![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72472
Hankkeen nimi: Älykäs Arktinen Hyvinvointiklusteri
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C
Puhelinnumero: 020 798 6000
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: AINONEN MARTTI SAKARI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405104132
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Älykäs Arktinen Hyvinvointiklusteri selvityshanke kytkeytyy Lapin arktisen erikoistumisen ohjelmaan sekä Lappisopimuksen toimeenpanosuunnitelmaan. (2016 – 2017). Näissä asiakirjoissa pidetään tärkeänä monipuolista alueellista koulutus- ja TKI-toimintaa, minkä on kyettävä vastaamaan alueen toimijoiden tarpeisiin. Ohjelman toimenpiteinä mainitaan mm. yhteistyö alueen yritysten kanssa palveluiden kehittämiseksi yhteistyössä kaupallistettaviksi palvelukokonaisuuksiksi sekä kansainvälisen EU-rahoituksen hankinnan vahvistaminen alueen hyödyksi.
Aluekehitystoimenpiteiden tavoitteena on maakunnan kilpailukyvyn lisääminen. Kilpailukyky nähdään puolestaan alueen kykynä synnyttää, houkutella ja ylläpitää toimintaa, joka lisää alueen taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia. Laaja verkostoyhteistyö elinkeinoelämän, oppilaitosten ja viranomaisten kesken nähdään keinona vastata rakennemuutokseen.
Hyvinvointiklusteri selvityshanke liittyy myös ajankohtaiseen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiseen. Hallituksen linjauksen mukaisesti vastuu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä maakunnille 1.1.2019. Esitettyjen linjausten mukaisesti hallitus lisää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon tuotannon monipuolisuutta. Maakunta tuottaa tarvittavat sosiaali- ja terveyspalvelut itse tai yhdessä muiden maakuntien kanssa tai voi käyttää yksityisen tai kolmannen sektorin palveluita. Valmistelussa luodaan menettelyt, joilla turvataan uusien toimijoiden sekä pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuudet tarjota palveluita maakunnan tarpeisiin.
Hyvinvointiklusterin taustalla on Lapin liiton johdolla syksystä 2015 alkanut toiminta tukea Arktisen erikoistumisen ohjelmaa alueellisten klustereiden avulla. Arktisen erikoistumisen jalkauttaminen -hankkeen aikana määriteltiin klusterirakenteet seuraavasti: Arktinen teollisuus/kiertotalous, Arktinen älykäs maaseutuverkosto, Arktinen turvallisuus, Arktiset kehittämisympäristöt ja Arktinen muotoilu. Lappiin on luotu toimivat klusterirakenteet avaintoimialoille, mutta hyvinvointiklusteri puuttuu. Hankkeen tavoitteena on selvittää klusterimaisen rakenteen tarve ja mahdollisuudet hyvinvointialalla ja millainen olisi mahdollinen ”Älykäs Arktinen Hyvinvointiklusteri”.
Konkreettisena tavoitteena hankkeessa on selvittää uudenlaisen yhteistyön mahdollisuudet, jonka tuloksena hyvinvointiklusteri rakenne syntyisi.
Hankkeessa tehdään selvitys hyvinvointialan yrityksille, palveluita tuottaville järjestöille, asiantuntijaorganisaatioille ja alueen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä vastaaville tahoille hyvinvointiklusterin tarpeesta ja toimijoiden halukkuudesta osallistua sen toimintaan. Selvitys kohdentuu myös muihin alueellisiin klustereihin mm. yhteistyömahdollisuuksien ja hyvien käytäntöjen tunnistamiseksi. Hankkeen tuloksena on selvitysraportti hyvinvointiklusterin tarpeesta, mahdollisuuksista ja rakenteesta. Miten se voisi mahdollisesti toimia arktisena erityisosaajana ja alueensa kehittäjänä ja tukea sen jäsenten, myös alueen hyvinvointialan yritysten ja palveluja tuottavien järjestöjen, osallistumista tarpeen ja tilaisuuden tullessa EU-rahotteisiin tutkimus- ja innovointihankkeisiin.
Selvityshankkeen kohderyhmiä ovat erityisesti Lapissa toimivat hyvinvointialan yritykset ja hyvinvointipalveluita tuottavat järjestöt (erityisesti ns. perustason hyvinvointipalvelujen tuottajat), hyvinvointimatkailuun linkittyviä toimijoita (siltä osin kuin ne tuottavat tunnistettavia sosiaali- terveys- ja liikunta-alan palveluita hyvinvoinnin edistämiseksi, poislukien esimerkiksi ravinto-, ruoka-alan toimijoita tai ”elämysten” tarjoajia), hyvinvointiteknologia yrityksiä, asiantuntijaorganisaatioita ja maakunta sote -palvelujen järjestäjänä. Hankkeella selvitetään toimijoiden halukkuus ja tarve liittyä yhteen rakentamaan hyvinvointiklusteria ja määrittämään sen toimintaa.
Hakemusvaiheeseen mennessä lappilaisista hyvinvointialalla toimivista yrityksistä ja palveluja tuottavista järjestöistä ovat halukkuutensa tulla mukaan ilmoittaneet Saarenvire, Arkipäivä, Lapin kuntoutus Oy, Rovalan Setlementti ry ja Sovea oy. Asiantuntijaorganisaationa Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (POSKE) on lupautunut mukaan Sociopolis -hankkeen kautta erityisalueena digitalisaatio ja sähköiset palvelut.
Hankkeessa toimivien osapuolten tärkeimmät sidosryhmät kuten palveluiden järjestämisestä vastaavat tahot, Lapin yrittäjät, asiakas- ja potilasjärjestöt, Lapin asukkaat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 19 096
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 17 852
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 27 280
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 25 503
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeen matkustaminen pidetään minimissä hyödyntäen etäyhteyksiä ja kyselyt toteutetaan pääasiassa puhelimella. Selvityshankkeessa ei ole paljon toimintaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Selvityshankkeessa ei ole paljon toimintaa. Ei juuri vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeen käynnissä ollessa jätteet käsitellään asianmukaisesti. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 1 |
Selvityshankkeen tulosten hyödyntäminen jatkossa oletettavasti hyödyntää paikallisia toimijoita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 1 |
Selvityshankkeen tuloksena on julkaisu. Jatkossa julkaisu oletettavasti hyödyntää myös aineettomien tuotteiden ja palvelujen edelleen kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Selvityshankkeessa ei ole paljon toimintaa. Käytetään etäkokouksia ja välineitä. Ei juuri vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 2 |
Selvitys tukee hyvinvointialan kehittämistä ja hyvinvoinnin edistämistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Selvityshankkeessa ei ole paljon toimintaa. Ei juuri vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 1 |
Selvityshankkeessa ei ole paljon toimintaa. Ei juuri vaikutusta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Neutraali/ei vaikutusta. |
Selvityksen tarkoituksena oli kuvata Lapin hyvinvointialan toimijoiden keskinäisiä yhteyksiä ja verkostoitumistarpeita klusteritoiminnan käynnistämistä varten. Hankkeen toimenpiteet liittyivät osaksi laajempaa Lappi tason strategista yhteistyötä, jota on toteutettu Lapin liiton johdolla. Selvityksen tavoitteena oli tuottaa tietoa 1) Lappilaisen hyvinvointialan monituottajamallin mahdollisuuksista sekä sen tärkeimmistä ASE-klusteriyhteyksistä, 2) klusteritoiminnasta ja sen mahdollisten jäsenten tiedon tarpeista, 3) klusteritoimintaa tukevista korkeakoulujen TKI-ympäristöistä ja yhteistyörakenteista sekä 4) Hyvinvointiklusterin mahdollisesta mallista.
Molempien korkeakoulujen asiantuntijat osallistuivat asiantuntemuksellaan kaikkiin toimenpiteisiin. Selvityshankkeen aineiston muodosti kohderyhmälle suunnatun kartoituksen tuloksia, haastattelut ja keskustelut muiden ASE-klustereiden kokemuksista ja näkemyksistä, asiantuntijakuulemiset ja aiemmin tehdyt selvitykset ja tutkimukset.
Selvityksen tuloksena syntyi verkkojulkaisu. Se käsittelee ASE-klusteritoiminnan mahdollisuuksia tukea tutkimuksen, kehittämisen ja osaamisen vahvistamisen avulla maakunnan asukkaiden ja asukasyhteisöjen hyvinvointia sekä hyvinvointipalvelujen tuottajia.