![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71846
Hankkeen nimi: Silta kaupallistamiseen
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2016 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: PL 412
Puhelinnumero: 020 124 5000
Postinumero: 60101
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: PÄÄLLYSAHO SELIINA MARIA KATAR
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302199
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
EU:n uuden ohjelmakauden ja Suomen tutkimus- ja innovaatiopolitiikan näkökulmasta on tärkeää kehittää korkeakoulujen, elinkeinoelämän sekä yhteiskunnan yhteistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Yhtenä tunnistettuna haasteena on se, että korkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistyön seurauksena syntyy paljon kaupallista potentiaalia omaavia tuloksia, ideoita ja havaintoja, joita ei kuitenkaan saada tehokkaasti vietyä käytäntöön. Tämän hankkeen tavoitteena on kehittää uudenlaisia malleja, joiden avulla tutkimustuloksia ja uusia ideoita saadaan tehokkaammin kaupallistettua uudeksi liiketoiminnaksi sekä yhteiskunnallisesti hyödynnettäväksi, ja sitä kautta vahvistettua myös eteläpohjalaisten yritysten kilpailukykyä.
Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan toimintatapoja, jotka mahdollistavat yksittäisten tutkimushankkeiden tai painoalaryhmien tutkimustulosten sekä uusien ideoiden kaupallistumisen menestyväksi liiketoiminnaksi. Tämä tapahtuu tehostamalla innovatiivisten tutkimustulosten ja parhaimpien ideoiden tunnistamista sekä edelleen jalostamista nopeiden kokeilujen ja uudenlaisten kaupallistamiskäytänteiden avulla.
Hanke etenee viiden työpaketin avulla:
• Työpaketti 1: Benchmarking hyvistä kaupallistamiskäytänteistä sekä Suomesta että ulkomailta
• Työpaketti 2: Tutkimustulosten kaupallistamisen työprosessit
• Työpaketti 3: Opiskelijat ja koulutus kaupallistettavien ideoiden tuottajina
• Työpaketti 4: Pysyvien toimintamallien käyttöönotto korkeakouluissa ja niiden yritysyhteistyössä
• Työpaketti 5: Projektin hallinto
Hankkeen tuloksena tutkimushankkeissa syntyneet tulokset ja uudet ideat ovat paremmin tunnistettavissa, jatkojalostettavissa sekä kaupallistettavissa ja ne toimivat innovaatioekosysteemin polttoaineena.
Hankkeen päätyttyä mm. kaupallistamiseen liittyvä osaaminen on kasvanut, uusien innovaatioiden tuottaminen tehostunut ja kiinnostus korkeakoulujen kumppanuuteen on lisääntynyt. Hankkeen tuloksena on kyetty mallintamaan innostavasti parhaita toimintatapoja tutkimuslähtöisten tulosten ja ideoiden kaupallistamista varten sekä määrittelemään parhaimpia reittejä tiedon siirtymiseen korkeakoulujen sekä yritysten välillä. Hankkeen myötä avoimuus on lisääntynyt.
Hankkeen keskeisinä kohderyhminä ovat korkeakoulujen tutkijat, opettajat, opiskelijat ja eteläpohjalaiset pk-yritykset. Erityisen kohderyhmän muodostavat korkeakoulujen osaamisen painoalojen asiantuntijaryhmät. Niiden toimintaa vahvistetaan ja niiden toimintaa hyödynnetään.
Hankkeen välillisen kohderyhmän muodostavat yritystoiminnan kehittäjät ja innovaatiotoiminnan yrityspalveluorganisaatiot. Heidän kanssa tehdään yhteistyötä ja selvitetään miten he voivat paremmin tukea korkeakoululähtöisiä innovaatioita. Välillisen kohderyhmän muodostavat myös kansainväliset yhteistyökumppanit. Heidän kanssaan vaihdetaan tietoa ja kokemuksia.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 217 836
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 217 836
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 311 190
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 311 190
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 0 |
Hankkeen aikana kokeiluista on mahdollista syntyä erilaisia uusia toimintamalleja, joiden avulla yritykset voivat käyttää ja hyödyntää luonnonvaroja entistä kestävämmin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Hanke voi osaltaan pienentää riskiä ilmastomuutokseen mm. ottamalla erilaisissa valmistustavoissa huomioon ekologiset tavat. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 2 |
Hanke etsii osaltaan uusia ratkaisuja, joilla voidaan tehostaa mm. energia- ja materiaaliratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 1 |
Hanke edistää oppimista ja uusien menettelytapojen kehittymistä ja sitä kautta myös vastuullisempaa ja materiaalitehokkaampaa toimintaa. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Hanke tukee paikallista elinkeinorakennetta mm. hyödyntämällä paikallisia palveluja ja kehittämällä alueen yrityksiä. Lisäksi hanke tarjoaa opiskelijoille työelämäkontakteja ja linkittää opiskelijat jäämään alueelle töihin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 5 |
Hanke edesauttaa uusien tuotteiden ja palvelujen syntymistä verkottamalla eri toimijaryhmiä keskenään ja tukemalla yhteistyötä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää hyvinvointia mm. tarjoamalla opiskelijoille tilaisuuden tutustua yrityselämään ja lisää sitä kautta vahvistaa opiskelumotivaatiota. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Hanke edistää yritysten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tarjoamalla myös pienille yrityksille keinon kehittää toimintaansa. Lisäksi hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa vähentämällä ammatteihin ja uralla etenemiseen liittyviä sukupuolta koskevia mielikuvia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 2 |
Hanke mahdollistaa verkottumisen ja yhteistyö tiivistämisen eri ryhmien välillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 3 |
Hankkeen avulla voidaan kehittää aluetta monin eri tavoin, ja tarjota mm. tietoa, elämyksiä ja kokemuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 1 |
Hanke edistää uuden oppimisen kautta vastuullisempaa toimintaa. |
Silta kaupallistamiseen -hankkeen tavoitteena oli kehittää uudenlaisia malleja, joiden avulla tutkimustuloksia ja uusia ideoita saadaan tehokkaammin kaupallistettua uudeksi liiketoiminnaksi sekä yhteiskunnallisesti hyödynnettäväksi, ja sitä kautta vahvistaa myös eteläpohjalaisten yritysten kilpailukykyä. Hankkeessa kehitettiin ja kokeiltiin erilaisia toimintatapoja, jotka selvittävät yksittäisten tutkimushankkeiden tai painoalaryhmien tutkimustulosten sekä uusien ideoiden potentiaalia kaupallistumista uudeksi liiketoiminnaksi. Tämä tapahtui tehostamalla tutkimustulosten sekä tutkimusaineistojen ja parhaimpien ideoiden tunnistamista sekä edelleen jalostamista nopeiden kokeilujen ja uudenlaisten kaupallistamiskäytänteiden avulla.
Hanke eteni viiden työpaketin avulla. Työpaketeissa benchmarkattiin muiden korkeakoulujen hyviä kaupallistamiskäytänteitä (Työpaketti 1), kehitettiin tutkimustulosten kaupallistamisen työprosesseja (Työpaketti 2), osallistettiin opiskelijat ja koulutus innovaatio- ja kaupallistamistoiminnan käytäntöihin (Työpaketti 3), otettiin käyttöön pysyviä kaupallistamistoiminnan toimintamalleja korkeakouluissa ja niiden yritysyhteistyössä (Työpaketti 4) Projektin hallinto (Työpaketti 5).