![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72208
Hankkeen nimi: 6AIKA: ÄlyVESI - Älykäs kaupunkivesiliikenne
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2016 ja päättyy 31.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2059910-2
Jakeluosoite: Wolffskavägen 33
Puhelinnumero: 06 328 5000
Postinumero: 65200
Postitoimipaikka: Vaasa
WWW-osoite: http://www.novia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SALOKORPI MIRVA TUULIA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TKI-päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 44 762 3532
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Älykäs kaupunkivesiliikenne (ÄlyVESI) -hanke on kaupunkien, yritysten sekä korkeakoulujen välinen tuotekehitys- ja innovaatioprojekti. Hankkeen tavoitteena on luoda avoin innovaatioalusta, jonka avulla tutkitaan, kehitetään ja testataan uutta teknologiaa ja ratkaisuja älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämiseksi. Hankkeessa käynnistetään kehitystyö ja innovaatioprosessi, jota jatketaan hankkeen jälkeenkin erilaisissa pilotointiprojekteissa ja yritysten omissa tuotekehitysprosesseissa.
Älykkään kaupunkivesiliikenteen vaihtoehtoisia ratkaisuja ja palveluita kehitetään ja konseptoidaan yhdessä Turun, Helsingin ja Espoon kaupunkien kanssa. Lisäksi hankkeessa käynnistetään kehittämisprosessit autonomisen matkustajalautan ja älylaiturin toteuttamiseksi. Hankkeessa tarkastellaan tarkemmin autonomisen kaupunkilautan toteuttamisen ja operoinnin kannalta keskeisimpiä ja haasteellisimpia osa-alueita. Yritysten ja korkeakoulujen yhteistyöllä tutkitaan, kehitetään, kokeillaan ja testataan lautan energiaratkaisuja, automaatiota, etäoperointia sekä turvallisuusratkaisuja. Tavoitteena on tunnistaa teknologian kehittämisen kannalta olennaisimmat ja haasteellisimmat alueet ja pyrkiä löytämään yhdessä yritysten kanssa tapoja näiden kehittämiseksi. Hankkeen avulla yritykset voivat kehittää uutta liiketoimintaa meriteknologian ja ICT:n aloilla. Hanke vahvistaa tällä tavoin myös kansallista kilpailukykyä.
Hankkeen tuloksena syntyy uusia TKI-yhteistyön tapoja sekä verkostoja älykkään kaupunkivesiliikenteen ja meriteollisuuden kehittämiseksi, uutta osaamista, uusia kaupunkien, korkeakoulujen ja yritysten välisiä yhteistoimintamalleja, uusia meri- ja automaatioteknologian ratkaisuja sekä palvelukonsepteja. Tuloksena syntyy myös tietoa ja ratkaisuja ketterän, joustavan ja älykkään vesiliikenteen kehittämisestä, älykkään kaupunkilautan toteuttamisesta sekä älylaiturin konsepti
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on ne meriklusterin ja teknologiateollisuuden yritykset, jotka voivat osallistua hankkeeseen yhteistyössä korkeakoulujen kanssa älykkään vesiliikenteen kehittämiseen sekä erilaisten teknisten ja turvallisuuteen liittyvien ratkaisujen suunnitteluun, tutkimiseen ja testaukseen ja siten synnyttää uutta osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia.
Hankkeen kohderyhmänä ovat myös korkeakoulut, jotka osallistuvat mielenkiintoiseen ja innovatiiviseen hankkeeseen, jossa yhdessä yritysten kanssa voidaan kehittää meriteollisuuden ja laajemmin meriklusterin tarpeisiin uusia innovaatioita, teknologiaa, ratkaisuja sekä palveluita.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat mm. kaupunkilaiset ja kaikki älykkään kaupunkivesiliikenteen käyttäjät. Ensisijaisesti kyse on Turun, Helsingin ja Espoon kaupunkiseutujen asukkaista, mutta myös kaikki muut 6Aika-kaupungit sekä laajemmin muut kaupunkivesi- ja saaristoliikenteen käyttäjät hyötyvät projektin tuloksista. Hankkeen tuloksia levitetään kaikille 6Aika-kapungeille.
Toinen hankkeen välillinen kohderyhmä on viranomaiset, jotka sääntelevät ja valvovat meriliikennettä ja sen turvallisuutta. Myös laajemmin meriklusteritoimijat, jotka hyötyvät rannikko-, saaristo- ja sisävesiliikenteen kehittämisestä, ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä. Tällaisia kohderyhmiä ovat esimerkiksi lautta- ja yhteysalusliikennettä harjoittavat yhtiöt ja Vesitieyhdistys.
Välillisesti hankkeesta hyötyvät myös muut liikennealat, joissa älykkään automatisaation ratkaisut ovat myös kehittämisen alla. Lisäksi esimerkiksi teollisuuden piirissä automaation kehittämisessä on aivan vastaavanlaisia haasteita, ja mikäli ÄlyVESI-hanke onnistuu edistämään näiden teknologioiden kehittämistä, myös teollisuustoimijat laajemmin ovat hankkeen välillisiä kohderyhmiä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 477 395
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 409 655
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 712 529
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 625 150
Maakunnat: Uusimaa, Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Helsingin, Turun
Kunnat: Espoo, Turku, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 5 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Tavoitteena on, että tulevaisuuden matkustajalautan rakentamisessa huomioidaan luonnonvarojen kestävä käyttö käyttövoiman lisäksi myös materiaalivalinnoissa ja muussa tekemisessä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 8 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten myös edistää 0-päästöisten teknologioiden käyttöönottoa laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla ja näin edesauttaa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä. Tulevaisuuden älykäs kaupunkivesiliikenne vähentää myös yksityisautoilun tarvetta kaupungeissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 3 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten edistää teknologioiden käyttöönottoa myös laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla ja olla näin vähentämässä kasvien, eliöiden ja luonnon monimuoitoisuuden tuhoutumisen uhkaa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 8 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä, ja siten se voi suoraan olla vaikuttamassa kasvihuonekaasujen vähenemiseen. Tulevaisuuden älykäs kaupunkivesiliikenne vähentää myös yksityisautoilun tarvetta kaupungeissa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole erityisiä vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 2 |
Hankkeen aikana huomioidaan, että materiaalien käyttö on taloudellista ja jätteiden syntymistä pyritään minimomimaan. Hankkeen tavoitteena on, että älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämisessä huomioidaan myös taloudellinen kestävyys materiaalien ja jätteiden suhteen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 7 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Yksi tarkasteltava vaihtoehto on biopolttoaineet aluksen käyttövoimana. Hanke voi edistää teknologioiden käyttöönottoa myös laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 6 |
Hankkeessa tehdään yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa. Tätä pyritään edistämään myös mahdollisissa jatkohankkeissa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 6 |
Hankkeessa kehitetään myös älykkään kaupunkivesiliikenteen palvelukonsepteja, jotka voivat olla esimerkiksi älykkäitä mobiilipalveluita tai digitaalisia tietopalveluita tulevaisuuden älykkäässä matkustajalautassa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää älykästä kaupunkivesiliikennettä, joka tulisi osaksi julkisia liikkumisen palveluita. Siten voidaan vähentää esimerkiksi autoilun tarvetta kaupungeissa. Näin hanke on edistämässä liikkumisen ja logistiikan näkökulmasta taloudellista kestävyyttä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 5 |
Älykäs kaupunkivesiliikenne edistää uusien asuinalueiden asukkaiden liikkumismahdollisuuksia sekä palveluiden saavutettavuutta. Siten se edistää kaupunkilaisten hyvinvointia. Hankkeen toteuttamisvaihe on myös mielenkiintoinen uusi projekti, josta kaupunkilaiset ovat varmasti kiinnostuneita. Älykäs kaupunkikehittäminen edistää kaupunkilaisten viihtyvyyttä ja siten edelleen hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 5 |
Älykäs kaupunkivesiliikenne edistää uusien asuinalueiden asukkaiden liikkumismahdollisuuksia sekä palveluiden saavutettavuutta. Siten se edistää kaupunkilaisten tasa-arvoa. Älykkään matkustajalautan konseptin ja pilotointivaiheen suunnittelussa huomioidaan myös esteetön pääsy lautalle. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 2 |
Hankkeen tavoitteena on edistää älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämistä koko maassa. Siten hanke voi olla edistämässä Suomen mittakaavassa yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 6 |
Älykäs kaupunkivesiliikenne voi olla edistämässä myös kulttuurin saavutettavuutta tai toisaalta itse lautta voi toimia kulttuurin välittäjänä, esim. taidenäyttelyiden tai performanssien ja konserttion pitopaikkana. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Hankkeessa kehitetään älykästä ja 0-päästöistä kaupunkivesiliikennettä. Hanke voi siten myös edistää 0-päästöisten teknologioiden käyttöönottoa laajemmin merenkulun tai muiden liikennemuotojen alalla. Hankkeessa huomioidaan myös muutoin ympäristön kannalta kestävien ratkaisujen toteuttamistarve. Siten ympäristöosaaminen kasvaa hankkeessa. |
ÄlyVESI - Älykäs kaupunkivesiliikenne -hanke oli korkeakoulujen, kaupunkien ja yritysten kehitysprojekti, jossa innovoitiin, kehitettiin ja testatiin älykkään kaupunkivesiliikenteen konsepteja, ratkaisuja ja tuotteita. Konseptoinnissa lähtökohdiksi otettiin saaristo- ja virkistysmatkailun edistäminen, sekä älykkään, autonomisen matkustajalautan ja siihen liittyvien ratkaisujen kehittäminen. Hankkessa tuotettiin
laajempia älykkään kaupunkivesiliikenteen palvelukonsepteja, opastamisen palvelukonsepteja, älylautan ja älylaiturin konsepteja, kelluvan lautan/mökin/kioskin konsepti sekä älylautan tai älylaiturin yksittäisiä tuoteita tai ratkaisuja. Lisäksi hankkeen kehitysprosesseista syntyi muun muassa sensoriplatformi, tutkimusinstituutti, koulutusohjelma, autonomisen vesiliikenteen testaamiseen soveltuvia pienoismalleja, puheteknologian testisovellus sekä tietoliikenteen testiverkko. Myös monia muita ideoita tunnistettiin ja kehitettiin hankkeessa.
ÄlyVESI-hanke oli älykkään kaupunkivesiliikenteen kehittämisen boostaus-hanke. Innovointia ja kehitysproseseja käynnistettiin hankkeen aikana, ja ne jatkuvat monissa muissa kehitysprojekteissa hankkeen jälkeen. Hanke kerrytti valtavan määrän uutta osaamista ja verkostoja, joita hyödynnetään yritysten, korkeakoulujen, kaupunkien ja viranomaisten kehitysprosesseissa sekä opetuksessa.