![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70947
Hankkeen nimi: Työkalun ja prosessin kehitys innovatiivisissa energiatehokkuusinvestoinneissa (TARVE)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2015 ja päättyy 30.9.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Green Net Finland ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1727756-7
Jakeluosoite: Kuortaneenkatu 2
Puhelinnumero: 050 3311 495
Postinumero: 00510
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.gnf.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Suvi Häkämies
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3311 495
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Työkalun ja prosessin kehitys innovatiivisissa energiatehokkuusinvestoinneissa (TARVE) -hankkeessa päätavoitteena on tukea energiatehokkaiden ratkaisujen jalkauttamista kunnissa kehittämällä päätöksenteon prosessia sekä työkalua tukemaan eri vaihtoehtojen vertailua, kehittämällä päättäjäviestintää ja -koulutusta sekä mahdollistamalla aikaisen markkinavuoropuhelun syntymistä. Hankkeen tarkastelutapausten kautta kehitetään menetelmiä, joiden avulla energiatehokkaiden ja elinkaarikustannuksiltaan positiivisten investointien jalkauttaminen suoraviivaistuu kuntien päätöksentekoprosessissa.
Hankkeessa jatkokehitetään laskentatyökalua, jonka avulla voidaan helpommin huomioida eri energiatehokkuutta parantavien vaihtoehtojen elinkaarivaikutukset julkisten kiinteistöjen energiatehokkuussaneerauksissa. Hankkeessa räätälöidään laskentatyökalua kuntien todellisten case-investointien pohjalta. Tavoitteena on luoda kuntien tarpeita palveleva joustava työkalu avuksi eri vaihtoehtojen vaikutusten vertailussa. Kuntien hankinnan avainhenkilöt koulutetaan käyttämään työkalua, joten se on käytettävissä hankkeen jälkeen vastaavissa tarkasteluissa.
Lisäksi hankkeessa kehitetään energiatehokkuuden päättäjäviestintää ja tätä kautta lisätään hankintapäätösten avaintahojen tietoisuutta energiatehokkuudesta.
Hankkeen tuloksena julkisella sektorilla on paremmat valmiudet toteuttaa ja toistaa kustannustehokkaita energiatehokkuusinvestointeja. Lisäksi hankkeen kautta lisätään päättäjien, viranomaisten ja yritysten vuoropuhelua sekä edesautetaan innovatiivisten ratkaisujen markkinoillepääsyä ja yritysreferenssien syntyä.
Hankkeen pääkohderyhmänä ovat (aluastavasti):
- Helsingin
- Vantaan
- Porvoon
- mahdollisesti Loviisan
kuntien hankintaprosessiin osallistuvat virkamiehet ja hankinnoista päättävät muut tahot.
Lisäksi aikaisen markkinavuoropuhelun kautta myös (pk)-yritykset ovat hankkeen kohderyhmänä, mm. seuraavilta aloilta:
- rakentaminen
- cleantech / materiaali- ja energiatehokkuus
- LVIS / laitetoimittajat
- ICT ja rakennusautomaatio, älykkään asumisen ratkaisut, turvallisuus
- kiinteistöjen ylläpito, –hallinta ja -kehitys
Hankkeen toimenpiteistä hyötyvät välillisesti julkisia kiinteistöjä käyttävät kuntalaiset.
Kotimarkkinoiden referenssien kautta kasvatetaan suomalaista cleantech-liiketoimintaa välillisesti myös vientimarkkinoilla.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 281 842
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 274 042
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 401 632
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 392 192
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Porvoon, Loviisan
Kunnat: Porvoo, Loviisa, Vantaa, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 10 | 10 |
Koska hanke temaattisesti tukee cleantechin, energiatehokkuuden ja muiden ympäristöystävällisten tuotteiden ja palveluiden käyttöönottoa ja yleistymistä, on sillä myös tätä kautta positiivisia välittömiä ja välillisiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 10 | 7 |
Hankkeen kautta edistetään ilmastoystävällisten ratkaisujen yleistymistä (esimerkiksi energiatehokkuuteen liittyvät ratkaisut)ja vähennetään kasvihuonepäästöjä. Lisäksi hankkeessa tehtävän koulutuksen kautta lisätään päätöksenteon tietoisuutta energiatehokkaiden ja ilmastoystävällisten ratkaisujen ja palveluiden kannattavuudesta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Energiatehokkuuden parantaminen edesauttaa ilmastonmuutoksen hillintää, jolla voidaan ajatella olevan välillinen vaikutus luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen. Suoraa vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen hankkeella ei ole. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 10 | 7 |
Lisäämällä ilmastoystävällisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen yleisyyttä ja käyttöönottoa voidaan vähentää kasvihuonekaasuja niin välittömästi kuin välillisestikin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole arvioitu olevan vaikutusta NATURA-kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 10 | 8 |
Hankkeen kautta edistetään energia- ja materiaalitehokkaiden (sekä muiden cleantech- alan) ratkaisujen ja palveluiden kehittymistä ja liiketoiminnan kasvua. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 10 | 8 |
Hankkeessa edistetään vähihiilisten ratkaisujen edistämistä, myös uusituvan energian käyttöönottoa. Hankkeen toimenpiteiden kautta vaikutukset ovat välittömiä, koulutuksen ja monistusmahdollisuuden kautta myös välillisiä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 9 |
Hanke edistää välittömästi kuntien päätöksentekoprosessin kehittymistä, mutta tällä on välillisesti melko voimakas vaikutus myös elinkeinorakenteen kestävään kehittymiseen ja yritysten liiketoiminnan kasvuun (esim. kuntien hankintojen kautta yritykset saavat referenssejä oman liiketoimintansa laajentamiseen). | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 9 |
Hankkeessa kehitetään pääosin kuntien päätöksentekoprosessia, mutta sillä odotetaan olevan välillinen vaikutus esimerkiksi uusien energiatehokkuuspalveluiden syntymiselle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hanke ei keskity liikkumiseen ja logistiikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 10 |
Helpottamalla kuntien päätöksenteon prosessia voidaan mahdollisesti vaikuttaa kunnan työntekijöiden omaa hyvinvointia. Välillisesti julkisten tilojen peruskorjaaminen energiatehokkaaksi parantaa kiinteistöjen olosuhteita, esim. hyvää sisäilmaa ja mahdollistaa välillisesti myös terveellisen elinympäristön luomisen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole arvioitu olevan tasa-arvollisia vaikutuksia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole arvioitu olevan yhteiskunnallista tai kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen liittyviä vaikutuksia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole arvioitu olevan vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 10 | 10 |
Hankkeen kautta ympäristöosaamisen on arvioitu kasvavan niin välittömästi kuinvälillisestikin merkittävästi. Hankkeessa tehtävä koulutus keskittyy nimenomaan kuntien päätöstentekijöiden ympäristöosaamisen kasvattamiseen. |
Työkalun ja prosessin kehitys innovatiivisissa energiatehokkuusinvestoinneissa (TARVE) -hankkeessa tuettiin energiatehokkaiden ratkaisujen käyttöönottoa kunnissa (erit. kiinteistökannassa):
- kehittämällä päätöksenteon tueksi eri ratkaisujen elinkaarikustannuksia visualisoivaa laskentatyökalua
- kehittämällä ja testaamalla päätöksentekijöille suunnattu koulutuspaketti (tarkoitettu erityisesti kunnanvaltuutetuille ja muille avainpäättäjille)
- selvittämällä onnistuneen markkinavuoropuhelun prosessia sekä
- yleisesti edistämällä ja jalkauttamalla hyviä käytäntöjä kuntien kiinteistökannan energiatehokkuuden parantamisessa.
Hankkeen tuloksena alun perin pientaloille suunnattu laskentatyökalu jatkokehitettiin vastaamaan kuntien omistamien kiinteistöjen (kuten koulujen) laskentatarpeita. Mukana olleiden kuntien avainhenkilöt koulutettiin käyttämään työkalua. Työkalu on näiden kuntien vapaassa käytössä hankkeen jälkeen.
Hankkeessa mukana olleet kunnat olivat Helsingin, Vantaan ja Porvoon kaupungit.