![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71144
Hankkeen nimi: Rovaniemi Game Brewery
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Lapin liitto
Hakijan virallinen nimi: ROVANIEMEN KEHITYS OY
Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys
Y-tunnus: 2007638-7
Jakeluosoite: Ainonkatu 1
Puhelinnumero: 0400185515
Postinumero: 96200
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.rovaniemenkehitys.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaakko Finne
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yrityskehittäjä
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 185515
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Suomessa on paljon pelialan huippuosaamista, joka on hajaantunut eri alueille ja painottuu peli-kehityksen tekniseen ja graafiseen osaamiseen. Pelialalle syntyy huomattavan suuri määrä uusia yrityksiä jatkuvasti, mutta kehitettävää on esim. markkinoinnissa, liikkeenjohdossa sekä rahoituksessa. Pelialan kehittämiseksi on valmisteltu valtakunnallista yhteistyötä laajamittaisena eri alueiden kesken. Yhteistyön yleistavoitteena valtakunnallisesti on:
• kehittää hautomo- ja kiihdyttämötoimintaa
• jakaa hyviä käytäntöjä eri kehittäjien ja sidosryhmien välillä
• kartoittaa ja kontaktoida pelialan yrityksille soveltuvia kansainvälisiä ja kotimaisia julkisia ja yksityisiä rahoitusinstrumentteja
• luoda viitekehys, jossa myös rahoitukseen liittyvä neuvonta on saatavissa yritysten käyt-töön
• kehittää pelialan osaamista huomioiden eri kehitysvaiheissa olevien yritysten ja tiimien tarpeet
• markkinoida pelialan yhteisöä, siihen kuuluvia yrityksiä ja tiimejä sekä muita sidosryhmiä tai organisaatioita
On hyvin tärkeää, että Rovaniemi on voimakkaasti mukana kansallisessa pelialan ja start up- yritystoiminnan kehittämisessä. Rovaniemen vahvuus on erityisesti siinä, että meillä voimakas oppilaitosverkosto, josta löytyy monipuolista osaamista yritysten tarpeisiin. Jo nyt Lapin yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu sekä Lapin ammattioppilaitos ovat tehneet yhteistyötä pelialalla. Nyt näiden oppilaitosten pelialan koulutus ja osaaminen ovat siinä vaiheessa, että potentiaalia esim. peliklusterin syntymiselle on olemassa. Hankkeiden kautta on saatu hyvin liikkeelle uutta osaamista. Rovaniemen ja Lapin vahvuutena on myös se, että pelien sisältöön liittyy kansainvälisesti kiinnostavia aihealueita kuten esimerkiksi jouluteema, arktisuus, Lapin eksotiikka jne.
Tavoitteet
• Toimintaympäristön kehittäminen yritysten, oppilaitosten ja opiskelijoiden tarpeiden mukaiseksi
• Asiantuntijapalvelut ja osaamisen kehittäminen pelialan toimijoille yhteistyössä valtakun-nallisen verkoston kanssa
• Uusien start up-yritysten syntyminen
• Pitemmän aikavälin tavoitteena hanke osaltaan tukee kansainvälisesti kilpailukykyisen pelialan kehittymistä
Game Brewery- hankkeen toimenpiteet muodostuvat niistä tukipalveluista, jotka kohdistuvat erityisesti nuorille, kasvuhakuisille yrityksille sekä kehittävät erityisesti pelialan yritysten liiketoimintavalmiuksia. Toimenpiteet on ryhmitelty seuraavasti:
• Yhteistyö/ tukipalvelut/toiminnan kehittäminen
• Toimintaympäristön kehittäminen
• Kansallinen ja kansainvälinen verkostoituminen
Hankkeen kohderyhmänä ovat laajasti kaikki kasvuhakuiset Start Up-yritykset, sisältäen myös pelialan idea- tai aloitusvaiheessa olevan yritystoiminnan. Osallistuvat yritykset voivat olla toimintaa suunnittelevia, aloittavia yrityksiä, liiketoiminnan suuntaa vaihtavia tai jo toimivia yrityksiä. Game Brewery keskittyy kuitenkin enimmäkseen kiihdyttämävaiheen toimintaan ja toimintaympäristön luomiseen. Toimenpiteet ovat kuitenkin avoimia kaikille kiinnostuneille toimialaa rajaamatta, hankkeessa pyritään edistämään Start Up- toimintaa monialaisesti. Esim. Peke-hankkeessa yhdistetään pelillisyyttä ja matkailua.
Välillisiä kohderyhmiä ovat esim. sidosryhmät ja yhteistyökumppanit (Lapin yliopisto, Lapin AMK, Lapin ammattopisto) jne.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 142 951
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 135 370
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 238 252
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 225 618
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 18.00, joihin työllistyvät naiset 7.00
Suunniteltu: 5, joista naisten perustamia 2
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10.00, joista naisten perustamia 5.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 4 |
Kehitettävät tuotteet esim. pelialalla pohjautuvat digitaalisiin ratkaisuihin, ja tuotteiden jakelukanavat ovat sähköiset. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 4 |
Digitaalisen jakelun myötä tulee esiin myös ekologinen näkökulma, tuotteissa ei synny jätteitä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Hankkeella pyritään monipuolistamaan paikallista elinkeinorakennetta sekä luomaan pohjaa uudelle yritystoiminnalle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 3 |
Pelialalla syntyvät tuotteet ovat pääposin digitaalisia ja uudet yritykset voivat syntyä myös palveluiden/oman pääoman pohjalta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Pyritään kehittämään aikaan ja paikkaan sitomatonta kehittämistä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 1 |
Pelialalla on kartoitettu esim. pelillisyyden soveltamista hyvinvointimatkailuun, jolloin uusia aihioita toivotaan myös tältä sektorilta | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hankkeella pyritään edistämään tasavertaisesti uuden yritystoiminnan syntymistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta |
- Projektin toiminta oli kaikkiaan hyvin käytännönläheistä ja konkreettista tekemistä yritysten kasvun mahdollistamiseksi. Uusia yrityksiä saatiin syntymään tuplasti tavoitteisiin nähden ja toimintaympäristöön saatiin merkittävästi lisää vauhtia. Useat yritykset saivat tehtyä ensimmäisen rahoituskierroksensa, jonka kautta kasvu on ollut mahdollista.