![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71727
Hankkeen nimi: Provida Kids
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 18.3.2016 ja päättyy 30.6.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OY PROVIDA AB
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2036747-5
Jakeluosoite: Kalliokatu 22
Puhelinnumero: +358 50 5054422
Postinumero: 65320
Postitoimipaikka: VAASA
WWW-osoite: www.provida.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rajala Katja
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 5054422
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kartoitetaan varhaiskasvatuksen markkinoita ja samanaikaisesti aloitetaan Provida-konseptin tuotekehitys vientituotteeksi. Markkinatutkimus ja tuotekehitys kulkevat limittäin. Hankkeen aikana teetetään markkina-ja asiakastutkimuksia, sekä käydään paikan päällä tutustumassa markkinoihin ja etsitään oikeita kontakteja/mahdollisia kumppaneita. Hankkeen päätyttyä markkinatuntemus on lisääntynyt, uusia kontakteja on saatu ja Provida-konseptia on hiottu.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 43 168
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 35 867
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 43 168
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 35 867
Maakunnat: Pohjanmaa
Seutukunnat: Vaasan
Kunnat: Vaasa
Jakeluosoite: Kalliokatu 22
Postinumero: 65320
Postitoimipaikka: VAASA
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 3 | 8 |
Varhaiskasvatuksen mallimme edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ProvidaKids hankeen kautta lähdettiin kartoittamaan neitseellisiä varhaiskasvatuksen vientimarkkinoita. Meillä Suomessa on korkealle arvostettu ja maailmallakin laajasti tunnettu laadukas varhaiskasvatus. Julkisuudessa on pitkään puhuttu, miten Suomesta tulisi saada uudenlaisia opetus-, kasvatus- ja koulutusvientituotteita, mutta toistaiseksi näiden tuotteistaminen ja myynti maailmalla on ollut lähes olematonta. Tässä hankkeessa lähdettiin kartoittamaan markkinoita ja tuotteistamaan palveluja muissa maissa ilmenneisiin asiakastarpeisiin. Tuotteet olivat alkujaan kehitelty ja testattu omissa varhaiskasvatuksen yksiköissä Vaasassa. Tämän kokemustiedon pohjalta lähdettiin muuntamaan ajatusta eri kulttuureja ajatellen. Selvityksen ja hankkeen aikana saadun kokemuksen myötä vahvistui käsitys potentiaalisesta markkinaraosta. Tietämystä kertyi lähinnä Dubain, Kiinan, Espanjan ja Intian alueelta. Pian tuli vastaan myös se, että tämä on toimialana maasta riippumatta se, jossa ilmenee isoja tarpeita, mutta varoja toimialan kehittämiseen on niukasti, eikä siihen olla valmiit panostamaan yhtä isosti, kuin esim. teollisuuden puolella. Tämä vaikutti osaltaan tuotekehitykseen alkuperäisestä ajatuksesta päätuotteesta. Markkinoilla pärjätäkseen on ehdottomasti kyettävä paketoimaan kustannustehokkaasti muodostettuja kokonaisuuksia teknologiaa hyödyntäen, jotta voidaan päästä kannattavaan liiketoimintaan. On myös pysyttävä selvästi omassa fokuksessa kärsivällisyyttä unohtamatta. Tämän hankkeen myötä markkinatuntemus lisääntyi ja syntyi kolme selkeää tuotekokonaisuutta, joita voidaan seuraavassa vaiheessa lähteä jatkokehittämään teknologisia ratkaisuja hyödyntäen.