![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73070
Hankkeen nimi: Pelipääkaupunki Oulu
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.4.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: +358505979873
Postinumero: 90250
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oulu.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mika Määttä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358406525861
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Oulun kaupungin keskustaan on syntymässä maailman mittakaavassa ainutlaatuinen pelialan keskittymä Pelikampus, joka kokoaa vuoteen 2020 mennessä rahoittajat, julkaisijat, pelikehittäjät ja pelialaan liittyvät asiantuntijayritykset sekä pelialan koulutus- ja TK-työn yhdeksi innovatiiviseksi ekosysteemiksi. Tämä ekosysteemi tulee auttamaan alueella toimivia yrityksiä kasvamaan merkittävästi nopeammin ja tuottamaan nykyistä selvästi enemmän menestyviä pelejä. Se myös auttaa uusien yritysten luomisessa sekä niiden houkuttelemisessa alueelle. Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet tukevat näitä tavoitteita ja antavat lisäarvoa ekosysteemin kehittymiselle kokoamalla toimijoita, tiedottamalla Oulun seudun osaamisesta, huokuttelemalla kansainvälisiä sijoittajia yhteistyöhön ja parantamalla yritysten menestysmahdollisuuksia uusien teknologiakokeilujen kautta.
Hankkeen tavoitteena ja visiona on, että Oulun seutu tulee olemaan kiinnostava, eurooppalaisittain kilpailukykyinen uuden peliyrityksen sijaintipaikka vuonna 2020. Alueella on riittävästi osaavaa työvoimaa sekä selkeä malli ja prosessi yritysrahoituksen saamiseen ja markkinoille pääsemiseen alan toimijoille. Alueella toimii tiiviisti verkostoitunut innovatiivinen pelialan ekosysteemi, joka osaamisellaan ja kansainvälisellä verkostoillaan tukee pelialla aloittavia tai sille suuntaavia yrityksiä. Ekosysteemin toiminteiden keskuksena ja kehitysalustana tulee toimimaan Oulun Pelikampus.
Hankkeen tavoitteiden toteuttamiseen pyritään seuraavien toimenpidekokonaisuuksien avulla: 1) pelialan yritysten yhteisöllisyyttä ja ekosysteemin toimintaa tukevat toimenpiteet; 2) pelialan yritysten kansainvälistymistä tukevat toimenpiteet; ja 3) teknologiset ketterät kokeilut mahdollistavan laboratorioympäristön luominen ekosysteemin käyttöön.
Hankkeen varsinaiseen kohderyhmään kuuluvia ovat Oulun ammattikorkeakoulu ja yrittäjyyttä harkitsevat pelinkehitystiimit.
Lisäksi hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat peli-, ICT- ja luovien alojen pienet ja keskisuuret yritykset (esimerkiksi Koukoi Studios, Frozen Vision, Fingersoft, Ludocraft, Happu Goblin), joille luodaan toiminta- ja testiympäristöä, joka tukee elinkeinoelämän kilpailukykyä.
Peli- ja sen lähialoilla toimivat ja alasta kiinnostuneet henkilöt ja organisaatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 321 271
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 321 033
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 458 958
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 458 617
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Hailuoto, Muhos, Oulu, Tyrnävä, Lumijoki, Kempele, Liminka
Jakeluosoite: Oulun ammattikorkeakoulu, Oulu Game LAB, Rantakatu 3
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: Oulu
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 20.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Peliala on osa luovaa taloutta, joka perustuu aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Alan kehittämisellä ei ole negatiivisia vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyydelle - päinvastoin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena ole ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen. Aineettomat tuotteet ja palvelut eivät lisää ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Aineettomat tuotteet ja palvelut eivät uhkaa kasvillisuutta, eliöitä tai luonnon monimuotoisuutta - päivastoin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Aineettomat tuotteet ja palvelut tuotteet eivät uhkaa pinta- ja pohjavesiä, maaperää sekä ilmaa (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) - päivastoin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta Natura 2000 ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen aiheuttaa erittäin vähän materiaalihukkaa tai jätteitä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole mitattavaa vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käytölle. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on paikallisten pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen. Tavoite tukee erinomaisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeen päätavoitteena on aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 6 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen vähentää liikkumisen ja logistiikan tarvetta merkittävästi | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 4 |
Pelaaminen edistää ihmisten henkistä hyvinvointia. Erityisesti hyötypeleillä on tähän vaikutusta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Pelatessa kaikki ovat tasa-arvoisia sukupuoleen, kulttuuriin, ikään tai rotuun katsomatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Pelatessa kaikki ovat yhdenvertaisia sukupuoleen, kulttuuriin, ikään tai rotuun katsomatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hanke toimii kulttuurihistoriallisesti merkittävässä rakennuksessa tai tuo sinne uutta yhteisöllisyyttä ja käyttöarvoa. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Hankkeen tavoitteena oli tehdä Oulun seudusta huokutteleva, eurooppalaisittain kilpailukykyinen uuden peliyrityksen sijaintipaikka vuonna 2020. Alueella on riittävästi osaavaa työvoimaa sekä selkeä malli ja prosessi yritysrahoituksen saamiseen ja markkinoille pääsyyn alan toimijoille. Alueella toimii tiiviisti verkostoitunut innovatiivinen pelialan ekosysteemi, joka osaamisellaan ja kansainvälisillä verkostoillaan tukee pelialla aloittavia tai sille suuntaavia yrityksiä. Näitä tavoitteita hankkeessa edistettiin kolmen eri työpaketin toimenpiteillä. Näitä olivat: Peliekosysteemin yhteisöllisyyden kehittäminen, Yritysten toimintavalmiuksien kehittäminen sekä Uusien teknologioiden kokeilulaboratorion perustaminen.
Yhteisön jäsenille järjestettiin yli 80 yhteistä tapahtumaa, joissa toimijat voivat verkostoitua ja solmia yhteistyösuhteita. Hankkeen myötävaikutuksena Oulun alueelle on syntynyt hyvään ja luottamukselliseen yhteistyöhön perustuva peliyritysten, yrityskehittäjien ja kouluttajien sekä muiden pelitoimijoiden verkosto. Verkostoituminen on tukenut erilaisten yritysten yhteistyömuotojen kehittymistä alueella.
Osassa tapahtumissa pidettiin kaikille avoimia asiantuntijaluentoja kansainvälisten ja kotimaisten asiantuntijoiden toimesta. Lisäksi järjestettiin erillisiä pelialaan liittyviä avoimia luentosarjoja yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Osaamisen kehittämisen teemat määritettiin yrityksille tehdyn osaamiskartoituksen perusteella, joka uusittiin hankkeen puolessa välissä. Lisäksi järjestettiin kolme tapahtumaa, joihin kutsuttiin pelialan rahoittajia ja julkaisijoita. Tapahtumiin osallistui yli 80 yritystä ja 17 eri rahoittajaorganisaatiota 12 eri maasta. Tapahtumat tukivat osaltaan Oulun pelialan tunnettuuden kasvattamista ja alueen toimijoiden kansainvälistymistä. Alueella vieraili yli 100 Oulun ulkopuolelta tullutta pelialan asiantuntijaa.
Hankkeessa koottiin myös Oulun peliyritysten osaamisportfolio, joka tehtiin näkyväksi Oulun peliklusterin yhteisellä verkkosivustolla (apaja.com). Hanke osallistui myös sivuston kehittämiseen ja käytti sitä tärkeänä tiedotuskanavanaan. Sivuston nähtiin toimivan työkaluna houkuteltaessa rahoittajia ja julkaisijoita yhteistyöhön alueen yritysten kanssa. Hanke tiedotti toiminnastaan laajasti myös sosiaalisen median eri kanavissa ja esimerkiksi striimasi asiantuntijapuheenvuoroja ja eri tapahtumia verkkoon.
Yhteisön toiminnan vahvistamiseksi hankkeessa verkostoiduttiin myös muiden alueiden peliekosysteemien kanssa ja tutustuttiin niiden hyviin käytänteisiin ja siirrettiin niitä Oulun alueelle. Lisäksi hankkeessa seurattiin pelialan nopeaa kehitystä eri lähteistä ja osallistumalla kansainvälisiin pelialan tapahtumiin ja tuotiin uutta tietoa ja kontakteja Oulun pelialan toimijoille.
Osaavan työvoiman turvaamiseksi alueella hankkeessa kehitettiin myös Oulu Game Lab esihautomoprosessia niin, että opiskelijatiimit voivat aiempaa paremmin testata pelejään aidoilla asiakkailla ja siten parantaa analytiikan avulla peliprojektiensa laatua ja niiden mahdollisuuksia kaupalliseen toimintaan kilpailuilla mobiilipelimarkkinoilla. Hanke myötävaikutti toimenpiteillään yhteensä neljän uuden peliyrityksen syntyyn alueelle.
Uusien teknologioiden kokeilulaboratorion tarkoituksena oli antaa yrityksille joustava tapa kokeilla pelialan uusia teknologioita ja tehdä nopeita kokeiluja eri demoilla. Laitteet hankittiin yrityskyselyn pohjalta ja lähes kaikki Oulun alueen peliyritykset ovat niitä hyödyntäneet hankkeen aikana omissa projekteissaan. Laitteet ovat omalta osaltaan edistäneet nopeiden kokeilujen kulttuurin leviämistä yrityksiin ja niitä on hyödynnetty myös Oulu Game Labin esihautomotoiminnassa ja koulutuksessa.