![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72691
Hankkeen nimi: Kiina-kilpailukyvyn vahvistaminen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 30.6.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: HOUSE OF LAPLAND OY
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 1544440-5
Jakeluosoite: Valtakatu 11 C
Puhelinnumero: 040 861 1149
Postinumero: 96100
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.houseoflapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TARSSANEN SANNA MARIA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 861 1149
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kiinalaisten yritysten ja investoijien kiinnostus Lappia kohtaan on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Kemin biodieselinvestointi sekä Lapin ammattikorkeakoulun ja yliopiston Kiina-yhteistyö ovat tästä loistavia esimerkkejä ja ne tuovat mukaan yhä uusia, merkittäviä yhteistyön mahdollisuuksia. Kiinan markkinaan liittyy kuitenkin erityisiä riskejä ja siellä menestyminen vaatii erityisosaamista.
Hankkeen tavoitteena on parantaa edellytyksiä uusien investointien houkutteluun, koulutusvientiin, korkeakouluyhteistyöhön sekä yritysten kiinankauppaan (inbound & outbound) kasvattamalla osallistujien markkinaosaamista sekä verkostoja tavoitteellisesti.
Toimenpiteinä on:
1) osaamisen kasvattaminen markkinariskeihin pureutuvalla China Excellence –toolkit valmennuksilla ja selvityksillä,
2) markkinointi ja myynnin tuki tuottamalla markkinalle suunnattua digitaalista kiinankielistä markkinointimateriaalia investointikohteista, kumppaneiden tarjonnasta ja liiketoimintamahdollisuuksista sekä
3) verkostojen vahvistaminen kokoamalla yhteen maakunnan Kiina-osaaminen sekä etsimällä uusia kumppanuuksia markkinalta markkinaselvitysten ja kumppanustiekartan avulla.
Hankkeen tulokoksena syntyy:
• 5 - 10 digitaalista opasta, selvitystä tai tutorial-materiaalia sovituista aiheista
• uusia potentiaalisia kauppasuhteita Kiinaan
• osallistujien Kiina-osaaminen ja kumppanuusverkosto laajenevat.
Pitkällä aikavälillä hankkeen tuloksena alueen pk-yritysten kilpailukyky Kiinan markkinalla paranee markkinaosaamisen sekä uusien ja vahvistuneiden public-private-verkostojen myötä. Hankkeen tuloksena menestyksekkäiden Kiina-suhteiden solmiminen helpottuu ja maakunnan kilpailukyky markkinan investoinneista ja kumppanuuksista paranee.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Kiinassa toimivat ja Kiinan markkinoista kiinnostuneet yritykset, kehitys- ja markkinointiyhtiöt sekä kunnat.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Lapissa toimivat tai tänne toimintaa suunnittelevat kiinalaisyritykset sekä täällä asuvat kiinalaiset asiantuntijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 156 750
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 150 035
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 209 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 201 681
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan, cleanteciin ja osaamiseen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 6 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan, cleanteciin ja osaamiseen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Hanke helpottaa investointien ja kumppanuuksien syntymistä erityisesti uusiutuvaan energiaan, cleanteciin ja osaamiseen liittyen, sillä näihin kohdistuu markkinalla erityistä mielenkiintoa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 9 |
Hanke edistää paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä luomalla pohjaa uusille investoinneille, kumppanuuksille ja kasvulle Kiinan markkinalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 3 |
Hanke edistää lappilaisten toimijoiden kykyä toimia Kiinan markkinoilla myös palvelujen suhteen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 5 |
Toteutessaan Kiina-investoinnit lisäävät painetta myös logistiikan kehittymiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa toteutettiin seuraavia toimenpiteitä:
1) Osaamisen kasvattaminen
-Järjestimme sarjan China Excellence -valmennuksia, joiden aiheina olivat mm.: Kiinan kulttuuri, verotuskäytännöt, IPR-tilanne ja suojaaminen, investointien houkuttelu, suurvaltapolitiikka ja sen riskit sekä liikesuhteen rakentaminen. Valmennuksiin oli mahdollista osallistua myös etänä tai katsoa ne jälkikäteen vidoetallenteena. Jokaisesta on myös blogiyhteenveto (digitaalinen aineisto) verkkopalvelussamme osoittessa Lapland.fi.
-Tuotimme kolme yksityiskohtaisempaa tietopakettia Kiinan markkinoihin liittyen Jäämerenradasta, Jääsilkkitiestä sekä koulutusviennistä.
2)Markkinointi ja myynnin tuki
-Tuotimme joukon markkinoille sopivia yhteiskäyttöön tarkoitettuja kuvia Lapin materialipankkiin, Lapin mahdollisuuksia esittelevän markkinointivideon sekä kolme some-käyttöön soveltuvaa lyhyempää versiota videosta sekä esitteen.
-Avasimme virallisen statuksen omaavan BusinessLapland WeChat-tilin, jonne tuotimme digitaalista kiinankielistä sisältöä (artikkeleja, videoita, haastatteluja) investointikohteista, kumppaneiden tarjonnasta ja liiketoimintamahdollisuuksista.
-Avasimme Shangaihin virtuaalitoimiston, jota kumppanimme voivat hyöyntää tarvittaessa.
-Järjestimme kaksi pressimatkaa kiinalaisille some-vaikuttajille sekä medialle. Matkojen teemoina oli matkailu ja talviurheilu sekä kestävä liiketoiminta ja logistiikka.
3) Verkostojen vahvistaminen
Vahvistimme verkostoja osallistumalla mm. China Finland Togeather -tapahtumaan ja tukemalla kumppaneitamme Kiina-suhteiden solmimisessa ja ylläpidossa.
Videot:
https://www.youtube.com/watch?v=iX_lB9oWNqk
https://www.youtube.com/watch?v=TZcKAiDX7Ds
https://www.youtube.com/watch?v=6Gku_YCZgPw
https://www.youtube.com/watch?v=Cshl2CxEgR8
Business Lapland WeChat -kanava:
https://mp.weixin.qq.com/s/pjP3e0gnbee7MMWAtOFAqA?fbclid=IwAR0er8Ji-rn7gO2ruGuXw3q4rqfHOQ8xW01ES3uvikF1yaJvyMgcPLlRBvE