![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72346
Hankkeen nimi: Maakunnan kilpailukyvyn parantaminen elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä vahvistamalla (Kilma)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 30.4.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Savon liitto maakuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0827616-7
Jakeluosoite: PL 247, Sepänkatu 1
Puhelinnumero: 0175501400
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.pohjois-savo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Sahrio
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Muutosjohtajan assistentti
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447142617
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Savon elinkeinoelämä on pärjännyt kansallisesti vertailtuna kohtuullisen hyvin; yritysten liikevaihto ja vientitulo ovat viimeisen puolen vuoden aikana, vuoden 2016 alkupuoliskolla lievästi kasvaneet, kun ne koko maassa ovat laskeneet. Tätä kehitystä tulee tukea ja vahvistaa.
Tässä hankkeessa tarkoituksena on löytää uudenlainen elinkeinoelämää ja sitä kautta maakunnan kilpailukykyä eteenpäin kehittävä yhteistoimintamalli. Hanke kytkeytyy tiiviisti Suomen hallituksen eteenpäin viemään maakuntauudistukseen, jonka seurauksena mm. ELY-keskukset, maakunnan liitot ja TE-toimistot tulevat samaan organisaatioon. Kyse on suuresta hallinnollisesta ja toiminnallisesta uudistuksesta, jonka toimilla tähdätään elinkeinotoimintaa tukevien palvelujen uudenlaiseen järjestämiseen, asiakaslähtöisyyteen ja kustannustehokkuuteen. Tämä edellyttää prosessien, resurssien ja toimintatapojen läpikäyntiä sekä tehtävien uudelleenorganisointia. Tavoitteena on yhteen sovittaa useita aluekehitykseen vaikuttavia tehtäviä, jotka vaikuttavat myös alueen elinkeinoelämään ja työllisyyteen.
Tarkasteluun otetaan maakunnan kehittämisen kannalta keskeiset kokonaisuudet:
A) elinkeinoelämän kilpailukyvyn ja uudistumisen tukeminen kehittämällä palveluja toimivammiksi
- strategiatyö, yritysten ja muiden tahojen kansalliset ja EU-kehittämistuet, ohjaus ja neuvonta
B) tarvittavaa osaamista työmarkkinoille ja tehokas työllisyydenhoito, maakuntakaavoitus ja tarkoituksenmukainen liikennejärjestelmä elinkeinotoiminnan ja maakunnan kilpailukyvyn tukena
- työvoimapalvelut, koulutuksen ennakointi, maahanmuutto ja kotouttaminen
- kaavoituksen ja elinkeinotoiminnan vuorovaikutus ja yhteistoiminta
C) em. pääkokonaisuuksiin kytkeytyen: ICT- ja tietohallintopalvelut, talous- ja henkilöstöhallinta, kiinteistöt ja palvelupisteet
Hankkeen seurauksena Pohjois-Savossa on asiakaslähtöinen ja kustannustehokas uudenlainen toimintatapa yritys- ja työvoimapalveluiden järjestämisessä; voidaan puhua viranomaisista koostuvasta osaamiskeskittymästä.
Pohjois-Savon elinkeinotoimintaa tukevat valtion, kuntien ja kuntayhtymien organisaatiot.
Yrittäjät, yritykset, niiden työntekijät sekä työttömät ja työttömyysuhan alaiset henkilöt. Oppilaitokset ja tutkimuslaitokset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 295 207
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 110 233
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 369 008
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 137 822
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite: PL 247, Sepänkatu 1
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Toimintoja tehostamalla vähennetään luonnonvarojen turhaa käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Digitalisaation kehittyessä vähennetään ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 10 |
Hankkeessa luodaan uudet rakenteet paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeen tuloksena syntyvät rakenteet mahdollistavat uuden yritystoiminnan aiempaa tehokkaamman syntymisen ja tuen, mikä edistää myös aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Palveluprosessien suunnittelulla ohjataan asiakasvirtoja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Hanke tukee organisaatioiden ja niiden työntekijöiden osaamisen vahvistamista ja sitä kautta työntekijöiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Tasa-arvo ja yhdenmukainen kohtelu huomioidaan kaikessa hankkeen toiminnassa, | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Yhdenvertaisuus huomioidaan kehitystyössä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Hankkeessa tarkoituksena on ollut löytää uudenlainen elinkeinoelämää ja sitä kautta maakunnan kilpailukykyä eteenpäin kehittävä yhteistoimintamalli. Hanke kytkeytyy tiiviisti Suomen hallituksen eteenpäin viemään maakuntauudistukseen, jonka seurauksena mm. ELY-keskukset, maakunnan liitot ja TE-toimistot tulevat samaan organisaatioon. Tämä on edellyttänyt prosessien, resurssien ja toimintatapojen läpikäyntiä sekä edellyttää jatkossa tehtävien uudelleenorganisointia. Kansallisen maakuntauudistuksen myötä on mahdollista organisoida uudelleen ja uudenlaisiksi palveluprosesseiksi maakunnan kilpailukyvyn ja kehittymisen kannalta keskeiset palvelut, ml. yritys-, työvoimapalvelut, rahoituksen tuki sekä maakunnallinen kaavoitus. Hankkeessa on laadittu nykytilan kartoitus ja selvitykset toimenpiteistä, perustettu valmistelutyöryhmä ja sen tueksi keskeisistä tahoista muodostettavia alatyöryhmiä, kuvattu nykytilan organisaatio, henkilöstö, asiakkuudet, keskeisimmät kehityspaineet ja tahot, joita toivotaan kuultavan prosessin kuluessa. Hankeen toimeenpanevan luonteen myötä on laadittu näkemys tulevaisuuden elinkeino- ja työllisyyspalveluiden organisoitumisesta, palveluista, keskeisimmistä yhteistoiminta tahoista, kuultu ja osallistettu asiakkuus- ja kumppanuustahoja sekä kuultu keskeisten sidosryhmäorganisaatioiden ja/tai virastojen ensivaiheen näkemykset tulevasta uudelleen organisoitumisesta. Hankkeen myötä on tehty lainsäädännöllinen tarkastelu sekä aloitettu johto- ja toimintasääntöjen valmistelutyö.