![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71419
Hankkeen nimi: Energiamatsi
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2016 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Åbo Akademi
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0246312-1
Jakeluosoite: Strandgatan 2
Puhelinnumero: 06 324 7111
Postinumero: 65100
Postitoimipaikka: Vasa
WWW-osoite: http://www.abo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: RAUTANEN KIMMO OLAVI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Verksamhetschef/MediaCity
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 06 324 7481
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Projektets målsättning är att pilotisera konceptet Energiamatsi- Energikampen, som är en tävling för att engagera Vasas invånare i frågor som rör energisparande och energikonsumtion. Inom ramen för denna pilotisering kommer vi att testa de olika delmomenten som ska utgöra helheten för en fullskalig produktion i framtiden av konceptet.
Åtgärder: Vi ska
- spela in ett pilotavsnitt (video) med två familjer som tävlar mot varandra i att spara energi
- hitta rätt deltagare och rätt experter.
- hitta de rätta tekniska lösningarna för att monitorera och visualisera energiförbrukning
- arbeta fram ett upplägg för hur vi dokumenterar det som händer och hur avsnitten bygger på varandra
- arbeta fram strategier för distribuering och sociala medier
- arbeta med innehållet för att få det så lockande och engagerande och informativt som möjligt (konceptutveckling)
- skapa en websajt i protoversion
- skapa en strategi för företagsinvolvering i projektet
I korthet innebär detta att vi kommer att göra en pilot, det vill säga testa berättelseformen, genomföra en ursvalsprocess för vem ska vi engagera som experter och som deltagare, testa de tekniska lösningarna (både gällande produktion men framförallt hur vi kan avläsa och redovisa energianvändning på ett bra sätt) samt testa produktionstakten och utreda distributionsmöjligheterna. Ett genomförande av denna pilotversion av konceptet skulle dessutom ge oss - förutom kunskap - en avsevärd del material som kan användas som trailers och marknadsföringsmaterial att sälja in det fullskaliga konceptet till potentiella finansiärer likaväl som den tänkta publiken. Projektet kommer också att utmynna i en strategi för hur företag kan inkluderas i detta projekt som ett led i företagens innovationsverksamhet på energins område.
Som ett resultat av detta projekt kommer vi att få :
- en dokumentation i pappersform över hur själva tävlingskonceptet bör genomföras för att engagera och nå framåt (en konkret beskrivning av tävlingsformatet och hur det ska produceras) samt en i textform dokumenterad strategi för sociala medier (MediaCity)
- ett inspelat och klippt pilotavsnitt (video) som visar konceptets videodel (MediaCity)
- en protoversion av en websajt för Energiamatsi - Energikampen. På denna websajt kommer det att finnas videoklipp (i form av ett pilotavsnitt) och annat material som visar på hur konceptet kommer att funka när det rullas ut i fullskalig produktion (Vasa universitet, MediaCity)
- en i textform dokumenterad strategi för hur olika företag kan vara med i produktionen av Energiamatsi i full skala samt en strategi i textform för en innovationsdel/produktutvecklingsdel tillsammans med några utvalda företag (Hanken)
- En utredning i textform över hurudana tekniska lösningar som finns eller bör utvecklas för att monitorera och visualisera energiförbrukningen i egnahemshus på ett för konceptet passande sätt, samt en utredning i textform över hur tekniken fungerade/inte fungerade i inspelningsskedet i hemmen jämte utvecklingsförslag (Novia)
Genom att projektet i förlängningen strävar till en ökad medvetenhet om energikonsumtion hos de deltagande individerna och företagen har projektet en uttrycklig strävan mot ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Medvetandegörande om energikonsumtionsmönster kan också leda till en ökad insikt om eventuella ojämlikheter i konsumtionsmönster hos män och kvinnor.
Projektets egentliga målgrupp är de aktörer som har behov av en fungerande och engagerande kommunikation till medborgare och slutanvändare om energimedvetenhet och energisparande, dvs Vasa stad och andra kommuner samt företag inom energiteknologi och energiförsörjning.
Indirekta målgrupper är i första hand medborgarna i olika roller (energikonsumenter, invånare i regionen), samt regionutvecklare och energiklustret som helhet.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 40 048
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 40 048
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 66 748
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 66 748
Maakunnat: Pohjanmaa
Seutukunnat: Vaasan
Kunnat: Vaasa
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 5 |
Energimedvetenhet och kunskap om konsekvenserna av olika val i energikonsumtion och energiproduktion är en av byggstenarna i en ekologiskt hållbar utveckling och detta är själva grundfundamentet för projektet. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Indirekt börjar all förändring med att medvetandegöra mänskor om deras eget beteende när det gäller energikonsumtion. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
I förlängningen räddas naturen om människan får till stånd en mer hållbar energikonsumtion och livsstil. Projektet är ett sätt att stimulera folk att reflektera över sina egna val gällande en hållbar livsstil. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
I förlängningen räddas naturen om människan får till stånd en mer hållbar energikonsumtion och livsstil. Projektet är ett sätt att stimulera folk att reflektera över sina egna val gällande en hållbar livsstil. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Nej. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Pilotskedet omfattar så få människor, två hushåll, men i förlängningen är just all form av sparande gällande energikonsumtion ett mål. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 5 |
När konsumenter blir uppmärksammade på sin egen energikonsumtion och kostnaderna för den - både för miljön och den egna plånboken - kan det hända att de får upp ögonen för nya hållbara energikällor. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 4 |
genom att projektet strävar till att medvetandegöra medborgare om betydelsen av att reflektera över sin energikonsumtion och, därmed även förhoppnigsvis spara energi, kommer projektet i förlängningen att bidra till ekonomisk hållbarhet i form av medvetenhet om och aktioner som leder till lägre energikostnader för hushållen och till delar därmed även för samhället i stort.De deltagande företagen får upp ögonen för konsumenternas behov och kan förhoppningsvis ändra sina produkter/tjänster därefter. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 6 |
Själva konceptet Energiamatsi blir ett koncept som kan licensieras till andra aktörer och därmed sprids medvetandegörandet om hållbarhet via konceptet. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Nej, inte i detta skede. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
För de individer som i förlängningen får upp ögonen för hur de själva kan påverka sin energikonsumtion kan ett psykiskt välmående uppstå - en känsla av att kunna bidra till en hållbar utveckling. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 5 |
När man i en familj studerar sin energikonsumtion kan det uppstå diskussioner om mönster för konsumtionen, se ovan, och via detta kan en jämlik fördelning av konsumtionen i bästa fall uppstå. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Många forskare (ex. Ulvila, Pasanen) anser att hållbar utveckling kräver en övergripande omvälvning av kulturen i vårt samhälle. Med kultur avser forskarna all mänsklig verksamhet, allt tänkande, alla institutioner och alla föremål. De pekar på två orsaker framför andra när det handlar om ohållbar kultur: kravet på ekonomisk tillväxt och de hierarkiska strukturerna i våra samhällen.Eftersom energiförsörjningen är en ödesfråga för mänskligheten är det ytterst relevant att utveckla nya sätt att medvetandegöra mänskligheten som konsumenter på sin egen energiförsörjning med sikte på framtida utmaningar för en hållbar utveckling. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Nej. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 0 |
Hela projektet syftar till att öka medborgarnas miljökompetens via medvetenhet om sina egna beteenden och konsumtionsmönster. Vi tror att detta kommer att underlättas av att föra in element av tävling och spelifiering som traditionellt är nöjesindustrins komponenter. |
Projektets syfte var att pilotisera konceptet Energiamatsi- Energikampen, som är en tävling för att engagera Vasas invånare i frågor som rör energisparande och energikonsumtion. Inom ramen för denna pilotisering har vi testat de olika delmomenten som utgör helheten för en fullskalig produktion i framtiden av konceptet.
Åtgärder: Vi har
- spelat in ett pilotavsnitt (video) med en familj som tävlar i att spara energi
- hittat rätt deltagare och rätt experter.
- hittat de rätta tekniska lösningarna för att monitorera och visualisera energiförbrukning
- arbetat fram ett upplägg för hur vi dokumenterar det som händer och hur avsnitten bygger på varandra
- arbetat fram strategier för distribuering och sociala medier
- arbetat med innehållet för att få det så lockande och engagerande och informativt som möjligt (konceptutveckling)
- skapat en websajt i protoversion
- skapat en strategi för företagsinvolvering i projektet
I korthet innebär detta att vi har gjort en pilot, det vill säga testat berättelseformen, genomfört en urvalsprocess för vem ska vi engagera som experter och som deltagare, testat de tekniska lösningarna (både gällande produktion men framförallt hur vi kan avläsa och redovisa energianvändning på ett bra sätt) samt testat produktionstakten och utrett distributionsmöjligheterna. Pilotversionen gav oss en avsevärd del material som kan användas som trailers och marknadsföringsmaterial att sälja in det fullskaliga konceptet till potentiella finansiärer likaväl som den tänkta publiken. Projektet har också utmynnat i en strategi för hur företag kan inkluderas i detta projekt som ett led i företagens innovationsverksamhet på energins område.
Som ett resultat av detta projekt levereras :
- en dokumentation i pappersform över hur själva tävlingskonceptet bör genomföras för att engagera och nå framåt (en konkret beskrivning av tävlingsformatet och hur det ska produceras) samt en i textform dokumenterad strategi för sociala medier (MediaCity)
- ett inspelat och klippt pilotavsnitt (video) som visar konceptets videodel (MediaCity)
- en protoversion av en websajt för Energiamatsi - Energikampen. På denna websajt finns videoklipp (i form av ett pilotavsnitt) och annat material som visar på hur konceptet kommer att fungera när det rullas ut i fullskalig produktion (Vasa universitet, MediaCity)
- en i textform dokumenterad strategi för hur olika företag kan vara med i produktionen av Energiamatsi i full skala samt en strategi i textform för en innovationsdel/produktutvecklingsdel tillsammans med några utvalda företag (Hanken)
- En utredning i textform över hurudana tekniska lösningar som finns eller bör utvecklas för att monitorera och visualisera energiförbrukningen i egnahemshus på ett för konceptet passande sätt, samt över hur tekniken fungerade/inte fungerade i inspelningsskedet i hemmen jämte utvecklingsförslag (Novia)
Genom att projektet i förlängningen strävar till en ökad medvetenhet om energikonsumtion hos medborgare och företag har projektet en uttrycklig strävan mot ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Medvetandegörande om energikonsumtionsmönster kan också leda till en ökad insikt om eventuella ojämlikheter i konsumtionsmönster hos män och kvinnor.