![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72137
Hankkeen nimi: HappyOrNot:n kehittämishanke Aasian liiketoimintamahdollisuuksien ja yhteistyökumppanuuksien kartoittamiseen sekä aineettomien oikeuksien kansainvälisen suojauksen varmistamiseen
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 20.6.2016 ja päättyy 30.4.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: HAPPYORNOT OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 2260302-1
Jakeluosoite: Vuolteenkatu 20
Puhelinnumero: +358 44 547 6802
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: www.happy-or-not.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Levaniemi Ville
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: EVP, Co-Founder
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 445476802
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tässä hankkeessa keskitytään Aasian liiketoimintamahdollisuuksien ja yhteistyökumppanuuksien kartoittamiseen sekä aineettomien oikeuksien kansainvälisen suojauksen varmistamiseen Aasian sekä APAC:n alueilla. Toimenpiteet ja tavoitteet: Päämarkkina-alueiden todentaminen palvelun toimittamisen kannalta, Yhteistyökumppanikartoitus, Markkinakartoitus: potentiaalisten kohderymien kontaktointi kansainvälisesti sekä kaupallisiin (mm.messut) tapahtumiin osallistuminen, kilpailijatilanteen selvittäminen, Aineettomien oikeuksien suojauksen vahvistaminen ja varmistaminen, että HappyOrNot-oikeudet pysyvät Suomessa: pääpainona Aasia ja APAC-alueet.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 168 700
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 120 943
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 168 700
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 120 943
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite: Vuolteenkatu 20
Postinumero: 33100
Postitoimipaikka: TAMPERE
Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8.00, joihin työllistyvät naiset 3.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
HappyOrNot Oy toteutti aikavälillä 1.6.2016 - 31.5.2018 Euroopan aluekehitysrahaston tuella hankkeen, jossa keskityttiin potentiaalisten markkina-alueiden ja yhteistyökumppanien kartoittamiseen sekä HappyOrNot Oy:n aineettomien oikeuksien suojaamiseen Aasian alueella. Keskeisenä tavoitteena hankkeessa oli kokemustiedon hankkiminen yritystapaamisissa ja keskusteluissa asiantuntijapalveluja tarjoavien tahojen kanssa. Hankkeen päätuloksena voidaan todeta, että Aasia markkina-alueena on HappyOrNot Oy:n kannalta kiinnostava ja riskejä pystytään hallitsemaan ainakin kolmessa suhteessa: 1. HappyOrNot-palvelukonseptiin ei tarvita olennaisia kulttuurisia tai lainsäädännöllisiä muutoksia, jotta se voisi tarjota merkittävää arvoa myös Aasian alueella toimiville yrityksille ja organisaatioille. Merkittävillä muutoksilla ei tarkoiteta itsestäänselviä muutoksia, kuten kieliversiointia, asiakastuen tarjoamista paikallisella kielellä ja muita vastaavia asioita, joita tyypillisesti tarvitaan mentäessä mille tahansa markkina-alueelle. 2. Ymmärrys asiakas- ja työntekijäkokemuksen merkityksestä organisaation tehokkuuden kulmakivenä on pitkälle kehittynyttä Japanissa, Etelä-Koreassa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa sekä useassa muussa ASEAN-alueen maassa. Kun tätä verrataan USA:n markkinoille tyypilliseen asiakaslähtöiseen ajatteluun, voidaan todeta ettei markkinoillemeno ole liian aikaista. Yleisesti ottaen ei todettu sitä riskiä, että organisaatiot eivät arvostaisi kokemustietoa riittävän korkealle, mutta hanke auttoi alueen maiden priorisoinnissa markkinointi- ja tuotekehityspanostusten näkökulmasta. Hankkeen aikana tunnistettiin myös maita, joihin ei ole tarkoituksenmukaista kohdistaa resursseja. 3. Aineettomien oikeuksien suojaaminen oli mahdollista toiminnan turvaamiseksi ja näin ollen alueen kilpailutilanne ei ole valituissa maissa riski laillisesta näkökulmasta. Hankkeen tuloksena HappyOrNot on jatkuvasti lisännyt panostustaan Aasian markkinaosuuden kasvattamisessa. Toimenpiteitä ovat resurssien lisääminen, palvelun lokalisointi, jälleenmyyjäverkoston lisääntynyt tuki, IP-suojaustoimenpiteiden jatkaminen sekä säännölliset osallistumiset alueella vähittäiskaupan, ilmailun ja terveydenhuollon ammattitapahtumiin.