![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71525
Hankkeen nimi: Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista, kehittämishanke
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2016 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
Hakijan virallinen nimi: Joensuun kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0242746-2
Jakeluosoite: Torikatu 21 C
Puhelinnumero: 013 267 7111
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
WWW-osoite: http://www.joensuu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tarja Raninen-Siiskonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Museonjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 405 9079
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista kehittämishankkeen tavoitteena on luoda verkottuneella toimintamallilla Pohjois-Karjalaan ja sen lähialueille uusia, ortodoksiseen kulttuuriin perustuvia palveluja ja palvelukonsepteja paikalliselle väestölle ja matkailijoille. Ortodoksisuus kiinnostaa suurta yleisöä. Pohjois-Karjalassa ortodoksinen kulttuuri on vahva vetovoimatekijä, mutta se lukeutuu yhä niihin maakunnan ainutlaatuisiin kulttuurisisältöihin, jotka eivät ole nousseet tarjoamiensa mahdollisuuksien mukaiseen asemaan. Tietoisuuden kasvattaminen ortodoksisesta kulttuurista sekä kaupunki- ja maakunnallisen matkailun edistäminen kuuluvat sekä Joensuun kaupungin että Pohjois-Karjalan maakuntaliiton suunnitelmiin ja hanke palvelee myös koko maakunnan intressejä.
Tavoitteiden toteuttaminen edellyttää Joensuun, Pohjois-Karjalan maakunnan ja lähimaakuntien ortodoksisten toimijoiden resurssien optimointia. Ensisijaiseksi toimenpiteeksi nousee verkottuneen toimintamallin rakentaminen ja vakiinnuttaminen, missä Ortodoksisen Kulttuurin Säätiö asemoituu toiminnan koordinaattoriksi ja ns. verkonkutojaorganisaatioksi saattaen eri toimijat yhteen ja yhteistyökumppaneiksi. Pohjatyö verkottuneen toimintamallin rakentamiseksi aloitettiin kun Ortodoksisen Kulttuurin Säätiö loppuvuodesta 2014 kokoonkutsui hankevalmistelutyöryhmän valmistelemaan hanketta. Esimerkiksi kulttuurisisältöjen tuottamisessa hyödynnetään Itä-Suomen yliopiston osaamista, luovia aloja sekä yhteistyötä Valamon ja Lintulan luostarien kanssa.
Hankkeen toimenpiteitä ovat verkottuneen toimintamallin ohella teemoitettujen sisältöjen tuottaminen suomeksi, englanniksi, venäjäksi ja karjalan kielellä, tapahtumatuotantojen ja palvelukonseptien kehittäminen ja pilotointi, maakunnan ja lähimaakuntien ortodoksikohteisiin suuntautuvien matkailukierrosten suunnittelu ja testaus. Lisäksi hankkeessa synnytetään uutta matkailualan yritystä madaltamalla perustamiskynnystä ja / tai uusia matkailutuotteita olemassa oleville yrityksille. Kehitetään uusia nettisivuja ortodoksisuuteen ja ortodoksiseen kulttuuriin liittyvien toimijoiden yhteiseksi tiedotuskanavaksi sekä kohderyhmäyleisöjen tavoittamiseksi ja palveluiden saavutettavuuden lisäämiseksi.
Hankkeen tuloksiksi on asetettu Pohjois-Karjalan matkailijavirtojen lisääminen sekä paikallisen väestön mielenhyvinvoinnin kasvattaminen uudenlaisilla ja laadukkailla palveluilla ja palvelukonsepteilla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat ulkomaiset ja kotimaiset matkailijat, paikallinen väestö, Ortodoksinen kirkkokunta ja sen jäsenet, vanhustyö / eläkeläiset, lapset, Karjalan kielen seura tms. ortodoksiset toimijayhteisöt sekä erilaisia palveluja tarvitsevat ortodoksi- ja muut organisaatiot.
Hankkeen välillisen kohderyhmän muodostajat paikalliset matkailu- ja ravitsemusalan yritykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 169 819
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 164 412
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 212 600
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 206 578
Maakunnat: Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo
Seutukunnat: Joensuun, Varkauden, Keski-Karjalan, Kuopion, Pielisen Karjalan, Savonlinnan
Kunnat: Lieksa, Kuopio, Nurmes, Tohmajärvi, Joensuu, Kontiolahti, Polvijärvi, Outokumpu, Liperi, Juuka, Ilomantsi, Varkaus, Kitee, Heinävesi
Jakeluosoite: Kauppakatu 44
Postinumero: 80100
Postitoimipaikka: Joensuu
Suunniteltu: 1, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Luonnonvarojen kestävyys ei liity hankkeen tavoitteisiin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen riskit eivät liity hankkeen tavoitteisiin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena on lisätä matkailua Pohjois-Karjalan kulttuurikohteissa. Kiinnostus kulttuuriympäristökohteisiin lisää niiden vaalimisen tahtotilaa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hanke ei vahingoita pinta- ja pohjavesiä, maaperää eikä ilmastoa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Luonnon monimuotoisuus säilyy. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 3 |
Verkkopalvelujen lisääminen vähentää ympäristöpäästöjä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkella vahvistetaan ja luodaan edellytyksiä paikallisen elinkeintorakentamisen kehittämiselle pitkällä aikavälillä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään verkkopalveluita, matkailupalveluita ja tapahtumia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen avulla lisätään sekä matkailijoiden että paikallisten tietoa maakunnan kulttuurikohteista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Edistetään paikallisen väestön mielenhyvinvointia tapahtumilla ja palveluilla. Matkailijoille paikallisuuden ja ortodoksisuuden kokemukset tarjoavat hyvinvoinnin eväitä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeen päätavoite ei liity tasa-arvon edistämiseen. Hankkeen avulla lisätään tietoisuutta ortodoksisesta kulttuurista monikulttuurisessa Suomessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Ortodoksit edustavat uskonnollista vähemmistöä; ortodoksisen kulttuurin voimakkaampi esilletuominen maakunnassa edistää maakunnan monikulttuurista tasa-arvoa. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Hanke luo Joensuun keskustaan omaleimaista ortodoksista keskittymää. Maakunnan ortodoksisten kulttuurikohteiden ja -ympäristöjen saavutettavuus paranee. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristöjen tunnettuuden lisääntyminen ja arvostuksen nousu vaikuttavat myönteisesti paikalliseen ympäristöosaamiseen. |
Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista-kehittämishanke toteutettiin ajalla 1.4.2016-30.6.2018. Hallinnoijana toimi Joensuun kaupungin vapaa-aika /kulttuuripalvelut. Hanketta rahoitettiin Euroopan aluekehitysrahastosta ja Joensuun kaupungin kehittämisrahalla. Hankekumppaneina olivat Suomen ortodoksinen kirkko ja Ortodoksisen kulttuurin säätiö, jotka myös osallistuivat hankkeen rahoitukseen.
Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista -kehittämishankkeessa luotiin verkottuneella toimintamallilla uusia, ortodoksiseen kulttuuriin perustuvia palveluja ja palvelukonsepteja paikalliselle väestölle ja matkailijoille ja sitä kautta kasvatettiin ihmisten tietoisuutta ortodoksisesta kulttuurista. Hankkeessa tuotettiin teemoitettuja sisältöjä useilla kielillä (suomi, venäjä, englanti, karjala), järjestettiin ja pilotoitiin kaikille avoimia tapahtumia, luentoja, seminaareja, konsertteja, joihin osallistui noin 2500 henkeä. Lisäksi toteutettiin Ortodoksisen kulttuurikeskuksen uudet nettisivut (www.ortodoksinenkulttuurikeskus.fi), jotka ovat toimineet yhteisenä tiedotuskanavana ortodoksista kulttuuritoimintaa järjestäville toimijoille Pohjois-Karjalassa ja lähimaakunnissa. Hankkeella oli myös omat Facebook-sivut(Vetovoimaa ortodoksisesta kulttuurista), jotka tavoittivat lähes 55 000 henkeä. Ortodoksisia kulttuurinähtävyyksiä maakunnassa on tehty tunnetuksi julkaisemalla niistä esittelyjä ja oppaita sekä painettuna että nettisivuilla.