![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72530
Hankkeen nimi: Digitalisaatio automaatio-oppimisympäristön toteutuksessa, DigiAuto (investointiosio)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: 020 611 0200
Postinumero: 90250
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KORHONEN MARKKU
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 317 4907
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Automaatiotekniikan kehitys on varsin nopeaa seuraten ICTn kehittymistä. Alan työllisyys puolestaan perustuu korkeaan osaamiseen. Yksittäisten koulutusorganisaatioiden kannalta tämä merkitsee jatkuvaa tarvetta kehittää opetuslaitteistoja ja kouluttaa henkilöstöä uudelleen. Automaation laite- ja ohjelmistosovellukset ovat kalliita ja niiden elinkaari koulutuksessa verraten lyhyt. Yhteiskunnan kannalta edullista olisi varmistaa hankittujen resurssien korkea käyttöaste tarkoituksenmukaiseen koulutukseen ja soveltavaan tutkimukseen liittyen. Tämä edellyttää yhteistyössä tapahtuvaa oppimisympäristöjen tuotteistamista, ylläpitoa ja tilojen yhteiskäyttöä.
Automaatiotekniikkaa koulutetaan Oulun alueella kaikilla keski- ja korkea-asteen tasoilla ja opetusta annetaan myös ammatillisessa täydennyskoulutuksessa kaiken kaikkiaan neljässä eri yksikössä: Oulun seudun ammattiopistossa (OSAO), Oulun yliopistossa ja Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk).
Automaatiotekniikan laadukas koulutus vaatii kaikilla koulutustasoilla sitä varten suunnitellun, rakennetun ja ylläpidetyn oppimisympäristön, joka koostuu usein arvokkaista erikoislaitteista ja – ohjelmistoista. Nämä oppimisympäristöt muuttuvat ja kehittyvät varsin nopeasti yleisen teknisen kehityksen myötä. Koulutuksen resurssien niukkuus on
pakottanut kaikki koulutusta antavat yksiköt pohtimaan keinoja tuottavuuden parantamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi siten, ettei itse perustehtävä, laadukas ja ajanmukainen koulutus, vaarantuisi.
Koulutustoimijoiden edustajat ovat päättäneet lisätä yhteistyötä automaatiotekniikan koulutuksessa erityisesti niiden opintojaksojen ja opetustapahtumien osalta, joissa tarvitaan kallista infrastruktuuria. Potentiaalisimpana toteutusvaihtoehtona nähdään malli, joka koostuu sekä keskitetystä ja etäkäytettävästä automaatiotekniikan
opetuslaboratoriosta että paikallisista oppimisympäristöistä, joiden yhteiskäyttöä ja ylläpitoa toteutetaan yhteisin resurssein. Lopputuloksena tulee olemaan toimintatapa, jossa järjestelmäresursseja varataan ja käytetään yhteisestä poolista. Järjestelmien käytössä huomioidaan erityisesti etäkäyttömahdollisuudet ja osa hankinnoista koostuukin olemassa olevien järjestelmien päivittämisestä ja laajentamisesta etäkäyttökelpoisiksi.
Oulun alueella toimivat automaatiotekniikan koulutusorganisaatiot.
Oulun alueen koulutusorganisaatioiden automaatiotekniikan koulutuksessa olevat opiskelijat ja automaatioalan tehtävissä toimivat henkilöt sekä automaatioalan työtehtäviä tarjoavat yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 361 340
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 360 879
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 484 114
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 483 509
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Investointien yhteiskäyttö vähentää luonnovarojen käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
- | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 0 |
Materiaalin käyttö vähenee yhteiskäytössä olevien ympäristöjen myötä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Uusiutuvat energialähteet kuuluvat oppimisympäristöjen sisältövalikoimaan ts. niissä opetetaan uusiutuvien energialähteiden käyttöön liittyvää automaatiota. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Varmisteaan aluuella tapahtuva laadukas koulutus alueen kärkiosaamisalueilla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 0 |
Laadukkaan koulutuksen kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Oppimisympäristöissä käytetään ja opetetaan erilaisia etäkäyttöön soveltuvia tekniikoita. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Alueen yritysten toimintaedellykset paranevat. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
- | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
- | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 4 |
Edistää etätoimintojen käytön ymmärrystä. |
-