![]() |
![]() |
Hankekoodi: A72002
Hankkeen nimi: Digitaalisen koulutusjärjestelmän, erityisesti MOOC-kyvykkyyden kehittäminen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2016 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245895-5
Jakeluosoite: PL 8000
Puhelinnumero: +358 294 48 0000
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulun yliopisto
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pentti Haddington
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Professori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 (0)294 48 3285
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tässä hankkeessa, ja myöhemmin hankekokonaisuudessa on tavoitteena kehittää uusia digitaalisia oppimisratkaisuja.Näkökulmina ovat erityisesti pohjoispohjanmaalaisten korkeakoulutuksen tarjoajien kilpailukyky ja koulutukseen liittyvien yritysten liiketoiminta. Hanke tukee osaltaan Oulun yliopiston uutta koulutusstrategiaa (ns.oppimisen digiloikka). Hankkeessa yhdistetään ja edelleen kehitetään sitä monitieteellistä ja kansainvälistä osaamista, jota Oulun yliopistossa on innovatiivisista pedagogisista ratkaisuista, moderneista koulutusteknologioista sekä korkealaatuisten opetussisältöjen tuottamisesta. Hanketta koordinoi ihmistieteiden tutkimuskeskus Eudaimonia(yhdessä LeaF-infrastruktuurin kanssa) ja se toteutetaan kasvatustieteellisen, tieto- ja sähkötekniikan sekä humanistisen tiedekunnan tutkijoiden yhteistyönä.
Hankkeen fokus on digitaalisissa oppimisympäristöissä, ja erityisesti MOOC-järjestelmissä. MOOC on lyhennyssanoista ’Massive Open Online Courses’. MOOCit mahdollistavat koulutuksen tarjoamisen tarvittaessa rajattomasti paikasta ja ajasta, ja osin myös mittakaavasta riippumatta, mikä avaa mahdollisuuksia paitsi koulutusmarkkinatoimijoille (mm. koulutusvienti ja osaajien houkuttelu) ja digitaalisten koulutusjärjestelmien liiketoiminnalle, myös osaajien kehittämiseen alueilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä tai tarvitaan ketteryyttä (esim. dynaamisten alojen vuoksi).
Nykyiset MOOC-ratkaisut ovat kuitenkin vielä pedagogisesti kehittymättömiä. Innovatiivisille ratkaisuille ja toimijoille on tilaa. Kestävän perustan luomiseksi tavoitteena on viedä läpi esiselvitysvaihe ja hakea rahoitusta jatkohankkeisiin. Tässä esiselvityshankkeessa, tai hankkeen 1. vaiheessa, jolle nyt haetaan rahoitusta, etsitään uudenlaisia MOOC-ratkaisuja,luodaan MOOCien kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyvää osaamista, tehdään alustavia kokeiluja ja valmistellaan laajempia jatkohankkeita. Hankkeen erityinen vahvuus on, että siinä keskitytään erityisesti uuden sukupolven ympäristöihin, joissa erilaisten pedagogisten ratkaisujen avulla hyödynnetään vuorovaikutteisuutta ja pelillisyyttä.
Hankkeen 2. vaiheessa, jolle haetaan (ESR- ja/tai EAKR- ja/tai Tekes ja/tai Akatemia- ja/tai H2020-) rahoitusta 1. vaiheen tulosten myötä, luodaan pidemmälle vietyjä sisältöjä MOOC-kursseille. Rahoitusta 2. vaiheelle hakevat tämä esiselvityshanke ja aihepiiriin läheisesti liittyvää tutkimusta tekevät muut tutkimusryhmät. Pilottikohteet ja niiden sisällöt valitaan, suunnitellaan ja toteutetaan niin, että ne vastaavat ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ja koulutuksen haasteisiin (esim. maahanmuutto, kansainvälistyminen, nopeasti muuttuvat koulutustarpeet).
• Pohjoispohjanmaalaiset korkeakoulutuksen järjestäjät ja sen rahoittajat
• Pohjoispohjanmaalaiset yritykset, joilla on digitaalisten välineiden ja sovellusten kehittämiseen liittyvää osaamista (ml.pelillisyys- ja vuorovaikutuselementit)
Pitkällä tähtäimellä - seuraavissa vaiheissa tämän esiselvityshankkeen jälkeen - kohderyhmiä ovat koulutuksen kohderyhmät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 90 876
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 75 514
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 129 823
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 107 877
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: PL 8000
Postinumero: 90014
Postitoimipaikka: Oulun yliopisto
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Digitaaliset oppimisympäristöt voivat vähentää matkustamista. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Digitaaliset oppimisympäristöt voivat vähentää matkustamista. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 3 |
Edistetään kansainvälistä palvelutuotantoa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 3 |
Kyse on palvelukyvykkyyksien kehittämisestä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Edistetään pitkällä tähtäimellä elinkeinotoimintaa ja kouluttautumismahdollisuuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 3 |
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 3 |
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 3 |
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Edistetään pitkällä tähtäimellä kouluttautumismahdollisuuksia. |
Tässä hankkeessa, ja myöhemmin hankekokonaisuudessa oli hakuhetkellä tavoitteena kehittää uusia digitaalisia oppimisratkaisuja. Näkökulmina olivat erityisesti pohjoispohjanmaalaisten korkeakoulutuksen tarjoajien kilpailukyky ja koulutukseen liittyvien yritysten liiketoiminta.
Hanke tuki osaltaan Oulun yliopiston uutta koulutusstrategiaa (ns.oppimisen digiloikka). Hankkeessa yhdistyi monitieteellinen ja kansainvälinen osaaminen, jota Oulun yliopistossa on innovatiivisista pedagogisista ratkaisuista, moderneista koulutusteknologioista sekä korkealaatuisten opetussisältöjen tuottamisesta. Hanketta koordinoi ihmistieteiden tutkimuskeskus Eudaimonia(yhdessä LeaF-infrastruktuurin kanssa) ja se toteutettiin kasvatustieteellisen, tieto- ja sähkötekniikan sekä humanistisen tiedekunnan tutkijoiden yhteistyönä.
Hankkeen fokus oli digitaalisissa oppimisympäristöissä, ja erityisesti MOOC-järjestelmissä. MOOC on lyhennyssanoista ’Massive Open Online Courses’. MOOCit mahdollistavat koulutuksen tarjoamisen tarvittaessa rajattomasti paikasta ja ajasta, ja osin myös mittakaavasta riippumatta, mikä avaa mahdollisuuksia paitsi koulutusmarkkinatoimijoille (mm. koulutusvienti ja osaajien houkuttelu) ja digitaalisten koulutusjärjestelmien liiketoiminnalle, myös osaajien kehittämiseen alueilla, joilla etäisyydet ovat pitkiä tai tarvitaan ketteryyttä .
Nykyiset MOOC-ratkaisut ovat kuitenkin vielä pedagogisesti kehittymättömiä. Innovatiivisille ratkaisuille ja toimijoille on tilaa. Kestävän perustan luomiseksi tavoitteena oli viedä läpi esiselvitysvaihe ja hakea rahoitusta jatkohankkeisiin. Tässä esiselvityshankkeessa, tai hankkeen 1. vaiheessa, tavoitteena oli etsiä uudenlaisia MOOC-ratkaisuja,luoda MOOCien kehittämiseen ja ylläpitämiseen liittyvää osaamista, tehdä alustavia kokeiluja ja valmistella laajempia jatkohankkeita.
Hankkeen kunnianhimoisista tavoitteista huolimatta MOOC kurssien toteuttaminen ei ollut hankkeen aikana vielä arkipäivää yliopistossamme, sen sijaan hankkeessa jouduttiin paljon työskentelemään perusedellytysten turvaamiseksi: esim. edistämään yliopiston videostudioiden perustamista korkealaatuisten luentotallenteiden saamiseksi ja kiihdyttämään keskustelua yliopiston oppimisympäristön (Optima) korvaamisesta jollain MOOC-myönteisellä ratkaisulla. Hankekauden aikana esim sähkö- ja tietotekniikan tiedekunnassa käytettiin Moodlea Lovelace MOOC-alustan runkona. Hankkeen henkilöstö keskittyikin tekemään teoreettis- menetelmällistä kehitystyötä ja keveitä MOCKUP-tyyppisiä hahmotelmia innovatiivisemmista MOOC-ratkaisuisita.
Vuoteen 2020 mennessä Oulun yliopisto siirtyy uuteen oppimisympäristöön, jolloinka tämän edelläkävijänä toimineen eselvityshankkeen työ ruumiillistuu MOOC-tyyppisten (massiivinen, avoin verkkokurssi) mahdollistuu koko yliopiston henkilöstölle, eikä vain yksittäisten oppiaineiden vetäjille kuin se on tällä hetkellä mahdollista.
Koska Oulun yliopiston omatkin MOOC-toteutukset ovat vielä varsin tieteenalakohtaisia ja toteutettu hyvin erilaisilla teknisillä järjestelmillä, hankkeessa keskittytiin Oulun yliopiston omien valmiuksien parantamiseen eikä erityistä yritysyhtesityötä tehty yksittäisiä tapaamisia lukuunottamatta.
Hankesuunnitelmassa kuvattua jatkorahoitusta pidemmälle vietyjen MOOC-kurssien toteuttamiseksi ei hankkeen puitteissa ole tehty, mutta erilaisia ESR/EAKR/Horizon ym. projekteja on haettu yhdessä erilaisten partnereiden kanssa lukuisista eri lähteistä. Yksi lähimpänä hankkeen rajapintoja oleva hanke on juuri alkanut EU Horizon hanke "Learntech accelerator" jonka tehtävänä on parantaa eurooppalaista digitaalisten oppimissovellusten hankintamenettelyä tuomalla käyttäjät ja innovatiivisten sovellusten kehittäjät parempaan vuoropuheluun keskenään. Tämä LEA hanke hyödyntää aikanaan myös alueemme yrittäjiä ja yliopistoa parantamalla keskinäistä ymmärrystä ja vuoropuhelua.