![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71999
Hankkeen nimi: Uutta liiketoimintaa innovatiivisista järjestelmätason tuote- ja palveluratkaisuista - ULTRA
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2016 ja päättyy 31.1.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: 020 611 0200
Postinumero: 90250
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: SÄKKINEN JUKKA SAKARI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: koulutus- ja tki-johtaja, konetekniikka
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 595 7951
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on parantaa Pohjois-Suomen tuotannollisten yritysten sekä näitä palvelevien suunnittelijoiden ja TKI-toimijoiden kyvykkyyttä suunnitella ja valmistaa järjestelmätason tuotteita yhteistyönä, yksittäisten komponenttien sijaan. Alueella on jo merkittävää raaka-aineiden, komponenttien ja yksittäisten toimilaitteiden valmistusta, mutta näiden pohjalta ei ole syntynyt varsinaisesti järjestelmätason tuote- tai palvelukokonaisuuksia. Järjestelmätason tuotteella tarkoitetaan tässä suurempaa toiminnallista kokonaisuutta esimerkiksi hybridivoimanlähdettä tarvittavine ohjaus- ja säätöjärjestelmineen - yksittäisen toimilaitteen, kuten sähkömoottorin sijaan, joka on ainoastaan tällaisen järjestelmän yksittäinen komponentti. Keskeistä tämän järjestelmätuotteen osalta on poikkitieteellisyys, tarvittava yhteistyö järjestelmätason tuotteen kehittämiseksi ja valmistamiseksi, sekä jalostusarvon kasvattaminen. Alhaisen jalostusarvon yrityksillä (kuten alihankkijat) tämä tarkoittaa suurempien ja vaativampien kokonaisuuksien haltuunottoa ja toimittamista. Nämä yhteistyössä paikallisten TKI-toimijoiden ja suunnittelupalveluyritysten kanssa voisivat edetä yksittäisten osien toimittajasta suurempien kokonaisuuksien, rakenteiden toteuttamiseen ja tuottamiseen. Tällöin aikaisempaa suurempi osuus tuotteen arvosta syntyy paikallisesti ja yrityksen itsensä tekemänä.
Yleisellä tasolla järjestelmätuotteen kehittäminen ei ole toimialasidonnainen, mutta tässä hankkeessa keskitytään hankkeen kokeellisena tutkimus- sekä testausympäristönä toimivan liikkuvan laitteen (myöhemmin ajoneuvo) toteutuksessa tarvittaviin tekniikan osa-alueisiin:
1. Kestävien ja keveiden rakenteiden suunnittelu ja valmistus, erikoislujien terästen hyödyntämiseksi rakenteissa runkomateriaalina
2. Polttomoottoritekniikka, sähkökäytöt ja energian varastointi sekä näiden muodostaman hybridivoimanlähdejärjestelmän ohjaus ja säätäminen
3. Reaaliaikainen langaton tiedonkeruu sekä kerätyn tiedon analysointi ja hyödyntäminen uusien tuotteiden sekä palveluiden kehitysalustana
Hanketoimijat yhdessä suunnittelevat, rakentavat ja testaavat ajoneuvon. Ajoneuvo on nelipyöräinen, nelivetotoinen maalla kulkeva laite, jonka voimanlähteenä on hybridivoimanlähde ja runkorakenteena erikoislujat ohuet teräslevykennorakenteet. Lisäksi ajoneuvo varustetaan tarvittavalla anturoinnilla mm. siihen kohdistuvien voimien mittaamiseksi, kuljettajan toiminnan ja - ajotavan seuraamiseksi. Kerättävä seurantatieto siirretään langattomana, reaaliaikaisesti pilvitietokantaan, jota hyödynnetään analysoinnissa ja kehittämisessä. Järjestelmätuotteiden suunnittelusta, testauksesta ja valmistusmenetelmistä hankitaan tietoa kokeellisen tutkimuksen avulla. Tältä osin hyödynnetään pääosin hanketoimijoiden Oulussa ja Nivalassa jo olemassa olevia osaamista, ohjelmistoja ja laitteita sekä alueella toimivien alan yritysten palveluja.
Ajoneuvo prototyyppien rakentamiseksi muodostetaan viisi työpakettia:
1. Projektin hallinta
2. Hybridivoimayksikkö/voimansiirtojärjestelmä
3. DFMA keveiden ja kestävien runkorakenteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
4. Reaaliaikaisen ajotiedonkeruujärjestelmän avulla kerästyn tiedon hyödyntämismahdollisuudet uusien tuotteiden kehitysalustana, sekä
5. Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen
Hankeen myötä yritykset altistuvat tekniikan eri osa-alueiden ristipölytykselle ja näin pystyvät tunnistamaan uusien materiaalien, tekniikoiden sekä poikkitieteellisen yhteistyön kautta avautuvat mahdollisuudet tarjota uusia palveluja perinteisen tuoteratkaisunsa lisäksi. Tekniikan ristipölytys luo edellytyksiä myös uusien sovellutusalueiden löytymiseen, yrityksen jo olemassa olevalle osaamiselle sekä tuote- ja palvelutarjonnalle. Hanke edesauttaa alueen toimijoiden nousua elinkeinoelämän arvoketjun alimmilta tasoilta kohti arvoketjun huippua. Hanke hyödyntää poikkitieteellisesti alueen ydinosaamista mm. lujissa erikoisteräksissä, langattomassa tiedonsiirrossa ja tiedonkeruussa, sähkömoottoreiden suunnittelussa sekä säätö- ja ohjausjärjestelmien kehittämisessä.
Hankkeen tuloksena talousalueen elinkeinoelämän valmiudet toimia järjestelmätason toimittajina paranevat ja tämä avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi hankkeella voidaan luoda uusia ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita tuoteratkaisuja ja näin vähentää energiankulutusta sekä edistää vähähiilisyyttä ja ekologisuutta.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston tutkimus- ja opetushenkilöstö sekä alueen metalli- ja konepajateollisuus, ICT alan yritykset ja sähkölaitevalmistajat.
Välillisesti kohderyhmänä ovat tämän hankkeen mukana olevien partnereiden organisaatioihin oleellisesti kytkeytyvät muut toimijat kuten VTT, sekä ammatilliset oppilaitokset ja aikuiskoulutuskeskukset sekä hanketoimijoiden opiskelijat, soveltuvilla tekniikan aloilla.
Välillisenä kohderyhmänä ovat myös metalli- ja konepajateollisuuden sekä sähkölaitevalmistajille alihankintaa tekevät yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 469 144
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 446 399
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 621 541
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 589 036
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Oulu, Reisjärvi, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Pyhäjärvi, Lumijoki, Kärsämäki, Kempele, Haapajärvi, Liminka, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 20, joihin työllistyvät naiset 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Hybridivoimanlähteet sekä kevyet sekä kestävät rakenneratkaisut saäästävät luonnonvaroja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 6 |
Erikoisterästen sekä hybridivoimanlähteiden käytön lisääminen vähentää mm.energian kulutusta ja pienentää tuotteen hiilijalanjälkeä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole suoranaisia vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Hybrivoimanlähteet sekä kevyet ja kestävät rakenneratkaisut vähentävät syntyvien kasvihuonekaasujen määrää. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei kohdistu Natura 2000 -ohjelmaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Erikoisterästen käytön lisääminen perinteisten materiaalien sijasta, vähentää materiaalitarvetta ja pienentää syntyvän jätteen määrää. Ajotapa-analyysi sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla on mahdollista luoda uusia innovaatioita energian käytön pienentämiseksi. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 2 |
Hybridivoimanlähteen energiantallenus mahdollistaa uusituvien enrgialähteiden hyödyntämisen liikkuvissa laitteissa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Innovaatioiden kehittäminen kaupallisiksi tuotteiksi tuo lisää työllisyyttä ja kasvua. Tavoitteena on synnyttää korkeatasoisesta osaamisesta uutta liiketoimintaa ja uusia yrityksiä ja tätä kautta luoda uusia työpaikkoja. Lähtökohta on tutkimuksen, koulutuksen ja yritysten yhteistyö ja voimavarojen koonti. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 9 |
Tiedonkeruujärjestelmällä kerättävän tiedon (kohti Big Dataa) analysointi ja käsittely antaa perustan uusien aineettomien tuotteiden sekä palvelujen ideointiin ja kehittämiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 8 |
Erikoisterästen käyttön lisääminen perinteisten materiaalien sijasta, vähentää kuljetuskaluston omaa painoa ja lisää logistikan tehokkuutta. Ajotapa-analyysi sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla on mahdollista parantaa logistiikan ja liikkumisen tehokkuutta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Kehittyvä liiketoiminta lisää alueen taloudellista aktiviteettia, jolla on suora yhteys alueen hyvinvointiin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei erityisiä tavoitteita. Huomioidaan tapahtumasuunnittelussa sekä työryhmäkokoonpanoissa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeen päätavoite ei ole yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden teemat. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei erityisiä tavoitteita. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Ajotapa-analyysin kautta voidaan viestiä osallistujille ja suurelle yleisölle ajotapojen vaikutuksista ajoneuvojen päästöihin. Tämä liittyy erityisesti kevyitä materiaaleja käyttävien ajoneuvojen ajotapa-analyyseihin. |
Uutta liiketoimintaa innovatiivisista järjestelmätason tuote- ja palveluratkaisuista (ULTRA) hankkeen tavoitteena oli parantaa Pohjois-Suomen tuotannollisten yritysten sekä näitä palvelevien suunnittelijoiden ja TKI-toimijoiden kyvykkyyttä suunnitella ja valmistaa järjestelmätason tuotteita yhteistyönä, yksittäisten komponenttien sijaan.
Hankkeessa toteutettiin hankesuunnitelman mukaiset työpakettien toimet: 1. projektin hallinta, 2. Hybridivoimayksikkö / voimansiirtojärjestelmä, 3. DFMA keveiden ja kestävien runkorakenteiden suunnittelussa ja toteutuksessa 4. Reaaliaikaisen ajotiedonkeruujärjestelmän avulla kerätyn tiedon hyödyntämismahdollisuudet uusien tuotteiden kehitysalustana, 5. Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen. Näiden yhteistuloksena valmistettiin kaksi (2) prototyyppiajoneuvoa välivaiheineen. Hanke edisti merkittävästi uusien tutkimusalustojen syntymistä kuten: Mobilab hankekokonaisuus sähkö- ja hybridityökoneiden testaukseen, koulutukseen ja tutkimustyöhön sekä innovoidun menetelmän pilvitiedonkeruun hyödyntämiseen, sekä kaupallistamiseen ja siten tulee vahvistamaan alueen yritys- sekä koulutusta.
Hankkeessa hyöynnettiin ja sovellettiin tehokkaasti Oulun Yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) ryhmän ultralujien terästen tutkimuksen tuloksia kehittämällä konsepti kevyen ajoneuvorungon suunnitteluun ja kustannustehokkaaseen valmistamiseen sekä suunnittelemalla ja valmistamalla kaksi ultralujasta austeniittisesta teräksestä tehtyä kevyttä ajoneuvorungon prototyyppiä.
Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) osaamista ajoneuvojen tiedonkeruun osalla hyödynnettiin kehittämällä analysointimalli reaaliaikaiseen pilvipohjaiseen tiedonkäsittelyyn. Tuloksena tehtiin useita pilottiversioita pilvidatan keruu- ja analysointimallista. Hankkeessa saavutettu merkittävä tulos antoi pohjan yrityksille hyödyntää pilotoitua toimintamallia ja yrityksen oma jatkokehitys on luonut useita työpaikkoja.
Hybridivoimansiirtojärjestelmä työpaketissa kohdattiin useita haasteita, mutta kaksi eri versiota voimansiirtojärjestelmistä kyettiin suunnitellusti toteuttamaan. Hybridivoimansiirto järjestelmien testaamisen ja sähkömoottoreiden ohjauksen tuomat haasteet auttoivat tuomaan esille osaamisessa ja testausympäristöissä olevia puutteita, joita ei hankkeen aikana kaikkia kyetty ratkaisemaan. Näitä puutteita parannetaan Mobilab hankekokonaisuuden kautta ja luodaan tarpeiden kattava testausympäristö. OAMKn nykisessä polttomoottoreille tarkoitetussa tutkimuskontissa ei kyetty tetaamaan sähkömoottoreita häiriöttömästi. Myös superkondensaattoreiden virheetön toiminta ilman akustoa jäi toteuttamatta. Suuri haaste on myös löytää asiantuntijoita. joilla on korkeajänniteluvat kytkentöjen tekemiseen tämä on havaittu ongelmaksi myös alueen yrityksissä.