![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72081
Hankkeen nimi: Datadriven B2B affärsutveckling bland Österbottniska företag
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2059910-2
Jakeluosoite: Wolffskavägen 33 PB 6
Puhelinnumero: 06-3285000
Postinumero: 65201
Postitoimipaikka: Vasa
WWW-osoite: http://www.novia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: BRASKÉN MATS
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektledare
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 377 0868
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Vårt mål är att utarbeta, testa samt kritiskt utvärdera användbara modeller och praxis, vilka kan fungera som ett stöd för ett bättre beslutsfattande inom industrin. Målet är att förse industrin med verktyg som behövs för att bättre utnyttja den stora mängd data som många företag redan idag samlat och fortsättningsvis samlar på sig. Projektet är ett led i ett fortgående arbete att understöda regionens industri vid ingången till den digitala eran.
Projektets första åtgärd omfattar en nulägesanalys som innefattar insamling, identifikation och kategorisering av företagsdata, främst ekonomiska nyckeltal. Denna åtgärd följs av analys av data för att identifiera sambanden mellan företagsdata och lönsamhet hos en affär. Dessa samband utgör grunden för modellbygge, test och utvärdering. Modellen testas därefter på ett flertal, verkliga affärssituationer för utvärdering av utfall, d.v.s hur kan modellen stöda ett bättre beslutsfattande inom industrin. Modellen blir sedan det egentliga verktyget som skall användas vid marknadsanalys, säljledning, säljarbete och samverkan med kunder.
Det konkreta resultatet av projektet består i en validerad matematisk modell, vilken kan användas vid marknadsbedömning, offertgivning, prissättning och försäljning, samt i resultatuppföljningssyfte. För att införa detta nya kvantitativa element i företagens beslutsfattande, kommer även framtagande av en ”best practice” vid implementering av resultaten att vara en viktig del av projektets slutresultat.
Målgruppen som kan utnyttja resultaten av projektet är stor och utgörs av alla de företag som är involverade i business to business (B2B) sammanhang. Det är företag som säljer till andra företag och i samband med offertgivning, prissättning och det verkliga säljarbetet behöver redskap som stöd för ett mera robust beslutsfattande. Primärt inriktar vi oss på landskapets företag.
Den kunskap som genereras genom projektet kommer att spridas genom den egna organisationen (Novia). Ur denna synvinkel blir Novias studerande och personal en indirekt målgrupp. Detsamma gäller även för andra högskolor och deras studeranden och personal, samt i.o.m. att projektresultaten är offentliga, alla andra som är intresserade.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 68 869
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 60 213
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 88 390
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 77 591
Maakunnat: Pohjanmaa
Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Kyrönmaan, Vaasan, Sydösterbottens kustregion
Kunnat: Uusikaarlepyy, Pietarsaari, Vöyri, Laihia, Kaskinen, Pedersören kunta, Mustasaari, Kruunupyy, Kristiinankaupunki, Isokyrö, Vaasa, Luoto, Maalahti, Närpiö, Korsnäs
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Ett effektivt beslutsfattande omfattar inte enbart ekonomiska fördelar, utan minskar också den miljöpåverkan som själva beslutsprocessen medför. Denna miljöpåverkan uppstår förmodligen i samband med resor under processens gång. Ett bättre beslutsunderlag kan implicera minskat behov för resor. Därutöver innebär all form av effektivisering av verksamhet att resursbehovet för en enskild insats minskas. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ingår ej i projektet. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Ett effektivt beslutsfattande omfattar inte enbart ekonomiska fördelar, utan minskar också den miljöpåverkan som själva beslutsprocessen medför. Denna miljöpåverkan uppstår förmodligen i samband med resor under processens gång. Ett bättre beslutsunderlag kan implicera minskat behov för resor. Därutöver innebär all form av effektivisering av verksamhet att resursbehovet för en enskild insats minskas. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Ett effektivt beslutsfattande omfattar inte enbart ekonomiska fördelar, utan minskar också den miljöpåverkan som själva beslutsprocessen medför. Denna miljöpåverkan uppstår förmodligen i samband med resor under processens gång. Ett bättre beslutsunderlag kan implicera minskat behov för resor. Därutöver innebär all form av effektivisering av verksamhet att resursbehovet för en enskild insats minskas. Svaret avser i första hand minskade resor och därmed minskande av växthusgaser. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ingenting utöver motiveringarna ovan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ingen identifierad påverkan. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Projektet tar inte ställning till hur energi produceras. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 5 |
Ifall den lokala näringsstrukturen avser det lokala näringslivet är detta exakt vad projektet syftar till. Ifall det är själva strukturen som utgör nyckelord, så har projektet ingen uttalad avsikt att förändra denna. Dock kan projektets fokus på B2B-företagande anses gynna specifikt denna typ av företagande framom andra och därigenom också indirekt påverka strukturen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Projektet verksamhet är fullständigt informationsbaserad och projektets huvudresultat, d.v.s. modellen för bättre beslutsfattande, är också en immateriell produkt. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
I enlighet med de svar som angetts under "ekologisk hållbarhet" förväntas ett effektiverat beslutsfattande minska behovet av fysiska kundbesök. Detta innebär ett minskat resande. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 5 |
Projektet syftar till att understöda den regionala ekonomiska utvecklingen. En gynnsam ekonomisk utveckling främjar i regel också välmåendet hos befolkningen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Det kan konstateras att namngivna företagsintressenter i projektet representerar traditionellt mansdominerade branscher. "Traditionellt beslutsfattande" bygger i sin tur på personlig erfarenhet och kompetens och den största delen av denna finns rimligtvis hos äldre manliga anställda. Datadrivet beslutsfattande bygger däremot på empirisk fakta, vilket ökar möjligheterna för yngre och kvinnliga beslutsfattare. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Projektet syftar till att understöda den regionala ekonomiska utvecklingen. En gynnsam ekonomisk utveckling främjar i regel också samhällelig jämlikhet och svaga gruppers välbefinnande. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ingen inverkan. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ingen inverkan |
Projektets uttryckta mål har varit att utarbeta, testa samt kritiskt utvärdera användbara modeller och praxis vilka kan fungera som stöd för ett bättre beslutsfattande i ett B2B sammanhang. Projektet har genomfört en grundlig nulägesanalys vid fem företag (Wärtsilä, NTM, UpCode, Logset och Mirka), samt kartlagt företagens beredskap att utnyttja sina kunddata och deras tillgång till analytiska verktyg för en fördjupad kundförståelse. Tillsammans med ett av målföretagen (Wärtsilä) har vi dessutom tagit fram en detaljerad beslutsmodell, vilken fungerar som stöd vid marknadsbedömning och försäljningsarbete. Denna framtagna beslutsmodell har enligt utsago från företaget väl tjänat sitt syfte. Förutom de fem målföretag vi haft ett nära samarbete med, har vi även strävat till att sprida kunskapen om digitaliseringens möjligheter till regionens företag, genom workshops (Vaasa Energy Week) och utbildningar (Novia). Sammanfattningsvis anser vi därför att projektet väl uppnått de uppsatta målen.