![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72075
Hankkeen nimi: Observis Oy:n kansainvälistymishanke
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 9.6.2016 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OBSERVIS OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2373508-5
Jakeluosoite: Jääkärinkatu 29
Puhelinnumero: +358 405562580
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: MIKKELI
WWW-osoite: www.observis.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kainulainen Tommi
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: CEO
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 405562580
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Observis Oy:n tavoitteena on kasvaa voimakkaammin omilla tuotteilla ja palveluilla erityisesti Suomen ulkopuolella. Tällä hankkeella luodaan edellytykset ja aloitetaan omien tuotteiden ja myös osaamisen vienti kansainvälisille markkinoille kohteena Lähi-Itä ja siellä erityisesti Arabiemiirikunnat ja Iran. Tavoitteena on saada hankkeen loppuun mennessä viennin osuus yhtiön toiminnasta merkittäväksi. Samalla palveluut ja erityisesti niihin liityvä lokalisointi sekä ansaintamallit rakennetaan toimiviksi. Hankkeen toimenpiteet koostuvat kitetytetysti palveluiden lokalisoinnista mukaan lukien juridiset näkökulmat sekä asiakas- ja kumppanuussuhteiden luomisesta Lähi-Idän alueelle. Hankkeen tuloksena Observis Oy:lle syntyy palveluliiketoimintaa tarvittavine verkostoineen Lähi-Itään
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 53 020
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 47 631
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 53 020
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 47 631
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin
Kunnat: Mikkeli
Jakeluosoite: Jääkärinkatu 29
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: MIKKELI
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Digitalisaation myötä esim. paperinkulutus vähenee | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Digitalisaation myötä paperin ja muidenkin fyysisten materiaalikulutus vähenee | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
Luo suoria työpaikkoja lyhyelläkin tähtäimellä ja omaa ison kasvupotentiaalin. Tulevaisuudessa syntyy myös ekosysteemejä, joissa syntyy lisää liiketoimintaa sekä työpaikkoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 10 |
Hankkeen keskiössä | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 4 |
Palvelut aktivoivat ihmisiä liikkumaan | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 8 |
Palvelut on osin suunniteltu hyvinvoinnin lisäämiseen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Samat palvelut kaikille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 4 |
Palvelut sisältävät yhteisöllistä toimintaa | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 6 |
Palvelut sisältävät yhteisöllistä toimintaa | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 5 |
Palveluiden sisältötuotantojen kautta mahdollisuus ympäristöosaamiseen lisäämiseen merkittävästikin. |
Observis Oy on selvittänyt vv. 2016-2017 mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaa Arabiemiraattien ja Iranin markkinoille. Selvityksen yhteydessä selvisi Lähi-idän markkina myös laajemmin. Hanke toteutettiin hyvin käytännön läheisesti ja myyntiorientoituneesti. Käytännön toimnpiteet koostuivat pienhköstä ulkopuolisen konsultin selvitystyöstä ja useasta vierailusta alueella. Käyntien ja selvitysten pohjalta yhtiö lokalisoi tuotteinaan vastaamaan markkinan tarpeita. Hankkeessa saatiin erittäin hyviä tuloksia. käsitys markkinoista ja menestymisen edellytyksistä selvisi. Markkinan yleistilanne myös muuttui hankkeen aikana, eritoten Iranissa. Hanke johti epäsuorasti myös useaan kauppasopimukseen ja toimipisteen perustamiseen Abu Dhabiin.