![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73087
Hankkeen nimi: SeBNet - Investointihanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2017 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528160-3
Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3
Puhelinnumero: 02 263 350
Postinumero: 20520
Postitoimipaikka: Turku
WWW-osoite: http://www.turkuamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Samuli Ranta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 355 0833
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää ratkaisuja sähköisen joukkoliikenteen ja uusiutuvan sähköenergian tuotannon integraatioon sekä älykkään sähköisen liikenteen hubin toteuttamiseen. Tavoitteiden toteuttamiseksi hyödynnetään digitaalisia simulointityökaluja, laboratoriosimulointia ja pilottitoteutuksia. Pilottitoteutukset mahdollistavat uusien loT-ratkaisujen ja -ohjelmistojen kehittämisen yhdessä IoT-alan yritysten kanssa. Hankkeen tulokset ovat niin PK-yrityssektorin käytettävissä kuin myös kunnallisten joukkoliikenne- ja energiaviranomaisten hyödynnettävissä skaalautuvien sähköbussijärjestelmien suunnittelussa. Hankkeessa toteutettavalla monialaisella workshop-työskentelyllä tähdätään järjestelmän kokonaisoptimointiin, mikä tuo jatkossa osallistuvalle yrityskonsortiolle pysyvää kilpailuetua kansainvälisillä markkinoilla.
Sähköinen liikenne on yksi keskeinen keino parantaa kaupunki-ilman laatua ja vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Sähköinen joukkoliikenne ja sähköbussien latauspisteet asettavat kuitenkin uusia haasteita sähköverkolle. Latauspisteiden vaatimat hetkelliset tehot ovat suuria, mikä kuormittaa sähköverkkoa. Kun sähköbussilinjojen verkosto laajenee, joudutaan latausasemia sijoittamaan myös sellaisille alueille, jossa verkon kuormituskyky voi olla puutteellinen.
Huippukuormien tasaamiseen voidaan käyttää latausasemien yhteyteen rakennettuja akustoja tai muita ratkaisuja. Nämä akustot tarjoavat samalla merkittävän potentiaalin aurinkosähkön hyödyntämiseen latauspisteiden energialähteenä. Latausaseman läheisyyteen asennetun aurinkovoimalan tuotanto voidaan käyttää akkujen lataukseen DC-microgridissä (paikallisessa tasajänniteverkossa). loT -ratkaisuilla energiankäyttöä voidaan edelleen optimoida sekä paikallisesti että verkon tasolla.
Akustolla varustettuun latausasemaan voidaan liittää myös muita sähköisen liikenteen kuormia, kuten yhteiskäyttösähköautoja ja sähköpolkupyöriä. Näin latausasemista muodostuisi sähköisen liikkumisen hubeja, joissa järjestelmästä saadaan paras taloudellinen hyöty. Toinen potentiaalinen sovellus on latausasemien akustojen käyttäminen sähkön markkinahinnan kustannushuippujen tasaamiseen. Tällainen Smart Grid -toiminnallisuus on sekä verkon ylläpitäjän että latausaseman ylläpitäjän intressissä.
Hankkeessa pilotoitujen teknologioiden ja uusien toimintamallien ympärille rakentuu yritysten, tutkimuslaitosten ja kunnallisten toimijoiden innovaatiokeskittymiä, jotka yhdessä voivat muodostaa uusia palvelutarjoamia sekä vahvistaa Suomen asemaa sähköisten joukkoliikenneratkaisujen edelläkävijänä.
Sähköisen joukkoliikenteen liikkumis- ja infrastruktuuriratkaisuja tarjoavat yritykset ja kunnat, sähköverkkoa ylläpitävät ja sähköä myyvät yritykset, tehoelektroniikan komponentteja ja järjestelmiä valmistavat yritykset, aurinkosähköteknologiaa valmistavat ja myyvät yritykset, IoT -järjestelmiä ja ohjelmistoja tuottavat yritykset.
Kaupungit jotka suunnittelevat sähköisen joukkoliikenteen ratkaisuja, Smart Grid -toimintaympäristössä operoivat yritykset, IoT -ratkaisuja tarjoavat yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 31 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 31 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 62 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 62 000
Maakunnat: Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Salon, Turun
Kunnat: Salo, Turku, Naantali, Lieto, Raisio, Kaarina
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 10 |
Sähköinen joukkoliikenne edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä. Diesel-polttoaineiden korvaaminen sähköisellä energialla vähentää kasvihuonepäästöjä ja parantaa ilman laatua. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 10 |
Sähköisen liikenteen lisääminenn kaikissa muodoissaan hidastaa ilmastonmuutosta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 3 | 10 |
Sähköinen liikenne parantaa ilman laatua, kun pakokaasupäästöt jäävät pois. Tällä on pitkällä aikavälillä positiivinen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 10 |
Pakokaasupäästöjen väheneminen parantaa suoraan kaupunki-ilman laatua. Pidemmällä aikavälillä polttoaineen jakelun väheneminen vaikuttaa myönteiseti pohjavesien pilaantumisriskin kehittymiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Jätteiden määrä vähenee kun foossilisten polttoaineiden käyttö korvataan sähkökäytöllä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 10 | 10 |
Sähköinen joukkoliikenne tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää uusituvia energialäheitä liikenteessä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 10 |
Hanke tukee paikallisen IoT-yritystoiminnan kehittymistä ja luo sille uusia kehitysympäristöjä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hanke tuottaa uutta tietoa ja digitaalisia työkaluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Sähköinen joukkoliikenne on tärkeässä roolissa liikkumisen kehittämisessä kestävään suuntaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Kaupunki-ilman laadun parantuminen parantaa suoraan hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 5 |
Laadukas joukkoliikenne edistää tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Laadukas joukkoliikenne on myös yhteiskunnallisen yhdenvertaisuuden kannalta tärkeä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Hanke antaa alueen ympäristö-osaamiseen positiivisen boostin. |
-