![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73073
Hankkeen nimi: #DigiLAHTI - Uutta kasvua digitaalisuudesta PK-yrityksille
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.4.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0855115-7
Jakeluosoite: Niemenkatu 73
Puhelinnumero: 0447022700
Postinumero: 15140
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.ladec.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kimmo Seppänen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Liiketoimintakehittäjä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 7444 060
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Digitalisaatio on yksi merkittävimmistä pk-yritysten liiketoimintoja muuttavista tekijöistä tällä hetkellä. DigiLAHTI –hankkeessa on tavoitteena tehostaa yritysten prosesseja, kehittämällä uusia asiakas- ja käyttäjälähtöisiä toimintamalleja, palveluita ja tuotteita yritysten toimintaa digitalisoimalla.
Hanke tuottaa työvälineitä, tietoa ja toimintamalleja digitalisaation hyödyntämiseen pk-yrityksissä, sekä toiminta-alustan yritysten digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen. Pääasiallisina toimenpiteinä hankkeessa ovat soveltuvien teknologioiden asiakas- ja käyttäjälähtöinen kokeileminen ja käyttöönottaminen osana yrityskohtaista liiketoiminnan kehittämistä. Hankekumppaneiden projektitiimit toimivat tiiviissä yhteistyössä toistensa ja yritysten kanssa prosessin eri vaiheissa.
Hankkeen tuloksena syntyy uutta tietoa ja toimintamalleja, asiakas- ja käyttäjälähtöiselle arvon luomiselle ja päätöksenteon tueksi, yrityksille, kehitystoimijoille, julkishallinnon päättäjille ja koulutusorganisaatioille. Tulokset ovat merkittäviä Päijät-Hämeessä, jossa digitalisaation mahdollisuuksia on hyödynnetty Suomen mittakaavassa keskimääräistä vähemmän.
Hanke toteutetaan kolmena työpakettina, siten että
1.LUT kehittää yhteistyössä yritysten kanssa työvälineitä, joiden avulla pk-yritysten tarpeet ja mahdollisuudet digitalisaation tuomalle kasvulle ja uudelle liiketoiminnalle löydetään ja voidaan hyödyntää konkreettisina kehittämiskohteina niin organisaation sisällä kuin asiakasrajapinnoissa.
2.LADEC luo pk-yritysten liiketoiminnan kehittämisprosessin, työkalut ja toimintamallin uusien digitaalisten teknologioiden ja ohjelmistojen ja näiden avulla luotujen sovellutusten esittelyyn, kokeiluun ja yrityskohtaisten kehitysprojektien toteuttamiseen, käyttäen lähtökohtina yritysrajapinnassa spesifioitavia tarpeita.
3.LAB tukee alueen yrityksiä hyödyntämään alueella olevaa digiosaamista sekä digitaalisia teknologioita oman liiketoimintansa kehittämiseksi. Alueen osaamisen kysynnän ja tarjonnan kohtaannon parantamiseksi sekä osaamisvajeen tunnistamiseksi LAB luo uuden ketterän toimintamallin sekä kehittää ja ottaa käyttöön digitaalisen palvelun yhteistoiminnan tiivistämiseksi, selkeyttämiseksi ja systematisoimiseksi.
Lahdessa kehitettävä yritysten käyttäjälähtöinen toimintojen digitalisoimisen malli ja toimintaympäristöratkaisu ovat myöhemmin hyödynnettävissä myös muilla alueilla Suomessa.
Hankkeen toimenpiteet kohdistuvat PK-sektorin palvelu- ja teollisuusyrityksiin, näiden asiakkaisiin ja mahdollisesti jopa asiakkaiden asiakkaisiin; digitaalisten palveluiden tuottajiin sekä teknologiaratkaisujen kehittäjiin Päijät-Hämeessä.
Hankkeen ydinkohderyhmää ovat päijäthämäläiset pk-yritykset, joilla on kasvun ja uudistumisen tarve tai tavoite. Kohderyhmän yritykset hakevat liiketoiminnalleen kansainvälisyyttä ja pyrkivät kehittämään toimintaansa ja osaamistaan.
Osaamisen tason mukaan jaotellut kohderyhmät:
1. Yritykset, jotka voisivat hyödyntää digitaalisuutta liiketoiminnassaan, mutta eivät vielä tiedosta mahdollisuuksia
2. Yritykset, jotka tiedostavat mahdollisuudet hyödyntää digitalisaatiota liiketoiminnassaan, mutta eivät tiedä miten se tehdään.
3. Yritykset, jotka tiedostavat digitalisaation hyödyntämisen mahdollisuudet liiketoiminnassaan, tietävät miten se tehdään, mutta joilla ei ole laitteita tai resursseja toteutukseen.
1) Yritykset, joihin välittömät toimenpiteet eivät kohdistu
2) Julkinen sektori
3) Kaupunkilaiset
4) Alueen yritysten yhteistyökumppanit kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla
5) Yrityskehitystoimijat ja koulutussektori muualla Suomessa
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 656 199
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 656 199
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 937 429
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 937 429
Maakunnat: Päijät-Häme
Seutukunnat: Lahden
Kunnat: Asikkala, Sysmä, Padasjoki, Lahti, Hollola, Kärkölä, Heinola, Orimattila, Hartola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Digitaalisten palvelujen kehittäminen vähentää osaltaan liikkumisen tarvetta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Digitaaliset ratkaisut vähentävät materiaalien käyttöä ja kulutusta tuotannossa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Liiketoimintamallien ja digitaalisuuden kehittäminen edistää paikallisten yritysten kilpailukykyä ja synnyttää pitkällä tähtäimellä uutta liiketoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 5 |
Liiketoimintamallien uudistaminen, palvelujen ja digitaalisten toimintamallien kehittäminen edistävät yritysten aineetonta arvontuotantoa | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Digitalisaation ja sähköisten palvelujen kehittäminen vähentää ihmisten ja tavaran liikuttamisen tarvetta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 5 |
Opiskelijoiden hyödyntäminen yritysten kehittämisprojekteissa edistää työllistymistä. Uudet digitaaliset liiketoimintaideat edistävät uusien yritysten syntymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 5 |
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa siten, että tässä hankkeessa arvioidaan toteutuksen eli valittujen toimintamallien vaikutusta myös sukupuolten tasa-arvon kannalta. Haemme kyllä parasta osaamista mm. hankinnoissa sukupuolesta riippumatta ja kehitämme kaikkia yrityksiä. Työkalut sopivat kaikille. Toimimme laaja-alaisesti eri alojen digitalisaatiota edistäen, mutta mikäli vääristymää havaitaan analyysissä, niin korjaamme tilanteen. Esim. HR ja Digi –seminaari osui 95% naisvaltaiseen kohderyhmään, kun taas Data ja IoT –tilaisuus miehille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Kaikki toiminta on yhdenvertaista ja avointa kaikille. Ladec on aktivoinut myös muuten hankkeessa hiukan aliedustettuja maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä erikseen, ja oppilaitokset huomioivat hankkeessa monikulttuuriset opiskelijaryhmät. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 5 |
Digitaalisuuden edistäminen edistää lokaalia ja globaalia tiedon välitystä ja yhteenkuuluvuutta. Hankkeessa on myös opiskelijoita monesta kulttuurista. Suomalainen kulttuurin edistäminen on huomioitu siten, että hankkeessa tuetaan kotimaisia tuotteita myyviä kauppiaita mm. designiin fokusoituneita yrityksiä. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 5 |
Verkkokauppa vähentää liikkumista kivijal-kakauppoihin, ja tiedonhaussa ja välittämisessä seminaarien tarve vähenee digiratkaisuilla. IoT-ratkaisut tehostavat vähähiilisyyteen pyrkimistä mm. paremman seurannan ja säästöjen kautta. Digitaalisuus lisää taloudellista kestävyyttä alueellamme. |
Hanke on onnistunut pääsemään keskeisiin tavoitteisiinsa erityisesti alueemme digitaalisten tarpeiden tunnistamisessa, toimintamallien kehittämisessä digitalisaation edistämiseksi, digitalisaation merkityksen selvittämisessä yrityksille, uusien digitaalisten ratkaisuiden mahdollistamisessa ja tuottamisessa kohderyhmäkeskeisesti ja haastavienkin asioiden avaamisessa esimerkkeineen maakunnassamme. Hanke on antanut monelle sen piiriin päässeelle yritykselle alustan sekä kokonaisvaltaiselle että osittaisille uudistumiselle digitaalisia ratkaisuita hyödyntäen. Suurimpana haasteena on ollut pitkäkestoisten TKI-kehittämisprojektien luominen yritysten ja oppilaitosten välille.
Ladec on onnistunut erityisesti yritysten keskeisten liiketoimintaprosessien ja -muodon sparraamisessa digitalisaation vaikutukset ja erityisesti mahdollisuudet huomioiden, uusien osittain tai kokonaan digitaalisten tuotteiden kehittämisessä hankkeessa kehitetyllä innovatiivisella toimintamallilla ja yritysten avainhenkilöiden ja muiden ammattilaisten digitaalisten valmiuksien nostamisessa. Hankkeen mahdollistamissa asiakaskohtaamisissa ja kehittämisprojekteissa on todennettu asiakasyritysten strategiatyön merkitys menestyksen pohjana ja siihen onkin panostettu paljon. Myös osaajapooli on saatu muodostettua keskeisten aiheiden ympärille.
LAB on tehnyt yritysten käyttöön vuorovaikutteisen DigiRuori-palvelun digitaalisten tarpeiden tunnistamiseen ja sopivan ratkaisun löytämiseen.
LUT on antanut vahvan panoksen alueemme digitalisoitumisen asteen tutkimisessa sisältöineen ja tuottanut työkaluja digiä koskevaan tilanne- ja tarveanalyysiin. Molemmat oppilaitokset ovat verkottaneet hankkeeseen useita opiskelijoita ja LAB on osallistunut myös moniin yrityskohtaisiin kehittämisprojekteihin. Lisäksi LAB on ratkonut ns. kohtaanto-ongelmaa kehittämällä korkeakoulun toiminta- ja palvelumallia. Oppilaitokset ovat tuottaneet paljon julkaisuita (liite).
Hanketta muutettiin perustellusti erityisesti Ladecin osuutta koskien kapeasta tulokulmasta asiakaslähtöiseen, monipuoliseen, yrityskohtaiseen digitalisoitumisen edistämiseen. Muutos toteutettiin 21.5.2019.
Hanke on myös antanut paljon ideoita ja pohjaa jatkotyötä koskien eli digitalisaation edistämiseen ja kohdistamiseen juuri Päijät-Hämeen yrityskentässä.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi