![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72345
Hankkeen nimi: Asiakaslähtöiset, elinkeinoelämää ja maakunnan vireyttä tukevat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (PoSoTe)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 30.4.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto
Hakijan virallinen nimi: Pohjois-Savon liitto maakuntayhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0827616-7
Jakeluosoite: PL 247, Sepänkatu 1
Puhelinnumero: 0175501400
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.pohjois-savo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Henna Räsänen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Assistentti
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447142636
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Savossa on tehty sote-palvelujen valmistelutyötä palvelutarpeen kartoittamiseksi ja osallistuttu valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin. Nykytilanteen selvityksen jälkeen on tarpeen käynnistää maakunnallisen palvelumallin rakentaminen, joka korostaa asiakaslähtöisiä, asiakkaan valinnanvapautta ja asiakkaan palvelutarpeesta lähtevää palvelujärjestelmää. Uusi palvelujärjestelmä tukee maakunnan elinkeinoelämän vireyttä, uuden osaamisen ja innovatiivisuuden kasvamista sekä vahvaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan tukeutuvaa hyvinvointiteknologian hyödyntämistä ja kehittämistyötä.
Hanke tukee modernin ja kehittyvän maakunnan muotoutumista, taloudellisuutta, tehokkuutta ja erityisesti palveluiden vaikuttavuutta sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tiiviin yhteistyömallin luomista maakunnan kuntien kanssa. Edellä mainitut tekijät luovat maakunnan alueelle tulevaisuuden työpaikkoja ja uutta yritystoimintaa.
Yhteisellä kehitystyöllä turvataan palvelujen kehittyminen ja saatavuus koko maakuntamme alueella, ei pelkästään keskusalueilla. Kehittämistoiminta tukee myös yksilön / asukkaan hyvinvointia sekä osallisuutta terveyden- ja hyvinvoinnin kokonaisuuden edistämisessä.
Hanke tukee myös kansalaisyhteiskunnan ja osallisuuden vahvistamista, uudenlaisten vaikuttamismahdollisuuksien luomista sekä palvelujärjestelmän arviointia.
Hankeen tavoitteena on rakentaa tuotanto-, ohjaus- ja yhteistyörakenteet koko maakunnan alueelle. Tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminta osana elinvoimapalveluja klusterimallilla tulee olemaan hankkeen keskeinen osarakenne. Tavoitteena on tukea uusia sote-palvelujen malleja, monituottajuutta (yritykset, julkinen sektori ja kolmas sektori), osaamisen tukemista alueellisena ja valakunnallisesti sosiaali- ja terveydenhuollon osaamiskeskittymänä. Teknologiaa hyödynnetään sote-palvelukonseptien kehittämisessä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työssä.
Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan avulla luodut palvelukonseptit luovat uudenlaista yritystoimintaa, erityisesti pienyritystoimintaa. Samalla tuetaan eri toimijoiden verkottumista ja mm. kolmannen sektorin liittämistä kiinteästi osana palvelujärjestelmää. Hankkeella tuetaan myös julkisten sektorin valmiuksia toimia uudenlaisessa verkostomaisessa markkinaympäristössä.
Palvelut rakentuvat lähelle asukkaita, ne tulee olla joustavasti saatavissa ajasta ja paikasta riippumatta. Hankkeella vahvistetaan kansalaisen omien voimavarojen tukemista ja osallisuutta osana palvelujärjestelmää ja prosesseja.
Hankkeessa otetaan huomioon maakunnan alueen erityispiirteet, vahvuudet, väestörakenne ja väestön hyvinvoinnin ja terveyden indikaattoreiden ja ennusteiden mukaiset tekijät. Palvelujärjestelmän tuottama hyvinvointi- ja terveyshyödyt tulee olla mitattavissa. Järjestelmän tuottavuutta, vaikuttavuutta, tehokkuutta ja taloudellisuutta sekä hyvinvointia kuvaavat mittarit luodaan valmistelun aikana noudattaen valtakunnallisia linjauksia.
Hankkeessa hyödynnetään olemassa oleva hyödynnettävä tieto palvelujärjestelmästä, tutkimustieto, fyysiset rakenteet ja monituottajuuden mahdollisuudet. Hankkeen aikana pyritään käynnistämään pilotteja, hyödynnetään muita palvelujärjestelmän sisällä käynnistyviä hankkeita yhteen sovittaen niiden tulokset ja resursointi maakunnan kokonaisuuteen.
Maakunnan alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tuottavat organisaatiot (julkiset, yksityiset, kolmas sektori) sekä maakunnan alueen asukkaat.
Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat ja työntekijät, oppilaitokset, yliopisto, viranomaiset, T&K toiminta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 356 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 156 748
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 445 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 195 935
Maakunnat: Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon, Pieksämäen
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Joroinen, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite: PL 247, Sepänkatu 1
Postinumero: 70101
Postitoimipaikka: Kuopio
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Toimintoja tehostamalla vähennetään luonnonvarojen turhaa käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Digitalisaation kehittyessä vähennetään ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 7 |
Yksityissekstorin toimintamahdollisuudet palvelujen tuottajana voivat lisääntyä monituottajuuden myötä. Yritysten palvelutuotanto huomioidaan toimenpiteissä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 4 |
Hankkeen tuloksena syntyvät rakenteet sosiaali- ja terveysalalla avaa mahdollisuuksia terveys- ja hyvinvointiteknologian soveltamiselle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Palveluprosessien suunnittelulla ohjataan asiakasvirtoja | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Hanke edistää hyvinvointia luomalla toimivat palveluprosessit. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 4 |
Tasa-arvo ja yhdenmukainen kohtelu huomioidaan kaikessa hankkeen toiminnassa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Yhdenvertaisuus huomioidaan kehitystyössä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei ole tunnistettu välittämiä tai välillisiä vaikutuksia. |
PoSoTe hanke oli käytännön seuraus suomen hallituksen syksyllä 2015 tekemistä linjauksista, joiden mukaan maassamme siirrytään kuntien järjestämisvastuuseen perustuvasta sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta 18 maakunnan rakenteeseen. Hankkeella tartuttiin muutostilanteeseen jäsennelyllä ja organisoidulla tavalla, joka mahdollisti eri toimijoiden mukana olemisen ja laajan yhteistyön. Hankkeen tavoitteena oli rakentaa tuotanto-, ohjaus- ja yhteistyörakenteet koko maakunnan alueelle, huomioiden Pohjois-Savon maakunnan erityispiirteet.
Hankkeen tuloksena syntyi ehdotuksia, malleja ja toimenpiteitä uudesta palvelujärjestelmästä, jolla sote-palvelut voitaisiin tuottaa tulevaisuudessa asiakaslähtöisesti ja integroidusti Pohjois-Savon alueella. Hankkeessa valmistuneet raportit toimivat välineenä muutosten päätöksenteon ja käytäntöön viemisessä, kun maakunta myöhemmin käynnistyy.