilymistä ja kehittymistä myös syrjäisimillä seuduilla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Hanke luo edellytyksiä maaseudun kehittämiselle ja elinkeinorakenteen monipuolistumiselle ja sitä kautta edistää kaupunkien ja maaseudun välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hanke nostaa keskiöön paikallisen elämäntavan, kulttuurin ja historian. Alueen identiteetti vahvistuu ja omien vahvuuksien tunnistaminen paranee. Hanke luo uusia mahdollisuuksia työllistyä ja lisää elinvoimaa myös syrjäseuduilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 4 |
Hanke nostaa keskiöön paikallisen elämäntavan, kulttuurin ja historian. Alueen identiteetti vahvistuu ja omien vahvuuksien tunnistaminen paranee. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 5 |
Hanke edistää sekä yritysten että matkailijoiden tietoisuutta kestävän matkailun periaatteista ja sitä kautta lisää ympäristöosaamista. |
Visit Saimaa – Lakeland Finland 2017-2019 -hankkeen keskeisin tavoite oli nostaa Saimaan alue merkittäväksi, kansainväliseksi matkailukohteeksi Lapin ja Helsingin rinnalle sekä kasvattaa Saimaan alueen matkailutuloa. Hankkeen tavoitteena oli panostaa erityisesti tunnettuuden ja saavutettavuuden parantamiseen sekä asiakaslähtöisten palvelujen, yhteistyön ja osaamisen kehittämiseen. Hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä Etelä-Karjalan vastaavan matkailun kehittämishankkeen kanssa rakentaen yhdessä Saimaa-brändiä ja tukien yritysten kansainvälistymistä ja kasvua. Yhteismarkkinointia toteutettiin myös laajemman Lakeland-alueen ja Visit Finlandin kanssa. Hankkeessa toteutettiin myös kotimaan toimenpiteitä, joiden tavoitteena oli Saimaan vetovoiman ja tunnettuuden kasvattaminen laadukkaana ja monipuolisena matkailualueena sekä sesonkien pidentäminen.
Saimaa-brändin tunnettuus ja näkyvyys kasvoi huomattavasti hankkeen aikana satojen mediavierailujen ja kampanjatyöskentelyn välityksellä. Hankkeessa kehitettiin kymmeniä asiakaslähtöisiä tuotteita, tuotekokonaisuuksia, sisältöjä ja palveluita yhteistyössä yritysten kanssa, jotka ladattiin hankkeessa kehitettyyn sähköiseen tuotepankkiin. Tuotepankki toimii työkaluna sekä matkanjärjestäjäyhteistyössä, että kampanjasuunnittelussa. Toimenpiteiden tuloksena hankkeen aikana (2017-2019) ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymiset Etelä-Savon alueella ovat kasvaneet yhteensä +11% (sis. Venäjä) ja +28% (pois lukien Venäjä). Suurin kasvu on tullut mm. Saksasta (yöpymisten lisääntyessä 37 %), Sveitsistä +44% sekä Kiinasta +150%. Matkailusesongit pidentyivät esim. Saimaa Gastronomy-verkoston kanssa kehitettyjen teemaviikonloppujen kautta, jotka suunniteltiin tuomaan matkailusisältöä ja -virtaa alueelle perinteisten sesonkien ulkopuolelle.
Yritysten osaamisen kehittämisessä hanke onnistui hyvin, 66% vastaajista antoi arvosanan hyvä tai kiitettävä. Järjestimme useita ajankohtaisia koulutuksia yrityksille, mm. valmismatkalain, Bokun-myyntikanavan ja GDPR:n tiimoilta. Koulutukset saivat hyvät arvosanat palautekyselyissä.
Hankeyrityksille tehdyn kyselyn (vastaajia 35) mukaan hankkeen merkittävimpiä vaikutuksia olivat olemassa olevan palvelun / toiminnan kehittäminen (46%), kansainvälisen toiminnan kasvu (37%) ja uusien verkostojen luominen (26%). 57% hankeyrityksistä ilmoitti liikevaihtonsa kehittyneen positiivisesti hankkeen aikana, 40% sanoi sen pysyneen ennallaan. 54% yrityksistä vastasi yrityksen kannattavuuden parantuneen ja 37% pysyneen ennallaan hankkeen aikana.