![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72456
Hankkeen nimi: BioDigi - menetelmät, tuotteet ja palvelut
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2017 ja päättyy 31.12.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Keski-Karjalan Kehitysyhtiö Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1934207-8
Jakeluosoite: Kiteentie 9-11 B
Puhelinnumero: 050 502 0367
Postinumero: 82500
Postitoimipaikka: KITEE
WWW-osoite: http://www.keti.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katariina Eskelinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hanketyöntekijä/yritysasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 140 7505
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke perustuu Keski-Karjalan elinkeinostrategiaan 2020, jonka yhdeksi kehittämisen kärjeksi on valittu biotalous. Strategiassa keskeisenä läpileikkaavana teemana on digitaalisuuden hyödyntäminen. Alueella on kymmeniä biotalousalan yrityksiä sekä hyvät toimintaedellytykset biotalousalan kasvulle. Digitaalisuuden hyödyntäminen sekä tuote-, palvelu- ja konseptikehitys luovat tälle hyvät edellytykset. Tavoitteena on kehittää yritysten toimintaedellytyksiä digitalisoituvassa maailmassa, lisätä yritysten verkostoitumista, lisätä alueen tuotteiden ja palveluiden tunnettavuutta sekä luoda pohjaa uudelle kansainväliselle biotalouteen pohjautuvalle liiketoiminnalle.
Hanke muodostuu seuraavista toisiaan tukevista osiosta:
1. Digikoutsi – Digitaalisuuden mahdollisuudet tutuiksi ja käytäntöön
2. Tuote-, palvelu- ja konseptikehitys yritysverkostoissa
3. Benchmarking-matkat
Hankkeen tuloksena yritysten toimintaedellytykset paranevat, yritysten verkostot laajenevat ja uusia verkostoja syntyy, myynti kehittyy positiivisesti, yritysten liiketoiminta kasvaa ja uusia työpaikkoja syntyy. Luodaan uutta liiketoimintaa ja toimintamalleja alueen elinvoimaisuuden lisäämiseksi sekä yritysten sisäisen toiminnan kehittämiseksi koko arvoketjussa. Alueelle saadaan vahva moderni bio- ja digitalouden brändi, jonka myötä myös alueen houkuttelevuus tulee kasvamaan.
Hanke on POKAT 2017 -maakuntaohjelman mukainen ja toteuttaa Pohjois-Karjalan älykkään erikoistumisen valintoja sekä Keski-Karjalassa elinkeinostrategiaa 2020.
Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä ovat tuotannolliset yritykset & biotalousalan yritysryhmät:
1. Elintarvikkeet/luonnontuotteet
2. Biotalouteen liittyvät erikoistuotteet sekä bioenergia
Muutoshakemus 10/2018:
3. Muut pk-sektorin yritykset. Hankkeen toteutuksessa on ilmennyt tarve laajentaa pääasiallista kohderyhmää kattamaan myös välilliset kohderyhmät (ohjausryhmä 13.2.2018).
Palvelu- ja kaupanalan yritykset, metallialan yritykset sekä logistiikka-alan yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 204 484
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 183 573
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 277 514
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 250 910
Maakunnat: Pohjois-Karjala
Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan
Kunnat: Tohmajärvi, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Rääkkylä, Liperi, Juuka, Ilomantsi, Kitee
Jakeluosoite: Kiteentie 13 A
Postinumero: 82500
Postitoimipaikka: KITEE
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Luonnonvaroja hyödynnetään kestävästi,huomioidaan tuotteiden tai palveluiden elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 5 | 5 |
Kehitetään yritysten uusiutuvaan energiaan perustuvia palveluita. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 5 | 5 |
Kehitetään älykkäitä ja ekologisia tuotteita ja palveluita. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Tuotteistuksessa huomioidaan materiaalitehokkuus. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 5 |
Yrityksiä kannustetaan palveluihin, jotka lisäävät uusiutuvien energialähteiden käyttöä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Yrityksiä kannustetaan kestävään kehittämiseen tuotteiden ja palveluiden tuotteistamisessa ja markkinoinnissa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Kehitetään digitaalisia palveluita, yrityksiä kannustetaan digitalisaation hyödyntämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 5 |
Digitaaliset palvelut voivat vähentää liikkumisen tarvetta. Huomioidaan suunnittelussa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Lisääntyvä yritysyhteistyö, yritysten toiminnan ja tuotteiden kehittäminen luo lisää työpaikkoja. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hanke on tasa-arvoneutraali. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Aktivoidaan toimijoita kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. |
Hankkeen toimenpiteiden kautta tavoitteena oli kehittää yritysten toimintaedellytyksiä digitalisoituvassa maailmassa, lisätä yritysten verkostoitumista, alueen tuotteiden ja palveluiden tunnettavuutta sekä luoda pohjaa uudelle kansainväliselle biotalouteen pohjautuvalle liiketoiminnalle. Alunperin pääasiallisena kohderyhmänä olivat tuotannolliset yritykset ja biotalousalan yritysryhmät: Elintarvikkeet/luonnontuotteet ja Biotalouteen liittyvät erikoistuotteet sekä bioenergia. Välillisinä kohderyhminä palvelu- ja kaupanalan yritykset, metallialan yritykset sekä logistiikka-alan yritykset.
Toteutuksen aikana hankesuunnitelmaa ja hankkeen toteutusta muutettiin rahoittajan hyväksymänä seuraavasti: Hankkeen henkilöresursseihin lisättiin kokoaikaisen yritysasiantuntijan oheen osa-aikainen hanketyöntekijä elokuusta 2018 alkaen laaja-alaisen yritysten tavoittamisen, mukaan aktivoinnin ja tarvelähtöisen toteutuksen mahdollistamiseksi. Pääasiallinen kohderyhmä laajennettiin kattamaan myös alunperin välilliset kohderyhmät. Toteutuksen painopistettä ja toteutustapaa muutettiin yritysten tarpeet huomioiden enemmän toimenpidekokonaisuuden 1 suuntaan. Hankkeen toteutusaikaa jatkettiin puoli vuotta alkuperäistä aikataulua pidempään.
Toimenpiteitä toteutettiin kolmen kokonaisuuden alla: 1. Digikoutsi - Digitaalisuuden mahdollisuuden tutuiksi ja käytäntöön, 2. Tuote-, palvelu- ja konseptikehitys yritysverkostoissa ja 3. Benchmarking-matkat. Digikoutsi-kokonaisuuden alla toteutettiin kaikkiaan 14 infotilaisuutta ja 22 työpajaa eri teemoista. Yritysvierailuilla ja erilaisissa sidosryhmä- ym. tilaisuuksissa tiedotettiin hankkeen toimenpiteistä ja aktivoitiin niihin osallistumaan, useampikanavaisen ilmoitusviestinnän lisäksi.
Tuote-, palvelu- ja konseptointikehitys yritysryhmille -kokonaisuuden alla toteutettiin kaikkiaan 6 infotilaisuutta, 10 työpajaa sekä neljä (4) yhteistapahtumaa/-tapaamista verkostotoiminnan vahvistamiseksi.
Benchmarking-matkat toteutuivat maailman suurimpaan elintarvike- ja biotalousalan tapahtumaan Grüne Wocheen Saksan Berliiniin ja vähittäiskauppa- sekä HoReCa-ammattilaisten ruokamessutapahtuma Anugaan Saksan Kölniin.
Hankkeen toimenpiteisiin osallistui kaikkiaan 120 eri organisaatiota, joista yrityksiä 114, sekä lisäksi muutamia yritystoimintaa suunnittelevia yksityishenkilöitä. Toimenpiteiden kautta lisättiin yritysten osaamista ja tietoisuutta erilaisista digitaalisista menetelmistä, palveluista ja tuotteista - digitalisaation mahdollisuuksista ja hyödyntämisen keinoista. Järjestetyissä tilaisuuksissa, työpajoissa ja benchmarking-matkoilla yrityksille mahdollistettiin verkostojen tiivistäminen ja verkottuminen uusiin potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. Asiantuntijan avulla kartoitettiin elinkeinoelämän kannalta keskeisten keskikarjalaisten yritysten kiinnostus digitaalisiin laitteisiin ja menetelmiin. Yrityksiä avustettiin digitaalisaatioon liittyvien kehittämis- ja investointisuunnitelmien laatimisessa ja soveltuvien avustusten haussa.
Tuloksina tavoiteltiin yritysten toimintaedellytysten paranemista, verkostojen laajentumista ja uusien verkostojen syntymistä, myynnin positiivista kehitystä, yritysten liiketoiminnan kasvua ja uusien työpaikkojen syntymistä. Alueen elinvoimaisuuden lisäämiseksi sekä yritysten sisäisen toiminnan kehittämiseksi koko arvoketjussa tavoiteltiin uuden liiketoiminnan ja uusien toimintamallien luomista, sekä vahvan modernin bio- ja digitalouden brändin saamista alueelle sen houkuttelevuuden kasvattamiseksi.
Tulostavoitteita ei saavutettu tavoitellussa laajuudessa. Hankkeen toimenpiteiden kautta onnistuttiin herättelemään ja aktivoimaan yrityksiä toteuttamaan lähinnä kevyitä digitaalisuutta hyödyntäviä kehittämistoimia; tämän uskotaan tulevaisuudessa madaltavan kynnystä lähteä rohkeammin ja vähemmällä ennakkopelolla toteuttamaan kokonaisvaltaisempia liiketoiminnan kehittämistoimia digitalisaation mahdollisuudet huomioiden.