![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70850
Hankkeen nimi: Kaavateiden liikennejärjestelyt Juhannuskallion kohdalla
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.2. Pk-yritysten kannalta tärkeiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien parantaminen (vain Itä- ja Pohjois-Suomessa)
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Kuusamon kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0186418-5
Jakeluosoite: PL 9
Puhelinnumero: 040-8608600
Postinumero: 93601
Postitoimipaikka: Kuusamo
WWW-osoite: http://www.kuusamo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KARSIKKO (valtak.) JARI JUHANI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallinto- ja talouspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-8608394
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää eri kulkumuotoja sujuvammaksi matkailullisesti merkittävällä Rukan alueella. Hankkeen myötä Rukan eri osa-alueiden saavutettavuus paranee, millä on myönteinen vaikutus alueen PK- yritysten
kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin. Myös alueen viihtyvyys, liikenneympäristö sekä liikenneturvallisuus paranevat hankkeen toteuttamisen seurauksena.
Hanke on osa laajempaa kokonaisuutta, joka koostuu Liikenneviraston ja Kuusamon kaupungin omaisuuteen kohdistuvista toimenpiteistä. Kumpikin osapuoli hakee rahoitusta omiin toimenpiteisiinsä erillisillä hakemuksilla. Kuusamon kaupungin toteuttamat toimenpiteet puolestaan koskevat ulkoilu- ja moottorikelkkareittien sekä katujen rakentamista. Toimenpiteiden kohteet sijaitsevat Kuusamon Rukalla maanteiden 8692 (Rukantunturintie) ja 18884 (Rukajärventie) liittymässä.
Hankkeen tuloksena Rukan alue on muuttunut nykyistä houkuttelevammaksi. Alueen liikenne on sujuvampaa ja Rukan eri osa-alueiden saavutettavuus on parantunut. Eritasoratkaisuilla on luotu korkealuokkaisia ulkoilu- ja
moottorikelkkareittejä. Liikenneympäristö on nykyistä viihtyisämpi ja liikenneturvallisuus on parantanut. Alueelle tehdään hankkeen vipuamana uusia investointeja, ja vaikuttaa välillisesti vähintään n 80 Ruka-Kuusamo Matkailuyhdistyksen jäsenyrityksen toimintaan. PK-yritysten kilpailukyky sekä toimintamahdollisuudet ovat parantuneet.
Hankkeen myötä pk- yritysten toimipaikkojen määrä ja kasvuyritysten määrä kasvaa 2025 mennessä(huomioituna maailmanlaajuinen taloustilanteen kehitys) 10 %. Päästökauppaan kuulumattomat päästöt (co2 ekv) laskevat 10 % vuoteen 2023 mennessä, perustuen lyhentyvään jonotus/odotusaikaan kiertolittymä- ja eritasoratkaisujen myötä.
Alueen pääasiakkaat ovat nykyisin lapsiperheet (vanhemmat + 35v) ja vanhemmat pariskunnat. Kotimaisten osuus asiakkaista (rekisteröidyt yöpymiset)on 78% ja lomamatkojen ( vrt työmatkat)osuus 93%. Alueella pyritään nostamaan määrällistä nykyisiä asiakasryhmiä. Eritysesti kasvua hateaan kansainväliseltä puolelta ja myös nuoremmista kotimaisista asiakkaista, jotka matkustavat ystäväporukoissa. Sukupuolten suhteen ei ole merkittäviä eroja osuuksissa, eikä hanke aiheuta siihen muutospaineita.
Matkailuala työllistää suoraan tai välillisesti n. 1000 henkilötyövuotta, v 2021 mennessä Rukan matkailualue hakee 4% vuotuista liikevaihdon kasvua matkailualalle kokonaisuudessaan, joka elinkeinoohjelman mukaan on määritelty tarkoittavan + 250 henkilötyövuotta & + 33 M€ liikevaihtoa v. 2021 mennessä. Hanke tukee toteutuessaan näitä tavoitteita välillisesti.
Hankkeen kohderyhminä ovat hankkeen toteutusalueella toimivat yritykset ja yksittäiset henkilöt (matkailijat, paikalliset asukkaat).
Välillisesti hankkeen kohderyhmänä on toteutusalueelle muualta palveluita tuottavat yritykset ja alueella muualta töissä käyvät yksityishenkilöt.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 496 880
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 446 368
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 242 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 115 920
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Koillismaan
Kunnat: Kuusamo
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia luonnonvarojen käytön kestävyyteen. Välilliset vaikutukset ovat lievästi myönteisiä, sillä liikenteen sujuvuus edesauttaa asiakkaiden hakeutumista tiiviiseen palvelukeskittymään, joka vähentää viipymän aikaista pendeliliikennettä ja fossiilisten polttoaineiden käyttöä asiakasvuorokautta kohden. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Hankkeella ei ole välittömiä mainittavia vaikutuksia ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. Välilliset vaikutukset ovat myönteisiä, sillä liikenteen sujuvuus edesauttaa asiakkaiden hakeutumista kohteelle sesonkeja tasaavasti, eli kohteen riippuvuus mm lumiolosuhteista voi jossain määrin vähentyä jos alueen palveluiden kehittämisessä sitä suosiva strategia valitaan. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia kasvillisuuteen, eliöihin ja monimuotoisuuteen, koska toimenpiteet kohdistuvat jo käytössä olevaan liikekkealueeseen. Välilliset vaikutukset ovat lievästi myönteisiä, sillä liikenteen sujuvuus edesauttaa asiakkaiden hakeutumista tiiviiseen palvelukeskittymään, joka vähentää vaikutuksia ympäröivässä luonnossa. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | -1 | -1 |
Uusien alikulkujen rakentaminen muuttaa alueen luonnollista maastonmuotoa ja vesien valuntaa. Hanke voi välillisesti lisätä moottori-ajoneuvoliikennettä ja moottorikelkkailua alueella. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia Natura 2000 -ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia materiaaleihin ja jätteisiin. Hankkeesta yli jäävät maamassat läjitetään suunnitelman mukaisille läjitysalueille. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia uusiutuvien energianlähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Hanke edistää välillisesti paikallisen elinkeinorakenteen kehittämistä kestävällä tavalla, koska se lisää myönteisiä asiakaskokemuksia ja vähentää liikkumisesta ja muusta toiminnasta aiheutuvia häiriöitä ja päästöjä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hanke edistää välillisesti aineettomien tuotteiden ja palvelujen voimakasta kehittämistä (etenkin ohjelmapalvelut sekä niihin liittyvät tukipalvelut). Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen PK-yritysten kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 0 |
Hanke vaikuttaa merkittävästi alueen liikkumisen ja logistiikan sujuvuuteen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 4 |
Hanke edistää välillisesti alueen hyvinvointia parantamalla liikkumisen turvallisuutta sekä lisäämällä muutoinkin myönteisiä asiointikokemuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta tasaarvon edistämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta yhdenvertaisuuteen.Hanke edistää kevyen liikenteen asemaa moottoriajoneuvoliikenteeseen nähden. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuri- ympäristökohteisiin. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittäviä uusia vaikutuksia ympäristöosaamiseen. Sen on jo kohtuullisen hyvällä tasolla ja huomioidaan aina kaikessa toiminnassa. |
Hankkeen tavoitteena oli kehittää eri kulkumuotoja sujuvammaksi matkailullisesti merkittävällä Rukan alueella. Hankkeen myötä Rukan eri osa-alueiden saavutettavuus paranee, millä on myönteinen vaikutus alueen PK- yritysten kilpailukykyyn ja toimintaedellytyksiin. Myös alueen viihtyvyys, liikenneympäristö sekä liikenneturvallisuus paranivat hankkeen toteuttamisen seurauksena. Hanke on osa kokonaisuutta, jossa parannettiin Rukan matkailukeskuksen alueen liikenneverkkoa rakentamalla yhdysteiden 8692 (Rukatunturintie) ja 18884 (Rukajärventie) liittymään kiertoliittymä, ulkoilureitin ja moottorikelkkareitin yhteinen alikulkukäytävä Rukajärventien ali sekä moottorikelkkareitin alikulkukäytävä Rukatunturintien ali. Lisäksi rakennettiin kiertoliittymän yhteyteen uusia kevyen liikenteen yhteyksiä sekä kaksi linja-autopysäkkiä.
Kuusamon kaupungin hankkeessa toteutettiin alla mainitut toimenpiteet:
- Rukanriutta-nimisen kadun sekä korotetun kevyen liikenteen väylän linjaaminen kiertoliittymään 100 m
matkalla.
- Rukajärventien ja Rukanriutan alittavien uusien hiihtoreitin (240 m) ja moottorikelkkareitin (206 m)
rakentaminen.
- Plantingintie-nimisen kadun linjaaminen uudelleen 100 m matkalla.
- Rukanriutantien/Plantinginharjun alikulkukäytävän rakentaminen
Päällystys (kadut ja kevyen liikenteen väylät) sekä valaistus kuuluivat toteutettaviin suunnitelmiin.
Hankkeen tuloksilla on myönteinen vaikutus pk-yritysten kilpailukykyyn ja toimintamahdollisuuksiin. Hankkeen välilisenä vaikutuksena Rukalla on käynnistynyt tai toteutunut investointeja yli 1 milj euron arvosta, mm huoltohalli) ja rahoittajan käsittelyssä ratkaisua odottaa 4 miljoonan euron gondoli- hanke Itä-Rukalla. Em numeerisista tavoitteista Kuusamon kaupungin hankkeen osuudeksi voidaan lukea n 50 %.