![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71546
Hankkeen nimi: Muototerä Oy:n kansainvälistyminen Saksan vesileikkausmarkkinoille
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 21.12.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: MUOTOTERÄ OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 0154490-7
Jakeluosoite: Vihiojantie 4
Puhelinnumero: +358 404819388
Postinumero: 33800
Postitoimipaikka: TAMPERE
WWW-osoite: www.muototera.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kallio Risto
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: TJ
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 404819388
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on saada Muototerä Oy jalkautettua Saksan vesileikkausmarkkinoille. Muototerällä on yli 25 vuoden kokemus vesileikkaustekniikasta, mutta vienti on tällä hetkellä kohdistunut pääasiallisesti vain Venäjälle ja pohjoismaihin. Tuotteiden menestys näissä maissa antaa kuitenkin vankan uskon siitä, että tuotteet menestyisivät myös Saksassa. Idea on myydä 1-2 konetta vuoden 2016 aikana Suomesta. Tämä saadaan toteuttua aktiivisella markkinoiilla, erityisesti paikallisialla messuilla mutta myös muita markkinointikanavia hyödyntäen. 2017 on tarkoitus vakinaistaa jakelukanava (joko partneri tai oma myyntiyhtiö) ja luoda kasvua markkinaosuudella. Vuodesta 2020 eteenpäin toteutetaan markkina-aseman vakauttamista ja aseman vahvistamista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 46 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 45 476
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 46 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 45 476
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite: Vihiojantie 4
Postinumero: 33800
Postitoimipaikka: TAMPERE
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Paljon paikallisia alihankkijoita jotka hyötyvät toiminnan kasvusta | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli saada Muototerä Oy jalkautettua Saksan vesileikkausmarkkinoille. Tämä oli suunniteltu niin, että brändiä aletaan ensin vahvistaa alan messuilla. Hankkeen alussa tunnistettiin viidet messut Keski-Euroopassa joissa Muototerä Oy voisi markkinoida vesileikkauskoneitaan. Hankeen ensimmäinen konkreettinen vaihe oli ensimmäiset messut Saksassa. Nämä messut järjestettiin Düsseldorfissa syyskuussa 2016. Siellä Muototerä Oy sai ensimmäisen kunnon kontaktit Saksassa ja samalla myös käsityksen Saksan ja Keski-Euroopan markkinatilanteesta ja näiden mahdollisuuksista. Hankeen aikana Muototerä Oy oli Saksassa yhteensä neljässä messutapahtumassa näytteilleasettajana ja Puolassa yhdessä. Näiltä messuilta Muototerä Oy sai globaalisti yli 300 asiakaskontaktia ja myös ensimmäinen konetoimitukseen johtanut kontakti saatiin messuilta. Messujen ansiosta Muototerä onnistui myös luomaan brändiä ja tekemään Suomalaisia vesileikkauskoneita tutuksi maailmalla. Asiakaskontaktien lisäksi, Muototerä löysi jälleenmyyjiä eri Keski-Euroopan maista. Tämän hankkeen ansiosta Muototerällä on jälleenmyyntisopimukset Saksassa, Hollannissa ja Puolassa. Seuraavaksi markkinoita kehitetään maittain kunkin jälleenmyyjän kanssa yhdessä. Iso haaste on toimivan huolto-organisaation rakentamisessa, mutta tähänkin löytyy hyviä yhteistyökumppaneita ja myös referenssejä jo valituilta yhteistyökumppaneilta. Kaiken kaikkiaan tämä kansainvälistymishanke oli erittäin onnistunut. Se täytti sille asetetut tavoitteet, koska nyt Muototerä Oy on Saksan ja Keski-Euroopan vesileikkurimarkkinoilla varteenotettava pelaaja toimivan jälleenmyyntiverkoston ansiosta.