![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71316
Hankkeen nimi: Polku tulevaisuuden ruokamaailmaan
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2016 ja päättyy 30.9.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos
Y-tunnus: 2647375-4
Jakeluosoite: PL 1000
Puhelinnumero: 020 722 111
Postinumero: 02044
Postitoimipaikka: VTT
WWW-osoite: www.vtt.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paasi, Jaakko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtava tutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358408206138
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Polku Tulevaisuuden Ruokamaailmaan -hanke rakentaa tutkimuksellista osaamista Suomeen sijoittuvalle real life -innovaatioalustalle. Hankkeen tutkimusosiossa lähestytään kuluttajan kokemusta moniaistisena elämyksenä, jossa tuotteen kuluttajassa herättämää tunnetilaa pyritään analysoimaan moniaistilaboratoriossa. Optimaalisia aistikombinaatioita etsitään erilaisia aistiärsykkeitä testaamalla. Moniaistisuutta hyödyntävät konseptit siirretään tutkimusravintolaan ja kauppaympäristöön, jossa kuluttajan käyttäytymistä seurataan uudenlaisen ns. puuttumattoman havainnointiteknologian avulla. Myöhemmin valmistuva Tulevaisuuden Ruokamaailma, fyysinen innovaatioalusta tulee tarjoamaan ainutlaatuisen tutkimusalustan terveyttä edistävälle tieteelliselle tutkimukselle, kaupalliselle tutkimukselle sekä koemarkkinointialustan eri alojen yritysten tuotteille ja palveluille. Kuluttaja asioi Tulevaisuuden Ruokamaailmassa aivan kuin normaalissa lounasravintolassa tai kaupassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 123 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 122 241
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 123 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 122 439
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Tekniikankatu 1
Postinumero: 33720
Postitoimipaikka: Tampere
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Hankkeen työpakettien tutkimukset tähtäävät luonnonvarojen kestävän käytön edistämiseen (lähiruoka ja kasvisten käyttö). | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Kauppatutkimuksen tähtääminen lähiruoan käytön lisäämiseen vähentää ruoan kuljetusmatkoja ja ravintolatutkimuksen tähtääminen kasvisten käytön lisäämiseen ja lihan käytön vähentämiseen, vähentävät molemmat ilmastokuormaa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 3 |
Kauppatutkimuksen tähtääminen lähiruoan käytön lisäämiseen vähentää ruoan kuljetusmatkoja ja sitä kautta päästöjä | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 5 |
Kauppatutkimuksen vaikutuksesta lähiruoan hävikki kaupassa välillisesti pienenee | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 0 |
Tutkimuscaset lisäävät projektissa mukana olevien paikallisten yritysten osaamista ja mahdollisuuksia kaupassa ja HoReCa sektorilla | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 0 |
Kauppa- ja ravintolatutkimukset mahdollistavat uudenlaisten palvelukonseptien kehittämisen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 0 |
Kohderyhmälle räätälöityjen HoReCa, pakkaus ja tuotevalikoiman kehittyminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 8 |
Kuluttajaryhmästä riippumatta tutkitaan kuluttajakäyttäytymistä ja sen pohjalta kehitetään kestävää ja terveellistä lounasruokatarjontaa | ||
Kulttuuriympäristö | 8 | 0 |
Ruokakulttuurin ja lähiruoan arvostuksen lisääntyminen lähiruoan etuja korostamalla | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei mainittua vaikutusta. |
Polku Tulevaisuuden Ruokamaailmaan -hanke rakentaa tutkimuksellista osaamista Suomeen sijoittuvalle real life -innovaatioalustalle. Hankkeen tutkimusosiossa lähestytään kuluttajan kokemusta moniaistisena elämyksenä, jossa tuotteen kuluttajassa herättämää tunnetilaa pyritään analysoimaan moniaistilaboratoriossa. Optimaalisia aistikombinaatioita etsitään erilaisia aistiärsykkeitä testaamalla. Moniaistisuutta hyödyntävät konseptit siirretään tutkimusravintolaan ja kauppaympäristöön, jossa kuluttajan käyttäytymistä seurataan uudenlaisen ns. puuttumattoman havainnointiteknologian avulla. Myöhemmin valmistuva Tulevaisuuden Ruokamaailma, fyysinen innovaatioalusta tulee tarjoamaan ainutlaatuisen tutkimusalustan terveyttä edistävälle tieteelliselle tutkimukselle, kaupalliselle tutkimukselle sekä koemarkkinointialustan eri alojen yritysten tuotteille ja palveluille. Kuluttaja asioi Tulevaisuuden Ruokamaailmassa aivan kuin normaalissa lounasravintolassa tai kaupassa.