![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70826
Hankkeen nimi: REILA reittimerkintöjen turvallisuus, pilottialueena Lappi
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2015 ja päättyy 31.8.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11
Puhelinnumero: 0407098160
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raasakka Eija
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407098160
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Kehitystavoitteena on vahvistaa maasto- ja ulkoilureittien luotettavuutta. Tavoitteena on vahvan alueellisen verkostoyhteistyön kautta kehittää Lapissa kansallisesti hyväksyttävä pelastus- ja paikannusohjeistus ja pilotoida sitä yhdellä lähireitillä. Monialainen verkostoyhteistyö mahdollistaa sekä asikaslähtöisyyden että turvallisuuden huomioimisen reittimerkintöjen suunnittelussa. Tavoitteena on kehittää kunnille työkalu riskiperusteiseen reittisuunnitteluun sekä tehdä Lapin kunnissa reittikartoitukset ja niihin pohjautuvat reittimerkintäsuunnitelmat. Tavoitteena on tukea alueellista ja kansallista turvallisten reittimerkintöjen kehittämistä soveltavalla tutkmus- ja selvitystoimilla ja lisätä TKI-organisaatioiden omaa osaamista, osaamisen siirtymistä opetukseen ja tulevaisuuden ammattilaisille sekä lisätä TKI-yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Tavoitteena on luoda pysyvä ja ylläpidettäviä alusta tiedon jakamiselle ja vaihtamiselle.
Hankkeen tuloksena syntyy kansallisesti hyväksytty ohjeistus pelastus- ja paikannusmerkinnöiksi maastoreiteille. Lisäksi tehdään ohjeistus turvallisiksi ja asiakaslähtöisiksi reittimerkinnöiksi. Hankkeeseen mukaan lähtevissä kunnissa tuloksena ovat kunnan reittien riskikartoitukset ja niihin perustuvat reittien merkintäsuunnitelmat. Muita tuloksia ovat verkostokuvaus alueellisista ja kansallisista toimijoista ja heidän rooleistaan, selvitys reittien monikäytön esteistä ja mahdollisuuksista sekä esitys turvallisuusnäkökulmien huomioimiseksi mobiiliopastuksessa. Hankkeen aikana perustetaan turvallisten reittimerkintöjen tietopankki, jonka ylläpidosta sekä päivityksestä on sovittu.
Varsinaiset kohderyhmät ovat maastoreittien suunnittelijat, toteuttajat ja ylläpitäjät, jotka saavat käyttöönsä ohjeistukset, työkalut, keskitettyä tietoa ja alustan tiedon vaihtamiseen. Näitä ovat esim. Metsähallitus, kunnat, matkailukeskukset, matkailuyritykset, järjestöt, yhdistykset.
Pelastustoimen viranomaiset (pelastuslaitos, hätäkeskuslaitos, poliisi, rajavartiosto, ensivaste), jotka yhtenäistävät omia toimintatapojaan ja järjestelmiään.
Lapin amk, joka kasvattaa yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja omaa osaamistaan sekä opetuksen että TKI-toiminnan osalta.
Metsähallitus, joka yhtenäistää omia ja yhteistyökumppaneiden välisiä toimintatapoja ja järjestelmiä.
Loppukäyttäjät, sekä asukkaat että matkailijat, joille luodaan edellytyksiä reittien turvalliseen käyttöön.
Hankkeen yhteistyökumppanit, jotka osallistuessaan REILAn toimenpiteisiin paitsi antavan oman arvokkaan asiantuntemuksensa hankkeen käyttöön, myös kasvattavat omaa osaamistaan. Näitä ovat esim.Liikenneturva, Maanmittauslaitos, ELY-keskus, Lapin Poliisilaitos, Lapin Rajavartiolaitos, Suomen Latu, harrastajayhdistykset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 468 916
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 453 497
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 669 880
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 654 165
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Tornio, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Muonio, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 8 | 8 |
On keskeistä reittien ja turvallisuuden suunnittelussa. Jatkohankkeissa merkitys kertautuu kun ylläpitäjät toimivat tässä hankkeessa tehtävien suunnitelmien mukaisesti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 8 | 8 |
Ilmastonmuutos vaikuttaa etenkin talvireittien kestävään ja turvalliseen suunnitteluun. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 8 | 8 |
Reittien suunnittelussa pyritään monimuotoiseen luontoon tutustumiseen ja sen kestävään käyttöön. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 2 |
Reittien suunnittelu | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 8 | 8 |
Lapin Natura 2000 -verkostoon kuuluu 161 aluetta, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on yli 3 miljoonaa hehtaaria. Alueita on kaikissa Lapin kunnissa, samoin reittejä. Suurin osa Lapin Natura-alueista on jo kansallisilla päätöksillä perustettuja luonnonsuojelualueita tai ne kuuluvat kansallisiin suojeluohjelmiin tai muilla tavoin suojeltuihin alueisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 9 |
Reittimerkintäjen ohjeistus pyrkii materiaalien kestävään, pitkäaikaiseen käyttöön. Retkeilijän omavastuun korostaminen tukee ylläpitäjien toimintaa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 0 |
Moottorikelkkoihin liittyvässä reittisuunnitteluissa haasteena on sähkökelkkojen latausmahdollisuus sähköverkon ulkopuolella. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Yksi tärkeimmistä syistä tämän hankkeen toteuttamiseksi on reittien suunnittelun, toteuttamisen ja ylläpidon kalleus. Kustannustehokkuuteen päästään kun saadaan käyttöön yhtenäiset ohjeistukset. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 9 |
Hankkeen tulokset antavat hyvän suunnitelupohjan esim. erilaisten mobiilisovellusten ja uusen palvelujen kehittämiseksi omatoimimatkailijoille ja harrasteryhmille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Hankkeen perusajatus | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 5 |
Edesauttaa ulkoilua ja liikuntaa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Turvallisuus pitää sisällään erilaisten käyttäjäryhmien mahdollisuuden ymmärtää merkintöjä ja siten käyttää reittejä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Merkintöjen suunnittelussa huomoidaan asiakaslähtöisyys, joka tarkoittaa myös kansainvälisä käyttäjiä ja erityisryhmiä | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Kulttuuriympäristöjen huomoiminen reittien kestävässä suunnittelussa. | ||
Ympäristöosaaminen | 8 | 8 |
Kehittää ja edellyttää ympäristöosaamista. |
Hankkeen tuloksia:
• reittimerkintöihin liittyvän verkoston alueellinen ja kansallinen kuvaus (Lapin AMK/MTI)
• yhtenäinen pelastus- ja paikannusmerkki, joka on hyväksytty sekä alueelliseksi että kansalliseksi käytännöksi (Lapin pelastuslaitos)
• turvallinen ja asiakaslähtöinen opastuskokonaisuus ohjeistus (Metsähallitus)
• ohjeistuksen pilotointi Sport Resort Ylläs (Metsähallitus)
• riskiperusteisen reittisuunnittelun malli, online työkalu (Lapin AMK/MTI)
• reittikartoitukset ja riskiperusteiset reittimerkintäsuunnitelmat kunnissa (Lapin AMK/MTI))
• tietopankki, johon on koottu tietoa reittien turvallisuuteen, merkintöihin ja toimijaverkostoon liittyen ja jota Lapin AMK/MTI ylläpitää (Lapin AMK/MTI)
Hankkeessa vahvistettiin kuntien, viranomaisten ja eri organisaatioiden kanssa yhteistyössä maastoreittien turvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Hankkeessa oli kolme päätoteuttajaa: Lapin pelastuslaitos, Metsähallitus ja Lapin ammattikorkeakoulu, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti. Hankkeessa oli lisäksi mukana 14 Lapin kuntaa: Enontekiö, Inari, Kemi, Kemijärvi, Kittilä, Kolari, Muonio, Pello, Posio, Rovaniemi, Salla, Sodankylä, Tornio ja Ylitornio.
Hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä kansallisten toimijoiden kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tehtiin tiivistä yhteistyötä pelastus- ja paikannusmerkin sisällyttämisessä uuteen tieliikennelakiin. Lisäksi käynnistettiin prosessi yhdessä Maanmittauslaitoksen, Hätäkeskuslaitoksen ja Kuntaliiton kanssa, jossa merkki saadaan näkyviin Maanmittauslaitoksen karttapohjiin, josta ne tulevat näkyviin pelastusviranomaisten järjestelmiin. Suomen standardisoimisliiton kanssa käynnistettiin standardin Liikunnan ja ulkoilun merkit päivitys. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston kanssa räätälöitiin malli maastoreittien turvallisuusasiakirjasta. Suomen Latu laati selvitykset reittien monikäytöstä, vastuista ja mahdollisuuksista. Hankkeessa tehtiin selvitys mobiiliopastuksen turvallisuudesta ja kansainvälisistä reittimerkinnöistä. Tuloksia hankkeesta levitettiin eri viestintäkanavissa.