![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71847
Hankkeen nimi: Food Summit - Monialainen tapahtuma-alusta alueellisen osaamiskeskittymän vahvistamiseksi
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 31.1.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Into Seinäjoki Oy
Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 1637389-9
Jakeluosoite: Tiedekatu 2
Puhelinnumero: 020 124 4000
Postinumero: 60320
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.intoseinajoki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: ALANISKA PÄIVI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 505 3284
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen lähtökohtana on vahvistaa Seinäjoen kaupunkiseutua agrobiotalouden kansallisen ja kansainvälisen tason osaamiskeskittymänä. Tavoitteena on luoda uudenlainen monialaisesti tutkimusta, liike-elämää ja käyttäjäkokemuksia yhdistävä kansainvälinen vuosittainen Food Summit -tapahtuma-alusta.
Tapahtuma-alusta on tiettyyn ajankohtaan keskittyvä tapahtumaviikko, joka toimii alustana eri tahojen järjestämille eventeille, mukaanlukien kansainvälinen Food business summit.
Tapahtumaviikko toimii myös kehitysalustana yritysten uusille innovaatioille ja mahdollistaa yrityksille käyttäjäpalautteen saamisen (esim. nopeat kokeilut). Tapahtumaviikko kokoaa alustalle erilaisia tapahtumia, joilla vahvistetaan alueen profiilia agrobiotalouden keskittymänä. Food Summit kokoaa yhteen maakunnallisesti alueen yrityksiä ja lisää agrobiotalouden osaamisen näkyvyyttä kansallisesti ja kansainvälisesti, vahvistaen samalla vuorovaikutusta asiantuntijoiden, tutkimuksen ja yritysten välillä käytännön tekemisen kautta.
Hankkeen konkreettiset tavoitteet ovat:
- 20 erilaista tapahtumaa tapahtumaviikolla (ml. kansainvälinen alueelle striimattu tapahtuma, 1-2 kpl )
- 20 yritystä mukana suunnitteluprosessissa ja toteutuksessa
- 3 nopeaa kokeilua tapahtumaviikon aikana
- 3 uuden toimintamallin testausta kuluttajarajapinnassa
- 3 kpl yritysten kv-jatkokontaktia
- 4 työpajaa tapahtuma-alustan suunnittelun tukena
Hanke kokoaa yhteen maakunnallisesti alan yrityksiä ja vahvistaa alueen sisäistä yhteistyötä ja ruokajärjestelmät -ketjun toimijoiden välistä verkostoitumista. Samalla asiantuntijoiden, tutkimuksen ja liike-elämän välinen yhteistyö vahvistuu käytännön tekemisen kautta. Hanke lisää alueen agrobiotalouden osaamisen näkyvyyttä kansallisesti ja kansainvälisesti ja vahvistaa rooliamme agrobiotalouden osaamisen solmukohtana. Hankkeessa syntyy uudenlainen toimintamalli tapahtumien yhdistämiseen, tapahtumaviikon yrityskehitysalustana toimimiseen ja agrobiotalouden eri toimialoilla toimivien yritysten yhteistyöhön.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat alueen/ maakunnan agrobiotalousalan yritykset, elinkeinojen kehittämisestä vastaavat tahot, sekä koulutus- ja kehittämis- ja tutkimusorganisaatiot. Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat myös alueella toimivat tapahtumajärjestäjäorganisaatiot.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat tapahtumaviikon osallistujat (ml. kuluttajat).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 62 090
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 62 022
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 88 700
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 88 603
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 4 |
Tapahtuma-alustan toteuttaminen mahdoolisimman ekologisesti kestävlllä tavalla. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 5 |
Hankkeen välillinen vaikutus perustuu mahdollisiin yhteistyöverkostoissa syntyviin ekologisiin tuote- ja palveluideoihin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei suoraa yhteyttä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei suoraa yhteyttä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei uskota olevan välittömiä tai välillisiä vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Tapahtuma-alustan toteutuksessa huomioidaan ekologiset materiaalit, joten vaikutukset ovat positiivisia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 4 | 4 |
Huomioidaan tapahtuma-alustan suunnittelussa ja toteuttamisessa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen yksi päätehtävä on alueen osaamisalan (agrobiotalouden) vahvistaminen ja tähän teemaan kestävä kehittäminen on sisäänrakennettuna. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Tapahtuma-alustan sisällöt valitaan siten, että ne innostavat aineettomien tuotteiden ja palveluiden syntymiseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 1 |
Kytketään mukaan hankkeen toteutukseen logistisesti järkevät liikkumisjärjestelyt. Tiivis yhteistyö esim. paikallisliikenteeen kanssa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Yhteistyön kautta myös alueen toimijoiden hyvinvoinnin voidaan nähdä vahvistuvan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Hanke mahdollistaa tasa-arvoisen osallistumisen ja tätä kautta edistää tasa-arvon toteutumista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Yksi hankkeen toteutuksen kulmakiviä on osallistavuuden varmistaminen, mikä osaltaan edistää yhdenvertaisuuden toteutumista. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Tapahtuma-alusta vahvistaa alueen osaamiskeskittymää (agrobiotaloutta ja ruokajärjestelmät)ja tätä kautta vahvistaa alueellista kulttuuriympäristöä. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Ympäristöosaamisen lisääminen liittyy oleellisena tapahtuma-alustan sisällön suunnitteluun, kehittämiseen ja toteuttamiseen. |
Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa Seinäjoen kaupunkiseutua agrobiotalouden kansallisen ja kansainvälisen tason osaamiskeskittymänä. Lisäksi tavoitteena oli koota yhteen jo olemassa olevaa ruokaketjun osaamista ja tuoda yritykset sekä TKI-toimijat saman pöydän ääreen. Toiminnan konkreettisena ilmentymänä oli monialaisesti tutkimusta, liike-elämää ja käyttökokemuksia yhdistävä kansainvälinen Food Summit -tapahtuma-alusta, jonka kautta välitetään ruoka-alan uusinta tietoa sekä kehitetään ja kokeillaan uutta mm.kuluttajia osallistamalla. Food Summit -hankkeen aikana muodostettiin agrobiotalouden alalla toimivista yrityksistä ja TKI-toimijoista verkosto, jonka voimin luotiin uusi Food Summit tapahtuma-alusta.
Hankkeessa pilotoitu tapahtuma-alusta kulkee nimellä Food Business Summit. Alustan pilotointi kiteytyi kolmeen päivään 6-8.6.2017. Food Business Summit -sateenvarjon alla järjestettiin 25 erillistä ohjelmasessiota, kuten paneeleitä, puheenvuoroja, työpajoja ja innovaatiokierroksia. Tämän lisäksi tehtiin nopeita tuote-/ palvelukokeiluja ja uuden toimintamallin testauksia. Tapahtuma-alustaa muodostettiin verkoston voimin. Food Summit -verkostossa toimi aktiivisesti parikymmentä yritystä sekä kymmenkunta TKI-organisaatiota. Aktiivisten toimijoiden mukana tapahtuman sisältö laajeni useisiin sidosryhmiin kunkin toimijan intressien mukaan. Hankkeen ja tapahtuman toiminnan välittömyys, lämmin tunnelma ja laadukas ohjelma saivat kiitosta niin verkostolta kuin osallistujilta. Hankkeessa aikaansaatu tapahtuma-alusta muodostettiin verkostomaisella yhteistoiminnalla ja -tuottajuudella. Vastaava toiminta tapahtuma-alustan kehittämisen ympärillä jatkuu hankkeen jälkeenkin. Tapahtuma on alkanut kiinnostaa yrityksiä enenevässä määrin. Tämä on konkretisoitunut mm. aktiivisina yhteistyöehdotuksina yritysten suunnalta. Lisäksi vanhat verkoston toimijat ovat integroineet tapahtuman omiin vuosittaisiin toimintasuunnitelmiinsa. Hankkeen kokoavan tahon rooli tulee olemaan edelleen keskeinen. Koordinaatiota tarvitaan eheän kokonaisuuden luomisessa ja ohjelmasisältöjen sopeuttamisessa kaikissa vaiheissa ideasta toteutukseen. Koordinaatiolla on myös tärkeä rooli yritysrajapinnan aktivoimisessa ja ohjelmasisältöjen fokusoinnissa. Kaiken kaikkiaan Food Business Summitin aktiviteetteihin osallistui n.200 vierasta joista kansainvälisiä oli parisenkymmentä.