![]() |
![]() |
Hankekoodi: A70797
Hankkeen nimi: Etelä-Karjalan sijoittumishanke
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.8.2015 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Lappeenrannan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0162193-3
Jakeluosoite: Villimiehenkatu 1
Puhelinnumero: (05) 6161
Postinumero: 53100
Postitoimipaikka: Lappeenranta
WWW-osoite: http://www.lappeenranta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katja Tyrisevä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 661 9975
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Etelä-Karjalan sijoittumishankkeen tarkoituksena on vahvistaa Lappeenrannan ja Imatran seutukuntien elinkeinoyhtiöiden valmiuksia toteuttaa sijoittumismarkkinointia, jolla pyritään houkuttelemaan Etelä-Karjalaan uutta liiketoimintaa. Käytössä olevat sijoittumismarkkinoinnin työkalut ovat vanhentuneita, eivätkä vastaa käytettävyydeltään nykypäivän vaatimuksia. Myös sijoittumispalveluissa käytössä oleva tietoaineisto on hajanaista, eikä kaikilta osilta ajantasaista. Hankeen aikana sijoittumispalveluissa tarvittava materiaalit kootaan helposti hallittavaan muotoon siten, että aineisto olisi mahdollisuuksien mukaan automaattisesti päivittyvää. Hankkeen aikana rakennetaan myös sijoittumissivustot, jotka ovat käytettävissä sujuvasti kaikilla päätelaitteilla. Sivustoilla on sijoittumista suunnittelevien yritysten ja sijoittumispalveluiden tarpeita palvelevia tiedonhakutyökaluja, jotka ovat käytettävyydeltään helppoja, ja jotka antavat Etelä-Karjalasta sekä Lappeenrannan ja Imatran seutukunnista positiivisen kuvan.
Hankkeessa terävöitetään seutukuntien markkinointiviestinnällisiä kärkiä vastaamaan paremmin alueen todellisia vahvuuksia. Hankkeessa tehdään selvityksiä potentiaalisista sijoittuvista yrityksistä ja suunnataan uusia työkaluja hyödyntäviä markkinointitoimenpiteitä selvityksissä esiin nousseille yrityksille.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Lappeenrannan ja Imatran kaupungit, niiden ympäryskunnat, Etelä-Karjalan maakunta sekä alueella toimivat ja alueelle perustettavat ja sijoittuvat yritykset. Hankkeesta on konkreettista hyötyä paikallisille yrityksille, sillä alueelle sijoittuvat yritykset tarjoavat paikallisille toimijoille
uusia yhteistyö- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Sijoittumispalvelutoiminnasta kertyneen kokemuksen perusteella von huomattu, että suuret alueelle sijoittuvat toimijat avaavat yrittäjyydestä kiinnostuneille henkilöille mahdollisuuksia käynnistää uutta yritystoimintaa. On havaittu, että monet suuret yritykset haluavat ostaa palveluita paikallisilta yrityksiltä, mikä tuo alueelle kokonaan uutta kysyntää paikallisten yritysten hyödynnettäväksi.
Hankkeen välillisiä hyötyjiä ovat myös alueen oppilaitokset, jotka tekevät yhteistyötä yritysten kanssa. Myös työmarkkinoilla olevat
työnhakijat voivat hyötyä hankkeen tuloksista, kun alueelle syntyy uusia työmahdollisuuksia.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 280 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 245 845
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 400 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 351 207
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan
Kunnat: Savitaipale, Taipalsaari, Lemi, Rautjärvi, Luumäki, Ruokolahti, Parikkala, Imatra, Lappeenranta
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 27.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 0 |
Sijoittumismarkkinoinnin uudistetut työkalut luovat pohjan houkutella uutta yritystoimintaa alueelle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 0 |
Sijoittumismarkkinoinnin uudistetut työkalut luovat pohjan houkutella uutta yritystoimintaa alueelle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. |
Etelä-Karjalan elinkeinorakenne on monipuolistunut viime vuosikymmenien aikana, vaikka merkittävä osa arvonluonnista tapahtuu edelleen metsäteollisuudessa. Hankkeessa houkuteltiin uusia osaamispohjaisia yrityksiä alueelle elinkeinoelämän rikastuttamiseksi ja kehityksen jatkamiseksi.
Hankkeen aikana rakennettu tehokas malli sijoittumismarkkinointiin, nykyaikaiset työkalut ja toimiva maakunnallinen yhteistyö edesauttoivat tavoitteeseen pääsemistä. Sijoittuminen on yrityksille strateginen päätös, mikä harvoin tapahtuu nopealla aikataululla. Aktiivisen sijoittumismarkkinoinnin avulla yritykset muistavat jatkossa Etelä-Karjalan alueen yhtenä potentiaalisena sijoittumispaikkana.
Alueen näkyvyys kansallisissa ja kansainvälisissä tapahtumissa, yritysten suorakontaktointi ja terävöidyt markkinointiviestit tuottivat tulosta. Hankkeen aikana kontaktoitiin n. 600 yritystä ja jatkoneuvotteluihin päästiin useampien kymmenien kanssa. Suoraan hankkeen toimenpiteiden kautta Etelä-Karjalaan sijoittui 4 osaamispohjaista yritystä.
Etelä-Karjalan alueen yhteistyö sijoittumismyynnissä- ja markkinoinnissa tiivistyi hankkeen aikana ja toimintaa jatketaan yhdessä luotuja toimintamalleja ja työkaluja hyödyntäen.