![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71111
Hankkeen nimi: Matkailukalastus Digiaikaan
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2015 ja päättyy 31.12.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Kainuun liitto
Hakijan virallinen nimi: KAINUUN ETU OY
Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö
Y-tunnus: 0784050-4
Jakeluosoite: Seminaarinkatu 2, Intelli
Puhelinnumero: 044 551 43554
Postinumero: 87100
Postitoimipaikka: Kajaani
WWW-osoite: http://www.kainuunetu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TAHVANAINEN TUOMO
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 551 4585
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
MATKAILUKALASTUS DIGIAIKAAN, Kainuulaisten matkailun kalastustuotteiden kehittämis- ja tuotteistamishanke
HANKKEEN TAVOITTEET
- Matkailukalastustuotteiden kehittäminen, tuotteistaminen: tavoitteena on paketoida yhteen palveluja ja kalastusta, niiden löydettävyyttä ja saavutettavuutta sekä saattaa niitä markkinoille.
- Mobiiliopastuksen kehittäminen: mobiiliopastuksen tavoitteena on kehittää edullisia ja taloudellisesti kannattavia itsepalveluopastustuotteita.
- Kalastuskohteiden kehittäminen ja vaelluskalaston elvytys: tavoitteena on lisätä maakunnan vetovoimaisuutta kalastusmatkailukohteena.
- Hankkeen määrällisenä matkailukalastuksen tulostavoitteena on yli 500 vuosittaisen matkailijan määrän lisääntyminen ja viidessä vuodessa 25% tulon lisääntyminen.
HANKKEEN TOIMET
- Matkailutuotteiden sekä tapahtumien kehittäminen ja tuotteistaminen
- Kainuulaisten kalastuskohteiden tuotteistaminen
- Mobiiliopastuksen kehittäminen kalastus- ja luontoretkille
- Tuotteiden koemarkkinointi sekä netti- ja some -markkinoinnin edistäminen
HANKKEEN TULOKSENA
- Yrittäjillä on markkinointia varten selkeitä matkailukalastustuotteita ja kainuulaisilla kalakohteilla sekä matkailuyrittäjillä on yhteisiä tuotteita
- Yrittäjillä on käytössään uusia kalastusopastuksen itsepalvelutuotteita (mobiiliopastus)
- Kainuussa on nykyistä enemmän toimivia kalastustapahtumia (2 tapahtumaa/vuosi)
- Kainuulaiset kilpailukykyiset kalamatkailutuotteet ovat asiakkaille helposti löydettävissä ja ostettavissa
- Toimijat käyttävät Somea markkinoinnissaan. Netissä ja harrastelehdissä on Kainuun kalastusmatkailuaineistoa esillä aiempaa enemmän.
- Matkailijat viihtyvät kohteissa ja arvostavat mm. kalastusjärjestelyjä. Kohteiden kannattavuus ja aluetalouden hyöty on parantunut.
- Kalastuspalveluissa, kalastuskohteissa ja kalastustapahtumissa vierailee vuosittain yli 500 uutta asiakasta.
- Hankekohteiden luonnon monimuotoisuus on parantunut ja luonnonkalasto houkuttelee maakuntaan nykyistä enemmän kalastusmatkailijoita
- Kestävän kehityksen mukainen kalastuskulttuuri ja kestävän kehityksen mukainen kalaston hoito ovat Kainuussa nykyistä yleisempiä
HANKKEEN HAKIJA/HALLINNOIJA
- Hankkeen hallinnoijana on Kainuun kaikkien kuntien omistama aluekehitysyhtiö Kainuun Etu Oy.
HANKKEEN BUDJETTI
- Hankkeen kokonaisbudjetti on 300.500€
- Päärahoitusta haetaan Kainuun liiton kautta (EAKR). Muusta rahoituksesta vastaavat kainuulaiset yritykset, kalastuskunnat, Metsähallitus, Kainuun kunnat/kaupungit sekä Kainuun Etu Oy
HANKKEEN KESTO
- Hankkeen toiminta-aika on 1.10.2015 - 30.9.2018 (3 vuotta)
- Tuotteistetusta kalastuksesta hyötyjiä ovat kainuulaiset matkailuyritykset, majoitusyritykset, ohjelmapalveluyritykset sekä kalastuskunnat ja Kainuun kunnat.
- Hankkeessa pilottina kehitettävä mobiiliopastusmalli hyödyttää kainuulaisia kalastuksen ohjelmapalveluyrityksiä ym. matkailuyrityksiä. Jatkossa mobiilipalvelutuote on hyödynnettävissä myös Kainuun luonto-, kulttuuri- ym. matkailuun.
- Vaelluskalaston elvytyksestä hyötyy kestävän kehityksen mukaisesti luonnon monimuotoisuus, mutta samalla Kainuussa hyötyvät myös matkailun yritystoiminta ja kalavedenomistajat.
- Hankkeessa tuotteistamisen kohderyhmänä ovat sekä kalastusmatkailijat että matkailukalastajat (*Kalastusmatkailija= kalastusharrastaja joka matkustaa paikkakunnalle nimenomaan kalastuksen takia. Matkailukalastaja = matkailija joka muiden aktiviteettien lisäksi myös haluaa kokeilla kalastusta).
- Hankkeessa kehitettävän mobiiliopastuksen kohderyhmänä ovat pääosin matkailukalastajat.
- Hankkeessa vaelluskalaston elvytyksen toimien välillisenä kohderyhmänä ovat kalastusmatkailijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 210 350
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 202 881
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 285 050
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 276 481
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu
Seutukunnat: Oulunkaaren, Kehys-Kainuun, Kajaanin
Kunnat: Suomussalmi, Ristijärvi, Paltamo, Puolanka, Sotkamo, Vaala, Hyrynsalmi, Kuhmo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 5 |
- hankkeen tuotteistamiseesa ohjataan matkailijoita kestävään kalastukseen. - hankkeen tuotteistamisessa ohjataan matkailijoita kohteisiin joiden kalasto on kestävä ja luonnonmukainen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 5 | 8 |
- vaelluskalojen elvytyksellä ja kalastuskohteiden kehittämisellä ja luonnonvesien osallistavaan elvytykseen sitouttamisella parannetaan vesiluonnon monimuotoisuutta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 6 | 8 |
- hanketoimilla edistetää ja pyritään käynnistämään kalataloudellisien kunnostuksia sekä innostetaan kainuulaisia osallistavaan vesistöjen ja valuma-alueiden kunnostamiseen ja huomioimaan metsä- ja maatalouden vaikutus vesistöihin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 2 | 2 |
- hanke vaikuttaa myös Natura alueilla tai niiden tuntumassa olevien kohteiden ja niiden kalaston luonnonmukaisuuden parantumiseen mm. kalastusjärjestelyjen kehittämisen kautta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
- ohjaamalla matkailukalastajia ohjataan myös jätteet oikeisiin pisteisiin. - mobiiliopastus ohjaa ja opastaa jätteet niille varattuihin paikkoihin | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 5 |
- hankkeessa luodaan uutta pysyvää matkailuelinkeinoa Kainuuseen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 8 |
- mobiiliosastus on uudenlainen aineeton palvelu. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 6 |
-matkailijoita ohjataan liikkumaan luonnossa mobiiliopastuksen avulla | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 3 |
- hankkeen toimilla tavoitellaan lisää yritystoimintaa ja työpaikkoja Kainuun kylille | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 3 |
- hankesuunnitelman mukaisesti tuotteistetaan kalastusohjelmia, tapahtumia ja -kohteita myös naisille sekä liikuntaesteisille. Näille ryhmille kalastuskohteissa on perinteisesti vähän tarjontaa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 3 | 5 |
- kalastuskohteiden mm. kalataloudellisten koskikunnostusten suunnittelussa ja kehittämisessä huomioidaan kohteiden kulttuuriarvot mm. museoviraston ohjeet ja teetetään tarvittaessa argeologiset selvitykset | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
- hankkeen suunnittelussa on huomioitu aiempien Kainuun matkailukalastukseen liittyvien hankkeiden ohjeet ja kokemukset mm. kalastuskohteiden, niiden ympäristön ja mm. opastuksen suunnittelussa sekä kehittämisessä |
MATKAILUKALASTUS DIGIAIKAAN, Kainuulaisten matkailun kalastustuotteiden kehittämis- ja tuotteistamishanke
HANKKEEN TOIMET JA TULOKSET
Some markkinoinnin kehittäminen ja yritysten tuotteistaminen
Yhteistyössä pienten kalastusmatkailuyrityksien kanssa kehitettiin tuotteiden markkinointia Somessa. Netin, Somen ja videoiden käyttö on hankkeen aikana juurtunut yritystuotteiden, tapahtumatuotteiden sekä kalastuskohteiden mainontaan.
Eurooppalaisille kalastusmatkanjärjestäjille hanke toteutti Fam-matkoja Kainuun kalavesille. Ulkomaalaisten yritysten markkinointivierailut toteutettiin yhteistyössä paikallisten kalastusmatkailuyritysten kanssa. Järjestelyissä käytettiin kalastusharrastajien yhteisöjä parhaan kalastusopas tietämyksen hyödyntämiseksi. Hanke käytti myös kansainvälisessä markkinoinnissa paikallista kalastusalan Some –markkinoinnin tietotaitoa sekä mainosvideoita. FAM-markkinointi avasi Puolaan matkailukanavan, joka on jo tuonut yrityksiin satoja yöpymisiä. Kainuulaiset matkailuyrittäjät ovat aktivoituneet ja lähteneet useana vuonna itse Puolaan markkinoimaan Kainuun kalastusta.
Hankkeessa kehitettiin tapahtumatuotteita.
Hankkeessa kehitettiin kymmenkunta uutta vuosittaista kalastustapahtumaa, joista noin puolet jatkaa toimintaansa haankkeen päätyttyä. Joukkuekilpailu/Kuhmon kalakuvakierros on moderni digitapahtuma, joka hyödyntää nettiä sekä Somea. Tapahtumaan on mahdollista osallistua ”etänä” ja vierailla Kainuun kalastuskohteissa omatoimisesti. Tapahtumatuotteista hyötyvät paikalliset matkailuyritykset sekä aluetalous. Lisäksi tapahtumien runsas tiedottaminen lisää Kainuun tunnettuus omaleimaisena kalastuskohteena.
Kalastuskohteiden tuotteistaminen nettiporttaalin kautta
Kalallakainuussa.fi uusi nettiporttaali tuotteistaa ja tuo markkinoille koko Kainuun osakaskuntien ja Metsähallituksen kalastuskohteet. Portaalissa on modernit hakutoiminnot, joilla kotimainen ja vierasmaalainen matkailija pääsee valitsemaan haluamansa kalastusmuodon. Esimerkiksi voi valita: kesä – järvi – uistin – kuha, ja paikantaa sijainnin sekä löytää kalastuslupatiedot.
Kalastuskohteita tuotteistettiin myös yhteislupina ja kampanjoimalla. Matkailijoille tuotteistetut lupapaketit ovat asiakkaille helposti löydettävissä ja ostettavissa. Tuotteistukset madaltavat kynnystä tulla kalalle Kainuuseen ja lisäävät kalastusmatkailijan viipymää.
Mobiiliopastuksen kehittäminen kalastus- ja luontoretkille
FishOn mobiili applikaatio kehitettiin yritysten kalastusopastuksen apuvälineeksi. Se on nettiportaalista seuraava askel yhä tarkempaan kalastuskohteiden esittelyyn. FishOn applikaatioon toteutettiin hankkeessa seitsemän esimerkkireittiä keskeisille kainuulaisille kalastuskohteille. FishOn on hyödynnetty esimerkiksi SM –pilkkikilpailujen alue-esittelyssä. Se toimii Kainuun kalastuskohteiden tunnettuuden lisääjänä.
Kalastuskohteiden kehittäminen vaelluskalastoa elvyttäen
Hanke osallistui tavoitteiden mukaisesti kestävän kalastuksen juurruttamiseen sekä luonnonkalastoa elvyttäviin toimiin. Kalojen kutupaikkojen kunnostussuunnitelmat ja aivan uusien kohteiden suunnittelu sekä avaaminen olivat toimia, jotka lisäävät Kainuun vetovoimaa kalastusmatkailun maakuntana.
Hanke saavutti vuosittaisen tulostavoitteensa yli 500 vuosittaisen kalamatkailijan määrän.
HANKKEEN HAKIJA/HALLINNOIJA
- Hankkeen hallinnoijana on Kainuun kaikkien kuntien omistama aluekehitysyhtiö Kainuun Etu Oy.
HANKKEEN BUDJETTI
- Hankkeen kokonaisbudjetti on 300.500€
- Päärahoitus Kainuun liiton kautta (EAKR). Muusta rahoituksesta vastaavat kainuulaiset yritykset,
kalastuskunnat, Metsähallitus, Kainuun kunnat/kaupungit sekä Kainuun Etu Oy
HANKKEEN KESTO
- Hankkeen toiminta-aika on 1.10.2015 - 31.12.2018