![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72186
Hankkeen nimi: CityTrack
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 30.9.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Tampereen Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0155668-4
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Puhelinnumero:
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: TAMPEREEN YLIOPISTO
WWW-osoite: www.uta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saarijärvi, Hannu
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 03 3551 7607
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa tutkitaan urbaanin ympäristön paikannuskyvykkyyttä ja sen vaikutusta ihmisten liikkumisen ratkaisuihin. Projektissa haetaan vastauksia seuraaviin sekä teoreettisesti että liiketoiminnallisesti relevantteihin kysymyksiin: Miten kuluttajat kokevat paikkatiedon keräämisen ja hyödyntämisen? Miten kaupunkikeskustassa liikkuvia kuluttajia voidaan ryhmitellä ja segmentoida, sekä miten tätä tietoa voidaan yhdistää palvelujen ja kaupan toimijoiden omiin asiakastietokantoihin? Miten yksityiskohtaisella asiakastiedolla voidaan palvella kuluttajia? Millaisiaan globaaleihin asiakastarpeisiin sisä- ja ulkotilapaikannuspalvelut voivat luoda ratkaisuja? Millaisia uusia sisätilapaikannusta hyödyntäviä kaupan ja liikkumisen palveluja loppukäyttäjät tulevaisuudessa kaupunkien keskustoissa haluavat? Miten yritykset voivat vastata näihin tarpeisiin kilpailukykyisillä ja vientikelpoisilla palveluilla?
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 400 155
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 397 860
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 400 156
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 403 860
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Kalevantie 4
Postinumero: 33014
Postitoimipaikka: Tampere
Suunniteltu: 9, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Uudet paikannuspalvelut vähentävät liikkumisen tarvetta ja edistävät siten luonnnon varojen kestävää käyttöä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 7 |
Liikkumistarpeen väheneminen pienentää CO2-päästöjä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 3 |
mm. CO2 päästöjen vähenemisen kautta edistetään luonnon monimuotoisuuden säilymistä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Liikenteen päästöjen väheneminen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei kohdistu Natura 2000 alueille | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 0 |
Kaupan ylijäämä saadaan pienennettyä kohdennetun markkinoinnin kautta ja jätteitä syntyy sitä kautta vähemmän. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
Uudet liikkumisen ja logistiikan palvelut edistävät mm. sähköautojen käytettävyyttä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 0 |
CityTrack luo uusien paikkatietoa hyödyntävien palvelujen testiympäristön, jota hyödyntäen paikallisten yritysten on mahdollista kehittää vientikelpoisia menestystuotteita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 0 |
Uudet sisätilapaikannusta hyödyntävät palvelut ovat useimmiten aineettomia tuotteita tai palveluja. Esim mobiilisovelluksia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 9 | 0 |
Uusilla liikkumisen ja kaupan palveluilla voidaan tehostaa liikkumista, logistiikkaa, ympäristöystävällisyyttä ja turvallisuutta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 7 |
Uudet sisätilapaikannuspalvelut mahdollistavat erityisryhmien, estetettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden huomioimisen paremmin kaupan ja älykkään liikkumisen palveluissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Testiympäristöä hyödyntäen voidaan tuottaa edullisia palveluja kaikille käyttäjäryhmille. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 3 |
Testiympäristöä hyödyntäen voidaan tuottaa edullisia palveluja kaikille käyttäjäryhmille. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 1 |
Ei merkittäviä vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 5 |
Projektissa kehitetään osaamista, jolla voidaan välttää turhaa liikkumista ja luodaan kaupalle edellytyksiä vähentää kaupan ylijäämätuotteiden määrää. |
Hankkeessa tutkitaan urbaanin ympäristön paikannuskyvykkyyttä ja sen vaikutusta ihmisten liikkumisen ratkaisuihin. Projektissa haetaan vastauksia seuraaviin sekä teoreettisesti että liiketoiminnallisesti relevantteihin kysymyksiin: Miten kuluttajat kokevat paikkatiedon keräämisen ja hyödyntämisen? Miten kaupunkikeskustassa liikkuvia kuluttajia voidaan ryhmitellä ja segmentoida, sekä miten tätä tietoa voidaan yhdistää palvelujen ja kaupan toimijoiden omiin asiakastietokantoihin? Miten yksityiskohtaisella asiakastiedolla voidaan palvella kuluttajia? Millaisiaan globaaleihin asiakastarpeisiin sisä- ja ulkotilapaikannuspalvelut voivat luoda ratkaisuja? Millaisia uusia sisätilapaikannusta hyödyntäviä kaupan ja liikkumisen palveluja loppukäyttäjät tulevaisuudessa kaupunkien keskustoissa haluavat? Miten yritykset voivat vastata näihin tarpeisiin kilpailukykyisillä ja vientikelpoisilla palveluilla?