![]() |
![]() |
Hankekoodi: A71079
Hankkeen nimi: PLM Improvement Schedule
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 11.5.2015 ja päättyy 2.2.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: OPTOMED OY
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 1936446-1
Jakeluosoite: Hallituskatu 13-17D
Puhelinnumero: +358 20 7413380
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: www.optomed.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rönkkö Seppo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: SW Chief Engineer
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 169 8226
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Projektin tarkoitus on kehittää yrityksen tuote-elinkaaren hallintaa, myyntiä ja asiakkuudenhallintaa tuotekehitysprojektien aikana ja niiden ulkopuolella. Tämä saavutetaan ottamalla käyttöön ohjelmistotyökaluja jotka tukevat nykyisiä prosesseja parantamalla tuoterakenteita, toiminnallisuutta ja virheiden hallintaa. Tavoitteena on vähentää työtmäärää ja mahdollisuutta inhimillisiin virheisiin tuotekehityksen aikana ja sen jälkeen. Rajapinnat myyntiin, taloushallintoon ja tuotantoon otetaan huomioon työkaluja valittaessa. Mahdollisia työkaluja voisivat olla PLM (product life-cycle management), PC (product configurator), CRM (customer relations management).
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 20 550
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 550
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 20 550
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 20 550
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite: Hallituskatu 13-17 D
Postinumero: 90100
Postitoimipaikka: OULU
Suunniteltu: 2, joihin työllistyvät naiset 1
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
- | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
- | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 10 |
välitön ja välillinen vaikutus merkittävät, 1-2% liikevaihdosta/vuosi | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
jonkin verran parantaa; paikallinen konsultti ja valmistuspartneri | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
sisäinen toiminta tehostuu, resursseja vapautuu palveluiden kehitykseen | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
merkittävä vaikutus kehitykseen, tavaralogistiikka nopeutuu, myynti kasvaa | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
ei sovellu | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
ei sovellu | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
ei sovellu | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
ei sovellu | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
ei sovellu |
Ensin hankkeelle määriteltiin projektisuunnitelma. Sen jälkeen PLM työkalulle määriteltiin vaatimukset Optomedin näkökulmasta. Tämän jälkeen ryhdyttiin kartoittamaan eri työkaluvaihtoehtoja ja niiden toimittajia. Potentiaalisten tomittajien kanssa sovittiin alkutapaaminen (puhelimitse tai naamatusten), demot ja hintatarjoukset. Käytiin hintaneuvotteluita. Eri vaihtoehtoja vertailtiin sekä toiminnallisuuden että hinnan suhteen. Kun työkalu saatiin valittua pyydettiin tarjouksia eri serveriympäristövaihtoehdoista ja tehtiin valinta myös sen suhteen. Sovittiin työkalutoimittajan kanssa käyttöönottoprojektin aikataulusta. Palkattiin Supply chain organisaation henkilö, jonka päävastuulla työkalu on. Työkalu asennettiin. Koulutukset järjestettiin pääkäyttäjille ja normaalikäyttäjille. Nykyiset tuoterakenteet siirrettiin työkaluun. Yrityskohtaisten ohjeistusten teko on aloitettu.