![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71309
Hankkeen nimi: Future energy storage solutions in marine installations
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2015 ja päättyy 31.10.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Innovaatiorahoituskeskus Business Finland
Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245904-2
Jakeluosoite: PL 20 SKINNARILANKATU 34
Puhelinnumero:
Postinumero: 53851
Postitoimipaikka: LAPPEENRANTA
WWW-osoite: www.lut.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pinomaa, Antti
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: N/A
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358408337291
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kiinnostus uutta ympäristöystävällistä meriteknologiaa kohtaan on kasvamassa maailmanlaajuisesti. Käynnissä oleva muutos tarjoaa markkinoita uusille teknologisille sovelluksille meriteollisuudessa. Kilpailuetu voidaan saavuttaa erityisesti energiatehokkailla ratkaisuilla, joissa investointi- ja käyttökustannukset pienenevät samalla kun täytetään vaativat ympäristömääräykset ja järjestelmän luotettavuus paranee. Lisäämällä hybridikäyttöihin energiavarastokomponentti sekä optimoimalla järjestelmän ohjaustekniikka voidaan laivakäyttöjen energia- ja kustannustehokkuutta sekä suorituskykyä parantaa merkittävästi. Tähän asti energian varastointia ei ole laajemmin käytetty merisovelluksissa. Nopea kehitys akkuteknologiassa on kuitenkin kasvattanut kiinnostusta energiavarastoihin etenkin lyhyen merenkulun hybridi-ratkaisuissa.
Aluksen energianvarastointijärjestelmän lisäksi tulevaisuuden alustyypit voivat hyödyntää myös satama-alueen uusiutuvan energian tuotantoa. Tämä edellyttää satamassa tukijärjestelmiä hybridi- ja täyssähköisille aluksille. Sataman tukijärjestelmä voi tarjota nopeaa latausta sekä suoran yhteyden alueen uusiutuviin energialähteisiin. Merkittävä tekijä optimaalisten kustannusten kannalta on myös joustava integrointi paikalliseen sähköverkkoon.
Tämä tutkimushanke tutkii ja kehittää laivoihin uusia energiatehokkaita käyttövoimaratkaisuja hyödyntäen hybriditeknologiaa ja energiavarastoja. Lisäksi hanke tutkii myös tarvittavaa satamainfrastruktuuria, joka mahdollistaa aluksen integroinnin maalla olevaan sähköverkkoon ja uusiutuviin energialähteisiin. Tällaisen järjestelmän optimaalinen toiminta edellyttää myös järjestelmän tiedonhallinnan ja seurannan ulottamista sekä satamiin että aluksiin, mikä on myös yksi tutkimuksen kohteista. Tutkimusmenetelminä ovat mallintaminen ja simulointi, eri järjestelmävaihtoehtojen suorituskyvyn analysointi eri käyttöolosuhteissa ja pienimuotoiset laboratoriodemonstraatiot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 432 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 432 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 432 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 432 000
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite: Skinnarilankatu 34
Postinumero: 53850
Postitoimipaikka: Lappeenranta
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 0 |
Tavoitteena on ratkaisu, jolla pystytään merkittävästi parantamaan laivaliikenteen energiatehokkuutta hyödyntäen myös uusiatuvia energialähteitä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 9 |
- | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 0 |
Laivojen parantuneella energiatehokkuudella on välillinen vaikutus esim. meren eliöstöön päästöjen pienenemisen kautta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 0 |
Kehitettävät energiatehokkuutta parantavat ja uusiutuvien energialähteiden hyödyntäminen vähentävät kasvihuonekaasuja. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Saaristomeren biosfäärin vähenevä ympäristökuormitus | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
- | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 9 | 0 |
Yhtenä tavoitteena on nimenomaan uusiutuvien energialähteiden laajamittaisempi hyödyntäminen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 0 |
Hankkeessa kehitetään mukana olevien yritysten liiketoiminnan kehittämistä tukevia ratkaisuja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 2 |
Tutkimuksen tuloksen syntyy mahdollisesti patentteja sekä ideoita aiheeseen liittyvistä palveluista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Tavoitteena on kehittää erityisesti laivaliikenteeseen kestäviä ratkaisuja. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 3 |
Teknologia-alan työpaikkojen lisaantyminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
- | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
- | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Laivojen energiatehokkuus ja mahdollisuus hyödyntää niissä myös uusiutuvaa energiaa parantaa välillisesti meriliikenteeseen liittyvää ympäristöosaamista. |
Kiinnostus uutta ympäristöystävällistä meriteknologiaa kohtaan on kasvamassa maailmanlaajuisesti. Käynnissä oleva muutos tarjoaa markkinoita uusille teknologisille sovelluksille meriteollisuudessa. Kilpailuetu voidaan saavuttaa erityisesti energiatehokkailla ratkaisuilla, joissa investointi- ja käyttökustannukset pienenevät samalla kun täytetään vaativat ympäristömääräykset ja järjestelmän luotettavuus paranee. Lisäämällä hybridikäyttöihin energiavarastokomponentti sekä optimoimalla järjestelmän ohjaustekniikka voidaan laivakäyttöjen energia- ja kustannustehokkuutta sekä suorituskykyä parantaa merkittävästi. Tähän asti energian varastointia ei ole laajemmin käytetty merisovelluksissa. Nopea kehitys akkuteknologiassa on kuitenkin kasvattanut kiinnostusta energiavarastoihin etenkin lyhyen merenkulun hybridi-ratkaisuissa.
Aluksen energianvarastointijärjestelmän lisäksi tulevaisuuden alustyypit voivat hyödyntää myös satama-alueen uusiutuvan energian tuotantoa. Tämä edellyttää satamassa tukijärjestelmiä hybridi- ja täyssähköisille aluksille. Sataman tukijärjestelmä voi tarjota nopeaa latausta sekä suoran yhteyden alueen uusiutuviin energialähteisiin. Merkittävä tekijä optimaalisten kustannusten kannalta on myös joustava integrointi paikalliseen sähköverkkoon.
Tämä tutkimushanke tutkii ja kehittää laivoihin uusia energiatehokkaita käyttövoimaratkaisuja hyödyntäen hybriditeknologiaa ja energiavarastoja. Lisäksi hanke tutkii myös tarvittavaa satamainfrastruktuuria, joka mahdollistaa aluksen integroinnin maalla olevaan sähköverkkoon ja uusiutuviin energialähteisiin. Tällaisen järjestelmän optimaalinen toiminta edellyttää myös järjestelmän tiedonhallinnan ja seurannan ulottamista sekä satamiin että aluksiin, mikä on myös yksi tutkimuksen kohteista. Tutkimusmenetelminä ovat mallintaminen ja simulointi, eri järjestelmävaihtoehtojen suorituskyvyn analysointi eri käyttöolosuhteissa ja pienimuotoiset laboratoriodemonstraatiot.