![]() |
![]() |
Hankekoodi: A73059
Hankkeen nimi: Digitaalinen jalanjälki -Digitaalisen matkailumarkkinoinnin kehittäminen mitattavalla ja johdetulla tavalla
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2017 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kouvola Innovation Oy
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 2221859-6
Jakeluosoite: Paraatikenttä 4
Puhelinnumero: 0206152710
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.kinno.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raija Sierman
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija, matkailu
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358206158254
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kymenlaakson älykkään erikoistumisen strategiassa (RIS3, 2015-2020) nousee esille matkailualan tiedon tuotteistamisen ja tiedon hyödyntämisen kehittämisen tarve. Matkailu on maakuntaohjelmassamme (Kymenlaakso-ohjelma 2014-2017, Elinvoimaa pohjoiselta kasvuvyöhykkeeltä) tunnistettu kasvavaksi toimialaksi, jonka osalta asiakastarpeiden ja kohderyhmien muutosten tunnistaminen ja niihin reagoiminen on tärkeää mm. Venäjän rajan läheisyyden ja siitä peilautuvan muutosherkkyyden vuoksi.
VisitKouvola pyrkii edistämään Kouvolan sekä VisitKouvola-matkailuverkoston imagoa ja näkyvyyttä sekä Suomessa että kansainvälisesti ja sen välityksellä kasvattamaan matkailuyritysten myyntiä. Vuonna 2016 verkoston markkinointiyhteistyössä oli mukana yli 70 matkailuyritystä. Verkoston ja sen vaikutusalueen kasvaessa on tarpeen parantaa sen innovointivalmiuksia ja kykyä varautua teknologiseen muutokseen.
VisitKouvola haluaa kehittää markkinoinnin ja myynnin kanaviaan perustuen mitattuun ja johdettavaan dataan. Tavoitteena on luoda digitaalisen jalanjäljen mittaamisen toimintamalli, joka tuottaa VisitKouvolalle ja alueen kaikille matkailuyritykselle luotettavaa tietoa myynnin ja markkinoinnin ratkaisujen toimivuudesta sekä digitaalisten toimenpiteiden vaikuttavuudesta (”jalanjäljestä”). Toimintamallin koontina syntyy visualisoitu markkinoinnin työpöytä, dashboard, jonka avulla pystytään viestittämään VisitKouvola -destinaation digijalanjäljen kehittymistä matkailuyrityksille ja muille sidosryhmille. Pitkällä aikavälillä toimintamalli auttaa tehostamaan markkinointia ja myyntiä sekä kehittämään VisitKouvolan ja sen yhteistyöverkoston asiakasymmärrystä
Nykytilanteessa erilaiset mittaamisen ja analysoinnin työvälineet kuten Google Analytics (=verkkopalvelujen analytiikka) tai esim. Meltwater (=medianäkyvyyden mittaaminen) ovat yksittäisiä välineitä ja hajallaan, osana Big Dataa. Eri välineet eivät tue strategista suunnittelua, eivätkä tuota keskenään vertailukelpoisia raportteja. Suurimpana mittaamisen ongelmana on, että jokainen työkalu keskittyy kapean osa-alueen mittaamiseen, eikä luotettavaa kokonaiskuvaa synny. VisitKouvolan ideoima ratkaisu on matkailun toimintakentällä uutta, eikä valmista toimintamallia ole otettavaksi käyttöön. Mallin työstämisessä voidaan hyödyntää muiden toimialojen, kuten verkkokauppojen ja peliteollisuuden yhteydessä tehtyjä toimintamalleja. Luotu digitaalisen jalanjäljen mittaamisen malli on hyödynnettävissä laajasti koko matkailun kentässä.
Käytännön case-esimerkkinä tuotetaan tietoa Repoveden kansallispuiston-Verlan maailmanperintökohteen alueen saavutettavuuden (sisäinen saavutettavuus ja digitaalinen saavutettavuus) kehittämisestä kesäkaudella 2017. Case –esimerkin avulla saadaan tietoa yksittäisen konkreettisen kehitystoimenpiteen, alueemme vetovoimaisimman luontomatkailun kohdealueen saavutettavuuteen liittyvän logistiikkakokeilun vaikutuksesta. Tämä auttaa parantamaan saavutettavuuden kehittämiseen kohdistettujen resurssien kustannustehokkuutta ja tukee alueemme kahden keskeisen matkailun vetovoimakohteen muodostaman matkailudestinaation kehittämistä kestävällä ja asiakaslähtöisellä tavalla.
Matkailualan PK- yritykset Kymenlaaksossa
Matkailualan yritysten asiakkaat ja omatoimimatkailijat, matkailun kehittäjät ja muut matkailun parissa toimivat sidosryhmät
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 49 083
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 44 083
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 70 118
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 62 975
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola, Iitti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 2 |
Logistiikkakokeiluun liittyvä informaation levitys. kestävän kehityksen mukaisen liikkumisen edistäminen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Sähköinen markkinointi | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Kestävän kehityksen mukaisen liikkumisen edistäminen ja luontomatkailukohteiden saavutettavuus edistävät ekologista ajattelua | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 2 |
Natura-kohteiden saavutettavuuden edistäminen | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Uusi toimintamalli, logistiikkakokeilun vaikutukset | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Digitaalinen saavutettavuus, logistiikkakokeilun vaikutukset | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 4 |
Työllistymisvaikutus | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 1 |
Logistiikkakokeilu liikkumisen mahdollistajana heikompiosasille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 3 |
Maaseutualueen vahvistuminen,logistiikkakokeilu liikkumisen mahdollistajana heikompiosasille | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 4 |
Matkailun voimaannuttava vaikutus kulttuuriympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Ekologinen liikkuminen, digitaalinen markkinointi luonto- ja kulttuurimatkailussa |
Hankkeen tavoitteena oli luoda digitaalisen mittaamisen toimintamalli, joka tuottaa VisitKouvolalle ja alueen matkailuyrityksille luotettavaa tietoa myynnin ja markkinoinnin ratkaisujen toimivuudesta ja digitaalisten toimenpiteiden vaikuttavuudesta. Hankkeen tuoma uutuusarvo on VisitKouvolan käyttöön tuotettu dashboard eli web-työkalu, joka toimii kokoavana ikkunana kaikkiin olennaisiin digitaalisen markkinoinnin mittareihin. Tämän digitaalisen jalanjäljen mittaamisen toimintamallin avulla saadaan välittömästi, yhdellä näkymällä, tietoa VisitKouvolan digitaalisen markkinoinnin sen hetkisestä tilanteesta ja sen kehittymisestä sekä vertailutietoa valittavilta ajanjaksoilta. Lisäksi hankkeessa tuotettiin kehittämissuunnitelma digitaalisen markkinaosuuden kasvattamisesta dashboardista saatavan datan perusteella.
Hankkeen case-esimerkin avulla tuotettiin tietoa Repovesi-Verlan alueen saavutettavuuden kehittämisen vaikutuksesta kesällä 2017. Saatu data auttaa parantamaan saavutettavuuden kehittämiseen kohdistuvien toimenpiteiden priorisointia ja kustannustehokkuutta. Se tukee myös keskeisten matkailun vetovoimakohteiden kehittämistä kestävällä ja asiakaslähtöisellä tavalla.
Tehtyjen toimenpiteiden perusteella voidaan matkailuelinkeinon kehittämistä toteuttaa tutkitun datan perusteella suunnitelmallisesti eteenpäin. VisitKouvolan ja sen yhteistyöverkoston asiakasymmärrys kasvaa ja luo mahdollisuuden yritysten kilpailukyvyn kasvulle. Konkreettisena ja näkyvänä lopputuloksena on VisitKouvolalle luotu digitaalisen markkinoinnin mittaamisen työkalu eli dashboard (yleisnäkymän lisäksi erilliset dashboardit sosiaalisen median kanavista ja mediaseurannasta) sekä suunnitelma digitaalisen markkinaosuuden kasvattamiseksi.